Skip to main content

We hebben al enige jaren internet buitengebied en dat werkt prima. We hebben een camera die continue een videostream verstuurd en dat ging probleemloos.

Een aantal maanden geleden werd bij graafwerkzaamheden in de buurt onze kabel stukgegraven. Dat heeft erg lang geduurd voordat het hersteld was, gedurende die tijd gebruikten we een dongle in de modem die via 4G werkte. Daarbij was de snelheid zelfs beter dan van het internet buitengebied.

Sinds korte tijd is de kabel weer gefikst en werkte het internet weer als vanouds.  Tot 2 november (toen het zo stormde in Nederland), sindsdien het internet erg traag en kan de camera niet meer fatsoenlijk streamen. Het modem geeft aan maar 1 streepje te hebben, voorheen was dat 2-3 streepjes. De modem staat opdezelfde plek. Ik heb zowel Experiabox als de 4G modem naar fabrieksinstellingen gereset maar helaas geen resultaat. 

Wat kan het probleem zijn?

Hoi @surf,

vervelend om te horen dat je snelheid niet meer is wat je gewend bent.

Zo te lezen heeft jou 4g buitengebied modem weinig signaal en geeft hij dat hier aan door maar 1 blauw streepje te laten zien. Heb je al geprobeerd het 4g modem te verplaatsen naar een andere plek, om te kijken of je hiermee meer signaal krijgt?


Hoi, ik zal het sws even gaan proberen. Het vreemde is dat we altijd goede ontvangst hadden op de plek waar die nu staat (hoog met vrij uitzicht op de mast die het dichtstbij is). Het lijkt wel of we van die mast af zijn en nu op een mast verder weg zitten.

Overigens, volgens mij heb ik in de verkeerde groep mijn vraag gepost - zie nu dat het in 'Mobiel’ zou moeten. Dus als een mod dit kan overzetten :)

 


Ik heb modem verplaatst maar heeft geen effect. Via mijn telefoon (ook met KPN abo) heb ik redelijk goed bereik in het gebouw. Dan zou buitengebied modem met de grotere antennes toch ook goed bereik moeten hebben zou ik zeggen?

 


Hoi @surf, welkom op ons forum! Ik zie dat je al een eind onderweg bent, op deze kaart kun je zien welke mast jij het beste kunt gebruiken vanaf jouw locatie, ik hoop dat je daarmee een beetje een indicatie hebt waar je de antenne het beste kunt plaatsen.

 

Hoewel het om het mobiele netwerk gaat maar het om je thuis abonnement gaat kan dit topic beter hier in het Internet subforum blijven staan.


Hoi @surf, welkom op ons forum! Ik zie dat je al een eind onderweg bent, op deze kaart kun je zien welke mast jij het beste kunt gebruiken vanaf jouw locatie, ik hoop dat je daarmee een beetje een indicatie hebt waar je de antenne het beste kunt plaatsen.

 

Hoewel het om het mobiele netwerk gaat maar het om je thuis abonnement gaat kan dit topic beter hier in het Internet subforum blijven staan.

Hoi Thomas, dank voor je info. Ik heb de modem dan (gelukkig) altijd al op de juiste mast gericht. De afstand is volgens je tool ongeveer 1,5km. De mast is echter vlak naast de snelweg en een parkeerplaats. De storing ontstond tijdens een code rood storm, waarbij ik verwacht dat veel truckers aan de kant stonden te netflixen. Internet buitengebied heeft een lagere qos dan normaal mobiel - kan het zijn dat vanwege de extreme drukte op die mast internet buitengebied ervan af is gehaald?

 

Admin: afbeelding bijgeknipt ivm privacy

 


Ah dat scheelt weer inderdaad, het hele QOS is iets wat dynamisch gebeurt dus het is niet dat we dit op een mast uitschakelen.
Het is dus wel zo dat als de mast nu zwaarder belast wordt jij dat zult merken in de snelheden


Duidelijk. Maar sinds de storm heeft mijn buitengebied modem maar 1 streepje vwb het bereik met als gevolg geen extra bandbreedte , terwijl mijn kpn telefoon in hetzelfde gebouw goed bereik heeft.