Skip to main content

Sinds ongeveer 2 weken klant bij KPN door de automatische overgang vanaf Telfort (glasvezel). Sindsdien is het internet merkbaar slechter geworden. De snelheid is een stuk lager op zolder, terwijl alle randapparatuur hetzelfde is gebleven. Daarnaast regelmatig verbindingsproblemen met teams. Uiteraard een snelheidstest gedaan, en daarin kan ik duidelijk zien, dat in het begin de snelheid niet zo hoog is.

Ik heb ook telefonisch contact gehad met de servicedesk, die komen met hetzelfde verhaal wat ik hier op het forum ook al meerdere keren heb gehoord dat er technisch niets is gewijzigd. Dus dat het toeval moet zijn. Ze hebben de experia box een factory reset gegeven. En kunnen verder niets doen behalve een monteur laten komen die ik moet betalen. Ik ga niet betalen voor een monteur voor een niet goed werkende dienst. Het is wel hééééél toevallig dat sinds de overgang het internet dramatisch is, terwijl het de afgelopen 2 jaar super werkte (misschien 1 of 2 keer even kort uitval gehad, maar nooit ergernissen over een slechte verbinding). 

Kan iemand mijzelf en de overige klanten die over zijn gekomen van Telfort écht helpen?

 

Hoi @gtasser, welkom bij ons op het forum. Het klopt inderdaad dat de migratie van Telfort naar KPN enkel administratief is geweest, er is technisch nog niets gewijzigd. Alle oud-Telfort aansluitingen gebruiken bijvoorbeeld nog steeds VLAN 34 voor internet, waar KPN aansluitingen VLAN 6 gebruiken. Dit gaat nog wel aangepast worden, maar de vraag is nog wanneer.

Wat valt er bij jouw verbinding precies weg? Is dat de volledige verbinding, bekabeld internet, de WiFi of iets anders? Als het alleen de WiFI verbinding is kan je de Wifi Manager op onze site proberen, die helpt om dat in te stellen. Als dat het niet is of niet helpt, zou je dan kunnen uitleggen wat er precies speelt? Als je daarbij ook je forumprofiel invult kan ik met je meedenken. 


Hoi Jasper,

De factory reset van de experia box lijkt toch effect gehad te hebben, inmiddels is het zo dat de snelheid dichtbij de router prima is. Wat nog wel een probleem is, is de wifi op de 1e verdieping en de zolder. Ik gebruikte hiervoor altijd een TP-Link Extender (TL-WA850RE). Maar als ik nu verbinding maak met het netwerk van die extender is dat niet stabiel/snel. Snelheid varieert tussen de 5Mbps en 20 Mbps, terwijl de snelheid bij de router rond de 40-50 Mbps is. Ik heb nu als noodmaatregel even een ethernetkabel van de extender naar boven gelegd, zodat ik weer aardige snelheid haal (40 Mbps down). Uploadsnelheid via de kabel is altijd goed, rond de 50Mbps. 

Ik heb de extender trouwens voor de zekerheid ook een factoryreset gegeven, maar dat mocht niet baten.

Ik heb tevens mijn forumprofiel aangepast.


Dank je voor de toelichting @gtasser. Dat klinkt alsof het vooral de WiFi verbinding is waar je tegenaan loopt. De versterkers met een kabel aansluiten kan geen kwaad, dan versturen ze het sterkst mogelijke signaal. Het WiFi signaal wordt over afstand minder, als de versterker het draadloze signaal oppakt en opnieuw verstuurt, begin je al met het verzwakte signaal. Als we naast elkaar staan verstaan we elkaar goed, maar als een van beide meters verderop gaat staan wordt dat een stuk lastiger. Met de WiFi verbinding is dat net zo.
In mijn vorige bericht noemde ik de WiFi Manager, heb je die al gedaan? Wat kwam daar uit?


Hmmm, ik klikt per ongeluk op ‘Beste antwoord’ bij je vorige opmerking. Kan dat weer terug gedraaid worden?

Ik heb de wifi manager al eerder gedaan, maar zojuist nogmaals gedaan. Wifi op zolder 12Mbps, wifi op de eerste verdieping 17 Mbps. Dit is beiden met behulp van de versterker. Maar al met al is dat niet genoeg. De wifi manager heeft daarna de instellingen op de modem/router aangepast (dat waren ze al eerder, dus ik verwachtte er niet veel van), en bij het meten daarna is de wifi snelheid vergelijkbaar.

 


@Jasper Kun je deze vraag weer als onbeantwoord zetten?


Dat kan gebeuren, ik heb het gemarkeerde antwoord bij deze weer ongedaan gemaakt. Ik zie de resultaten van de speedtest ook inderdaad. De snelheid komt wel goed aan op de Experia Box, wat je ook merkt als je er vlak naast bent en de WiFi test. Hoe is de versterker verbonden met de Experia Box? Is dat met een kabel of draadloos? Bij draadloos pakt de versterker het signaal op dat al zwakker is door de overbrugde afstand en probeert dat verder te sturen. Als de versterker bekabeld is aangesloten stuurt die een vers sterk signaal uit. Je kunt het vergelijken met met elkaar praten. Als we naast elkaar staan zijn we goed te horen, maar als een van beide een paar meter verderop gaat staan wordt het al snel minder. Is het mogelijk om die versterker met een kabel te verbinden, als dat niet het geval is?


De versterker is niet verbonden met een kabel helaas, dat gaat niet. Mijn PC’s op zolder heb ik nu verbonden met een ethernet kabel die vanaf de versterker naar zolder loopt. En dat zorgt voor een prima verbinding, dus de ontvangst van de versterker is daarmee ook prima. Alleen het doorsturen via Wifi werkt dus niet snel genoeg.


Mijn advies:

Haal die TP-Link WA850RE uit jouw netwerk en zet die op marktplaats.

Het lijkt alsof je met dergelijke apparatuur goede wifi hebt, maar houdt er rekening mee dat de maximaal haalbare snelheid daarbij nog maar de helft is van de traagste schakel in de verbinding. Bij ons staan wifi extenders op de lijst van vebnoden apparatuur, die komen er bij ons niet in.

Doorloop de wifi manager zonder dat die TP-Link aangesloten is.

Heb je toevallig ook een "draadloze" verbindingsset in gebruik?