Skip to main content

Hallo allen,

 

Sinds kort ben ik overgegaan naar de 1gb propositie van KPN op Glasvezel. Met een eigen modem, zonder tussenkomst NT heb ik alles aangesloten. Ja mijn demping voor upload is wat hoog waardoor ik weet dat ik de snelheid daarop niet haal.

Maar de download haal ik wel, 9 van de 10 gevallen zit ik netjes op 900Mbps+

Alleen . . . vanavond merkte ik iets raars op. Ik was een spelletje van steam aan het downloaden en haalde ‘maar’ 500Mbps, ofwel de helft van mijn verbinding. Dus denk . . . gooi er een speedtest naast. Daar verwachtte ik nog 500Mbps te zien, of iets van 400 want er is altijd wel wat verlies. Maar  . . . het was nog geen 20mbps wat de speedtest liet zien, een giga hoge jitter (160) en een ping van 11 (ook wat hoog, magoed).

Als verdere test, maar tijdens de download een interne speedtest gedaan. (docker geladen op mijn epyc server met openspeedtest erop) die gedraaid tijdens de download, en daar hou ik wel nog 500Mbps over. Mijn interne netwerk is daarmee dus uitgesloten.

Op mijn EdgeRouter gekeken naar het verkeer wat er tijdens de speedtest over Vlan 6 gaat. Die gaat ook niet hoger dan 500mbps. Zonder steam download met speedtest, gaat er wel 900mbps overheen.

Heeft iemand een idee, waarom ik maar de helft van mijn snelheid haal als ik daadwerkelijke bestanden download? 

p.s. er wordt gedownload naar een nvme schijf welke tijdens het downloaden op ongeveer 25% staat qua schrijfcapaciteit en cpu hangt rond de 20% tijdens de download. Systeem resources zijn er dus ook voldoende.

Hallo @Caennanu , als je het KPN modem aansluit en bekabeld test, waar kom je dan op uit?

Want dat gaat KPN vragen als je ze belt.

 


Hallo @Caennanu , als je het KPN modem aansluit en bekabeld test, waar kom je dan op uit?

Want dat gaat KPN vragen als je ze belt.

 

Dan hetzelfde euvel. Maar denk dat ik er al achter ben . . . op mijn server draai ik lancache, die alle downloads van steam kopieert zodat ik het daarna van diens 10G verbinding kan trekken . . . . maar tijdens de initiële download kan die niet meer dan 500mb trekken omdat mijn pc de andere 500mb trekt.

Uitzetten van die functie resulteert in volle snelheid.

Soms denk je handig te zijn eh? :P