Skip to main content

Ik heb sinds kort een KPN Box 12 en een van mijn computers is daar bedraad op aangesloten.

Maar hij pakt het gastnetwerk i.p.v het hoofdnetwerk hoe verander ik dit.

 

gr Hans

Hoi @guust1flater. Welkom op het KPN Forum! Wat vreemd dat dit gebeurd. Heb je ook een WiFi adapter in jouw PC? Wat gebeurt er wanneer je die tijdelijk even uitschakelt? 


Wifi adapter staat op de slaapkamer en de PC op zolder, maar deze is Bedraad en maakt geen gebruik van wifi. Hoe kan het dan dat hij toch mijn gastnetwerk pakt.


Welke versie software draait er op de v12?


Dat is iets wat op de KPN Box 14 mogelijk zou zijn. Op de KPN Box 12 zou dat in de toekomst ook moeten komen dacht ik. Maar volgens mij is dat er nu nog niet.

Hoe ziet u dat u op het gastennetwerk zit? Welk ip krijgt de pc? Als u de kabel bij de KPN Box 12 in een andere LAN poort steekt, maakt dat nog iets uit?


Software versie is SGEJ100060E.

Hoe ik kan zien dat die pc op het gastnetwerk zit heel simpel ga naar netwerk en internetinstellingen en daar zie op welk netwerk je zit en dat is mij gast en niet het hoofdnetwerk wat het wel zou moeten zijn.


Nog even een update, als ik mijn laptop aan de kabel hang gaat deze gelijk naar het hoofdnetwerk en ik gebruik voor beide dezelfde poort op het modem.


Software versie is SGEJ100060E.

Dan kan het niet.

Hoe ik kan zien dat die pc op het gastnetwerk zit heel simpel ga naar netwerk en internetinstellingen en daar zie op welk netwerk je zit en dat is mij gast en niet het hoofdnetwerk wat het wel zou moeten zijn.

Kunt u daar een schermafdruk van plaatsen?

ik vermoed dat daar alleen maar een naam staat. Dat zegt verder niets over het netwerk. 

In principe kan een laptop/pc niet eens zien dat die op een gastennetwerk zit. Een gastennetwerk is ook gewoon een normaal netwerk. Het heeft geen bijzondere eigenschappen. Een pc/laptop ziet er niks van.

Er zijn alleen geen andere apparaten op dat netwerk, want die ziet die niet. Die zijn afgeschermd. Maar ja, een pc/laptop kan niet weten of die afgeschermd zijn of dat ze er echt niet zijn.


Ik weet niet hoe ik hier een schermafdruk geplaatst krijg. 

Wat kan er niet met de software versie?

Dat klopt dat een gastnetwerk ook normaal netwerk is maar de snelheid Bekabeld ligt lager dan bij het hoofdnetwerk.

PC op zolder bedraad haalt 465.06 download en 650.04 upload.

De laptop bedraad haal 980.05 download en 989.01 upload.

Dat is nogal een groot verschil.


Ik weet niet hoe ik hier een schermafdruk geplaatst krijg. 

Dat gaat via de optie bij de rode pijl. Klik daarop en je kan een plaatje uploaden.


 


Dit is de netwerkkaart van de pc op zolder en zie gastnetwerk

 


Dit is de netwerkkaart van de pc op zolder en zie gastnetwerk

 

Dat is gewoon een naam. Zegt verder niets. Waarschijnlijk is deze pc ooit met het modem verbonden geweest op het gastennetwerk via WiFi. Windows onthoud dat. Nu ziet Windows dat het verbonden is met hetzelfde modem. En dus plakt Windows deze naam erop.

In principe heeft een bekabelde verbinding helemaal geen naam. Je hoeft niet in te loggen ofzo. En er komt ook geen naam vanuit het modem naar de pc toe. Bekabelde verbindingen zijn naamloos. Windows geeft er zelf een naam aan. Zoals hier Netwerk 8.

Alleen als Windows het modem herkent vanuit een eerdere WiFi verbind krijgt het dezelfde naam als het WiFi netwerk. 


Dat klopt dat een gastnetwerk ook normaal netwerk is maar de snelheid Bekabeld ligt lager dan bij het hoofdnetwerk.

PC op zolder bedraad haalt 465.06 download en 650.04 upload.

De laptop bedraad haal 980.05 download en 989.01 upload.

Dat is nogal een groot verschil.

De snelheid op het gastennetwerk is bij KPN volgens mij beperkt tot 10 of 20 mbit ofzo. Daar zijn nogal eens topics over. Sommige mensen klagen daar flink over. In de nieuwste firmware versie moet die snelheidsbeperking ook uit te zetten zijn geloof ik. Maar die firmware heeft u nog niet.

Dat u een lagere snelheid haalt zal waarschijnlijk gewoon zijn omdat de hardware van op pc iets trager is dan die van de laptop. 

Probeer maar eens met uw laptop te verbinden met het echte gastennetwerk op WiFi en doe dan nog maar eens een speedtest. 


@guust1flater De naam gast netwerk komt omdat je heb eerder verbonden met dat gast netwerk (waarschijnlijk via wifi). Indien het subnet niet wijzigt, krijg je ook dezelfde benaming later. Wat jouw ip adres als je op status → eigenschaft klik? 192.168.3.x is gast netwerk en regulier netwerk is 192.168.2.x


Reageer