Installatie en aansluiting van KPN-apparatuur: meterkast zit buiten het appartement
Ik heb een optisch KPN-aansluiting besteld, ze hebben de apparatuur al opgestuurd, vandaag is de dag van de start van het contract en ik heb een sms gekregen dat alles klaar is en ik alle apparatuur zelf kan aansluiten. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat hun monteur vandaag langs zou komen, niet alleen een sms en een e-mail.
Het probleem is dat mijn meterkast niet in het appartement staat. Hij staat buiten en de deur naar de meterkast zit dicht bij de deur naar het appartement. 1. De temperatuur in de meterkast kan in de winter onder nul zijn. Maar Genesis GMC-TK01-XGS2110-EU-1 werkt volgens de handleiding alleen van 0 tot +40. 2. Er zit geen stopcontact in de meterkast. Dus ik moet een gat in de muur maken en daar een stopcontact installeren en de XGS-PON mediaconverter staat koud (zie hierboven). 3. Of ik moet een gat in de muur maken en een optische patch gebruiken (maar er zit geen optische patch in de kast).
Ik heb geprobeerd KPN te bellen, maar de lijn is lang bezet. Iemand advies?
Bladzijde 1 / 1
Hallo @danmer , als je de helpdesk wil spreken heb je de meeste kans vlak na etenstijd, zo rond 18:00u - 18:30u.
Weet je zeker dat de glasvezel slechts tot de meterkast is aangelegd? Die monteurs zouden toch ook moeten weten dat het nog steeds “buiten” is, inclusief de verwachte lage temperaturen?
Als er in de meterkast geen stopcontact is, kan een KPN-monteur dat regelen, maar ik weet niet of dezelfde monteur dat doet als degene die je kastje erop komt klikken.
Je hebt het over een gat in de muur maken: sowieso moet je internet verder naar binnen, dus is daar al iets in voorzien? Dat kan een monteur ook regelen.
Ik neem aan dat je wel zelf toegang hebt tot je meterkast? Om het snelst geholpen te worden kan je het beste bellen met de helpdesk. Je kan hier ook advies van mede-klanten van KPN krijgen (dat zijn de meesten hier op de KPN community), maar op de moderators na kunnen de gewone gebruikers geen monteur voorje regelen.
Kan je eens wat foto’s plaatsen van de huidige installate, het glasvezelpunt, je meterkast en de afstand tot je woning?
Большое спасибо. Мне удалось связаться с КПН по телефону и записаться на прием к технику. Сначала сказали, что это платная услуга, но потом сказали, что она бесплатная. Я посмотрю.
Большое спасибо. Мне удалось связаться с КПН по телефону и записаться на прием к технику. Сначала сказали, что это платная услуга, но потом сказали, что она бесплатная. Я посмотрю.
We spreken hier nederlands
Sorry, mijn browser heeft automatisch vertaald.
Ik heb KPN telefonisch kunnen bereiken en een afspraak kunnen maken voor een monteur. Eerst zeiden ze dat het een betaalde dienst was, maar daarna zeiden ze dat het gratis was. Ik zal eens kijken. Danke jullie well.
De basis installatie is gratis @danmer,
Dat betekent het glasvezelkastje(NT), de modem en 1 Tv kastje worden gratis voor u geïnstalleerd. Inclusief een wificheck in uw woning en daarbij het aansluiten van 1 apparaat op de wifi.
U geeft aan dat er een stopcontact geplaatst moet worden. De materialen en tijd(meerwerk) zijn wel betaald hiervoor.
Het trekken van een utp kabel van uw meterkast naar uw woning (indien mogelijk) zelf is wel gratis (tot 15 meter kabel).
Hopelijk heb je snel een afspraak kunnen inplannen en komt de monteur voor u netjes alles aansluiten!
Mvg
Dit is een plattegrond van de meterkast en de ingang van mijn appartement. De meterkast is een piepklein kamertje met een aparte dunne deur en zonder verwarming. Vind je het oké om daar een mediaconverter te hebben? Wat zijn de regels van KPN als de mediaconverter kapot gaat door kou of extreme vochtigheid?
Omdat ik tot nu toe denk dat het beter is om een optische kabel te maken van de meterkast naar het appartement en alle apparatuur in het appartement te installeren, waar de temperatuur en vochtigheid zeker geschikt zijn. Trouwens, welk type kabel is geschikt? SC APC - SC APC?
Beste @danmer als die meterkast ‘inpandig’ is, hoef je je geen zorgen te maken. De kans dat het daar een keer onder 0 (nul) komt is verwaarloosbaar klein.
Die meterkast is gewoon inpandig. Lijkt me geen enkel probleem om hem daar neer te hangen. Als jij je huis gewoon op een normale manier verwarmt, dan moet het buiten wel minstens -20 worden voordat het in die meterkast onder het vriespunt komt. Er gaat echt enorm veel warmte vanuit je huis door de muur richting meterkast. Dat wil je niet weten.
Wellicht hangt daar ook de elektriciteitsmeter? Grote kans dat die officieel ook niet onder de nul graden gebruikt mag worden. Ooit problemen mee gehad? Ik denk het niet.
Dank jullie, nu maak ik me minder zorgen over de temperatuur en de mediaconverter. Maar nu heb ik deze keuze
1. Installeer de mediaconverter in de meterkast. De nadelen hier zijn - Ik moet de UTP-kabel installeren tussen de meterkast en het appartement - Ik moet de stroomkabel trekken tussen de meterkast en het appartement of een stopcontact maken bij het elektrische paneel - Er is een kans dat de mediaconverter kapot gaat door de kou en vochtigheid
2. Installeer de mediaconverter in het appartement. De nadelen hier zijn - Ik moet de optische kabel trekken tussen de meterkast en het appartement
Tot nu toe vind ik de tweede optie beter, ondanks het feit dat de optische kabel veeleisender is en moeilijker te installeren. Maar begrijp ik het goed dat er een groene SC APC connector wordt gebruikt en dat ik een optische kabel als deze nodig heb? https://www.fs.com/de-en/products/41919.html?attribute=103140&id=3690238
Beste @danmer de glasvezelkast kan alleen daar gemonteerd worden waar de oranje glasvezelkabel van KPN binnenkomt en de basisplaat is aangesloten, over de basisplaat wordt de zwarte glasvezelkast geschoven die stroom nodig heeft en vanuit de glasvezelkast gaat er een netwerkkabel, kwaliteit minimaal CAT5e, naar de modem-router in je woning of ook in de meterkast, net wat het meest praktisch is in jouw geval.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.