Skip to main content
Vraag

Internet en wifi vallen regelmatig weg, zowel met KPN modem als met FRITZ!Box

• January 19, 2026
  • 8 reacties
  • 79 keer bekeken

Ondanks mijn overstap van KPN modem en Superwifi naar Fritz!box worstel ik de hel;e dag met slechte en wegvallende verbindingen, tussen momenten dat ik kan genieten van supersnel internet, ook via wifi.  Natuurlijk heb ik ten einde raad telkefonisch hulp gevraagd, en technische ondersteuning aangeboden gekregen, maar vveel erder dan “herstart uw glasvezelaansluiting en herstart uw Fritz!box” kwam het niet. De telefoonverbinding werd zelfs verbroken in afwachting van de restarts, maar teruggebeld zoals beloofd, ben ik nooit. Frustrerend.

Sinds dat moment herstart ik de componenten van mijn internetconfiguratie diverse malen per dag, tegen beter weten in, maar wat kun je anders. Verbindingen vallen weg, bepaalde apparaten moeten soms zelfs enkele malen per dag opnieuw gestart of verbonden worden, tot grote ergenrnis inmiddels. Zioe het nut niet in van opnieuw inbellen, wetende dat het protocol wordt afgedraaid, dat het meestal aan de configuratie achter het modem ligt, maar ben er 100% zeker van dat het daar niet ligt.

Mijn vermoeden is dat de (gehuurde) Fritz!box niet goed werkt en de internetverbinding sowieso wankel is, want ook de vaste verbinding vertoont regelmatig kuren.  Probeer nu maar eens dit forum, kijk tot de oplossing daar is, en aanschouw vanochtend vroeg naar de zoveelste  draaiende tandwieltjea  en witte schermen, en start een en ander opnieuw op, een ritueel inmiddels.

Stuur dit berich voor de zoveelste maal in, want - je snapt het al - blijft hangen!

8 reacties

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Toch maar weer 0800 - 0402 bellen ​@apvandam-elst  en vragen om een lijnmeting. Als ik het zo lees kan het idd. de Fritz!box zijn, het glasvezelmodem of verder naar ‘buiten’. Een techneut van de helpdesk kan dit op afstand allemaal controleren en beoordelen. Is je netwerkkabel tussen glasvezelmodem en Fritz!box in orde? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 19, 2026

Voorlopige conclusie helpdesk: Fritz!box vervangen.  Blijft vooralsnog dat upload glasvezel regelmatig terugzakt naar waarden rond de 50, maar ook regelmatig stil valt (met intervallen van soms wel 10 minuten), ook nu weer. Repeater is constant op zoek naar de modem (via LAN n.b.). Wordt vervolgd

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Persoonlijk is denk ik niet direct aan de Fritz!box als eerste ‘verdachte’. Waarschijnlijk heb je hier al naar gekeken ​@apvandam-elst maar staan je verbindingsinstellingen op de juiste waarden? En had je deze problemen ook al met het modem van KPN?

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@apvandam-elst, als de verbinding weg blijft vallen snap ik dat je daar wat aan wilt doen! Net als Berrie_Kaas ben ik ook benieuwd of je dit ook had toen je het KPN modem nog had aangesloten. Was dat de reden dat je overstapte naar de FRITZ!Box, of was dat om andere redenen?

Als je het daarvoor ook had, lijkt de kans dat het 'm in de FRITZ!Box zit kleiner. Hadden ze de verbinding ook nagemeten toen je telefonisch contact had? Als je het KPN modem nog hebt liggen en die aansluit kunnen ze de verbinding nakijken. Als er verbrekingen zijn, is ook te zien of de verbreking een oorzaak binnen- of buitenshuis heeft.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 21, 2026

Heb tijd noch puf om hier te lang mee door te gaan. Bedankt voor de suggesties en hypotheses, ik denk dat het probleem niet aan de setup achter de glasvezel ligt. Nieuwe Fritz!box lost het probleem inderdaad niet op, tv-box blijft uitvalen, wifi dito, en ik loop me rot tussen de vel;e toestellen die wifi-afhankelijk zijn, maar het spoor bijstert zijn. Ik ook.

Ga een professional inschakelen, van KPN moet ik niet teveel verwachten. Want ja, het ligt niet aan de verbinding, niet aan het KPN product, ben je mal! Wat mij betreft is dit topic nu afgesloten, dank!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Wat gebeurt er met de ledjes op je glasvezel kastje op het moment dat je geen internet hebt? 

JanD
Superuser
  • January 21, 2026

Succes ​@apvandam-elst laat s.v.p. de (goede) afloop even weten als de professionals geweest zijn.

Jasper van KPN
Moderator

Als het met een andere FRITZ!Box ook speelt zou je denken dat het of aan de verbinding ligt of aan de verbinding tussen het glasvezelkastje en de FRITZ!Box, de klantenservice kan zoals gezegd je verbinding nakijken, en op basis daarvan de beste vervolgstap bepalen. Het zou voor zulke dingen natuurlijk niet nodig moeten zijn om een externe partij in te schakelen, als het aan onze verbinding ligt mogen zij daar ook niets aan doen.