Skip to main content

Wij wonen in een huurhuis uit 1983 en een paar weken geleden is daar glasvezel naar binnen gebracht. In de meterkast. Alleen… daar zit geen stopcontact en ook de huidige internetaansluiting zit daar niet. Dus zelf installeren kon ik niet. Maar gelukkig stond er in de flyer (bijna glasvezel ready) dat, als je het niet zelf kan, de experts van KPN je graag verder helpen. Bij je thuis. Zonder extra kosten. Dus maak ik een afspraak voor een monteur. Er komt een keurige jongeman. Hij blijkt geen stopcontact aan te mogen leggen, wil straks als er wel een stopcontact is best wel een kabel aanleggen naar het modem mits ik de gaten overal boor en zelf zorg dat ik de kabel wegwerk, zegt dat hij van zijn baas ook niet in de kruipruimte mag om de glasvezel aansluiting te verleggen naar een punt waar wel een stopcontact is (te gevaarlijk vanwege mogelijke gassen en elektra), kortom hij is onverrichter zaken weer vertrokken. Het aanleggen van een nieuw stopcontact door een officieel bedrijf (anders mag het niet van de woningbouw) kost ruim € 100 wat met alleen AOW een heel bedrag is, het zelf gaten boren of in de kruipruimte kabels leggen zie ik gezien mijn leeftijd niet zitten, dus dan maar geen glasvezel toch? Nee, zegt de monteur, dat kan niet want straks wordt het internet wat u nu heeft afgesloten. Heeft iemand een oplossing hiervoor? KPN zei dat ze het zouden regelen bij me thuis zonder extra kosten maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Of zal ik toch naar een andere internetprovider moeten overstappen zonder glasvezel?

Hallo @JosamH , welkom bij het KPN forum waar klanten elkaar helpen.

Wat de monteur zegt over het afsluiten van internet klopt niet: KPN zal dat pas afsluiten als je daadwerkelijk over bent naar glasvezel, en waarschijnlijk niet eens binnen een jaar. KPN heeft er geen enkel belang bij dat ze klanten verliezen.

Wat ik eerder had begrepen was dat er wel monteurs zijn die het stopcontact wel aanleggen in de meterkast. Ik weet niet of dat per onderaannemer verschilt, maar KPN moet daar vast op kunnen sturen. Je zou 0800-0402 kunnen bellen en aangeven dat je een monteur nodig hebt voor dat stopcontact.

Je kan ook je privegegevens in je profiel aanvullen, dan kan een KPN-medewerker die dit meeleest wellicht bijspringen.


Kun je een foto plaatsen van je meterkast 


 


En ik heb mijn profiel bijgewerkt dus ze kunnen contact opnemen.


We hebben nodig, een hoofdschakelaar.

En we werken enkel aan B16 automaten. Uiteraard komen we niet aan het zonnepaneel gedeelte.

Zo te zien is deze meterkast prima geschikt.

Genoeg ruimte boven om een buisje te onderbreken?

Dan kan er gewoon simpel een stopcontact aangelegd worden. 

 

Glasvezelaansluiting verplaatsen doen wij inderdaad niet. Als het stuk gaat kunnen we het niet maken.

 

Hoe van meterkast naar woonkamer te komen met een kabel is moeilijk te bepalen. 

Ik zie geen enkel buisje, en een betonnen vloer? Is er überhaupt wel een kruipruimte?

Dan zal het buitenlangs moeten. Mbv kabelgootjes bovenlangs door de gang naar de woonkamer. Dit doen wij en hebben die spullen ook bij ons.

Als je nu al klant bent op koper, dan doen we dit ook gratis.


het gaat niet perse om de meterkast zelf, deze ziet er prima uit. het gaat erom dat het een huurwoning is. zonder toestemming van de eigenaar, in dit geval de woningbouw, mogen wij dit helaas niet doen.


Elke KPN monteur welke bij de provider KPN werkt zou hier kosteloos een wandcontactdoos moeten kunnen plaatsen. Ik zou vooral bellen met 0800-0402 en een nieuwe monteur aanvragen. Moet gewoon geregeld worden. Indien je de zelfde monteur krijgt moet deze hem herplannen naar een collega die wel een stopcontact mag aanleggen.

Uw groepenkast is meer dan geschikt voor een KPN monteur om een stopcontact te plaatsen.


Als ik de foto zie dan kan een beetje KPN monteur hier geblinddoekt en met één hand op de rug gebonden een stopcontact aanleggen.
Ik zou het zelf ook kunnen, maar dan zonder blinddoek. (Ik ben dan ook geen KPN monteur).


Als ik de foto zie dan kan een beetje KPN monteur hier geblinddoekt en met één hand op de rug gebonden een stopcontact aanleggen.
Ik zou het zelf ook kunnen, maar dan zonder blinddoek. (Ik ben dan ook geen KPN monteur).

Laten we dat geblinddoekt maar niet doen 🤣


ik heb bij mijn vorige huurwoning dit gewoon gedaan inderdaad door een buisje door de zagen en dan een lasdoosje erop en dan een setje wago clips. is alleen maar meerwaarde voor een huurwoning. heeft geen haan naar gekraaid. Als je het maar netjes doet of laat doen. officieel zal het waarschijnlijk niet mogen zonder toestemming van de verhuurder.


Hoi @JosamH. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat hierboven al een antwoord is gegeven op jouw vraag en dat er morgen een monteur langskomt tussen 15:00 en 17:00 uur. Laat je ons weten hoe dit afloopt?


Natuurlijk laat ik dat weten. 🙂. Blij dat ie morgen langskomt

 


Natuurlijk laat ik dat weten. 🙂. Blij dat ie morgen langskomt

 

En!?


Ontzettend vriendelijke monteur. Nadat ik hem de toestemming van de woningbouw had laten zien heeft hij eerst een stopcontact aangelegd en daarna hebben we samen gekeken hoe we het internet het beste tot bij het modem konden krijgen. Een boormachine had hij niet bij, maar die had ik gelukkig en na wat gaatjes geboord te hebben heeft hij keurig netjes een nieuwe kabel gelegde en alles erop aangesloten. En daarna overal in huis getest of de aansluiting het goed doet (vanwege latency gebruiken wij ipv6 en kabelaansluitingen). Kortom, ik ben zeer tevreden.