Skip to main content
Beantwoord

Internet valt geregeld weg voor bepaalde apparaten

• 10 februari 2025
  • 22 reacties
  • 274 keer bekeken

Regelmatig valt m’n internet weg. Soms gaat het een aantal dagen goed, maar vandaag al 2 keer in de problemen. 

Welke tests kan ik zelf doen om de oorzaak hiervan vinden, en ultimo ook oplossen?

Ik heb al vele jaren internet van KPN. Eind 2024 heb ik de v10 vervangen door KPN box 12 omdat het PSTN poortje stuk was. (die gebruik ik nog voor het alarm systeem). Leek daarna allemaal in orde.

Maar sinds een maand - ik vermoed sinds de software update 14 januari - valt regelmatig het internet weg. En vooral de manier waarop is bijzonder;
Het start bij een van de personen hier thuis die begint te klagen over traag internet. Vervolgens zijn sommige applicaties / websites niet meer benaderbaar. En dit terwijl ik zelf nog zonder problemen een Teams call aan het doen ben op mijn eigen pc.

Parallel start ik een ping test op en zie idd een hoop pings wegvallen. Tot op een zeker moment ook MS Teams mij zegt dat de verbinding sterk beperkt is. 

En het probleem is niet alleen op wifi. Ook mn tv die op een fixed ethernet zit heeft er last van en ik kan dan bijv. geen Netflix of KPN_TV meer kijken. Het KPN kastje heb ik niet meer in gebruik.

Sinds de sw update van KPN moet ik nu via de App inloggen op het modem. De eerste test van KPN zegt dat het internet op orde is. Dus via de KPN app initieer ik een reboot van het modem en daarna lijkt alles weer te werken. De laatste keer kon ook de App de reboot niet meer initieren en heb ik ‘m uit/aan gezet. Maar het is uren/ dagen aftellen tot het probleem weer terug is :-(

Verder gebruik ik wifi van Unifi (8p switch + 3 APs), die met een GigE op de KPN modem zit. Ook DHCP komt vanaf de KPN modem voor alle apparaten.

hoe lossen we dit nu op?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Quint23. Ik kan mij zo voorstellen dat het wel een beetje frustrerend wordt dat je verbinding om de zoveel dagen langzaam begint weg te vallen. 

Het is wel een interessant probleem, maar ik heb hier zo niet één, twee, drie een oplossing voor. Je zal hier niet om staan te springen, maar ik raad je eigenlijk aan om de Experia Box een hard reset te geven. Dat wil vage problemen die er zijn sinds de update naar de nieuwste modemfirmware vaak verhelpen. Zou je dat eens eerst willen proberen? Als dat het probleem niet oplost, dan zit er ben ik bang niets anders op dan ook uit te sluiten of het ligt aan je eigen netwerkapparatuur. 

Zou je voordat je de Experia Box een reset geeft ook eens eerst 2 minuten de stroom van het glasvezelkastje/NT willen halen? Daarna kun je de reset uitvoeren. 

Laat maar weten of dat iets uithaalt. En zo niet, dan denk ik (en de rest) graag weer met je mee. 

Bekijk origineel

22 reacties

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 170 reacties
  • 10 februari 2025

@Quint23 

Welke type adapter heb je bij de V12? Het model nummer vind je aan de binnenkant van de adapter. Kun je het model nummer eens delen hier?

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 februari 2025

sorry, wat bedoel je met adapter? de stroom adaptor - heeft die een binnenkant?

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 170 reacties
  • 10 februari 2025

@Quint23 

Haal de stekker uit het stopcontact van het modem. Op de stekker staat een model nummer. Kun je vertellen welk Modelnummer er op staat. Begint met 3 letters?

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 februari 2025

in de avond uren zonder aangekondigde change window, de stekker van het internet eruit halen?! :-/

maar goed, nood breekt wet: ADS-36FLJ-12 12030EPG-H

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 170 reacties
  • 10 februari 2025

@Quint23 

Dankjewel. U heeft de juiste adapter dus die zorgt niet voor problemen. Heeft u glasvezel?  En welke snelheid heeft u daarbij? Kunt u de snelheid eens testen rechtstreeks vanaf het modem? Dus een internet kabel rechtstreeks koppelen vanaf het modem naar een laptop of vaste computer? Haalt u de snelheid die bij het abonnement hoort? 

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 februari 2025

Glasvezel inderdaad @ 200 Mb → en die snelheid wordt ook prima gehaald

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 170 reacties
  • 10 februari 2025

@Quint23 

En als u alles rechtstreeks op het modem aansluit zonder randapparatuur heeft u dan nog het probleem?

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 februari 2025

tja, op dit moment speelt het probleem  niet. Dus kan het even niet testen.

Het lastige hier is dat ik het probleem niet kan oproepen en dan kan troubleshooten. Eerder ben ik  met m’n laptop naast de KPN modem gaan zitten, op de KPN wifi. Wachtende op ‘het probleem’.

We werken vaak vanuit huis dus is de quick fix (reboot) meer gewaardeerd dan een uur laten bungelen om te troubleshooten. En mijn werkplek is niet naast het modem.

En net als vanmiddag wanneer m’n vrouw roept dat het internet weer stuk is, heb ik wel nog een werkende verbinding. Ik kon prima m’n online Teams meeting (video) af maken. Dus wat bewijst dat dan?

Typisch zie ik binnen x minuten (<45min) ook issues ontstaan bij mijzelf en andere apparaten. Dus het ligt wel voor de hand om dit toch eens uit te voeren. 

Maar naast deze ‘black box’ aanpak hoop ik eigenlijk op meer aanwijzingen / zaken die ik eens kan nalopen of testen...

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1041 reacties
  • Antwoord
  • 13 februari 2025

Hoi ​@Quint23. Ik kan mij zo voorstellen dat het wel een beetje frustrerend wordt dat je verbinding om de zoveel dagen langzaam begint weg te vallen. 

Het is wel een interessant probleem, maar ik heb hier zo niet één, twee, drie een oplossing voor. Je zal hier niet om staan te springen, maar ik raad je eigenlijk aan om de Experia Box een hard reset te geven. Dat wil vage problemen die er zijn sinds de update naar de nieuwste modemfirmware vaak verhelpen. Zou je dat eens eerst willen proberen? Als dat het probleem niet oplost, dan zit er ben ik bang niets anders op dan ook uit te sluiten of het ligt aan je eigen netwerkapparatuur. 

Zou je voordat je de Experia Box een reset geeft ook eens eerst 2 minuten de stroom van het glasvezelkastje/NT willen halen? Daarna kun je de reset uitvoeren. 

Laat maar weten of dat iets uithaalt. En zo niet, dan denk ik (en de rest) graag weer met je mee. 

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 18 februari 2025

Gisteravond was het probleem weer terug. Zelfs na een reboot, liep het modem daarna bijna meteen weer vast. Na een 2e reboot hadden we pas weer internet op alle apparaten.

Naast m’n eigen Unifi had ik ook de KPN wifi “VRV...” aangezet als ‘backup’ om te kunnen troubleshooten en uit te kunnen sluiten dat het om mijn eigen Unifi gaat. Helaas ook daarmee geen oplossing.

Wat me nog meer opvalt;

Op een bepaald moment kan ik zelfs niet meer inloggen op het KPN modem zelf - ‘168.x.x.254 onbereikbaar’. Ook niet wanneer ik op de wifi van het KPN modem zit.

Maar wanneer ik nog wel kan inloggen zie ik in het systeem menu geen bijzonder hoge CPU/MEM usage, ook niet ten tijde van de internet problemen. 

Deze ochtend wederom internet problemen. Ik heb een hard reset uitgevoerd zoals je hierboven beschrijft. Eens zien of dit ons iets goeds brengt...

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 18 februari 2025

Gek word ik ervan :-( Vandaag continue in de storing.

Ik was alleen thuis dus kon naar hartelust kabels omprikken, reboots uitvoeren en ookm’n pc direct aan de KPN modem gehangen.

Weer een nieuwe observatie. Voor de laatste reboot zag ik dat ik geen IPv6 adres had gekregen. Kan dat een aanwijzing zijn waarom sommige applicaties er meer last van hadden dan anderen.

Iemand nog ideeen ??

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1041 reacties
  • 20 februari 2025

Nee, van deze situatie wordt je niet blij. Dat begrijp ik helemaal.

Ik raad je aan om ook eens het glasvezelkastje/NT 2 minuten van de stroom af te halen en daarna nog eens een hard reset van het modem uit te voeren. Mogelijk zit het probleem in de NT, maar dan kun je het beste telefonisch contact zoeken met de helpdesk. Zij kunnen dan je verbinding doormeten en dit uitsluiten. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

En wellicht dat ​@wjb nog wil meedenken in dit verhaal, want ik zit ook verder een beetje op een dood spoor. 

wjb
Superuser
  • 74619 reacties
  • 20 februari 2025

Je geeft aan dat je wifi van jouw Unifi hebt. Wat voor een Unifi apparaat heb je voor jouw wifi?

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 20 februari 2025

Ik heb ook maar eens de stroom van de NT afgehaald en een harde reset uitgevoerd…

Unifi: US-8-60W + 2x AC Lite + UAP IW-HD

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 8 maart 2025

update; Ook een Ping test vanaf de KPN modem zelf naar KPN.com toont “failed” in 1 op de 3 pogingen

Ik heb nog een reeks met dingen uitgeprobeert om het probleem te kunnen isoleren… 

m’n eigen Unifi uitgezet en de essentiele apparaten direct verbonden met de KPN modem.

2 weken geleden is de KPN monteur geweest en die heeft zowel het modem + nt1 kastje vervangen

ik heb een seperaat ssid aangemaakt op 2,4G voor iot dingetjes

In alle gevallen kwam m’n probleem binnen 24 uur weer terug. 

De laatste wijziging die ik heb aangebracht is de DNS proxy uitgezet op de KPN modem, en google als primair ingesteld (8.8.8.8).  Dit draait nu 7 dagen zonder hickups!!

Ik kan alleen maar denken dat de oorzaak een memory leak is ofzo, een andere verklaring kan ik er dusver nog niet voor vinden. 

Hij doet het zolang als ie er zin in heeft. Maar echt gerust ben ik nog niet

wjb
Superuser
  • 74619 reacties
  • 8 maart 2025

Het lijkt erop dat jouw V12 dan geen DNS server geconfigureerd heeft staan immers het resultaat zou als onderstaand moeten zijn maar het lijkt erop dat er geen IP adres (IP host) voor www.kpn.com gevonden wordt.

Kan je een screenshot plaatsen van de DNS instellingen op jouw V12 zoals ze stonden toen het niet werkte?

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 9 maart 2025

let wel… de ping test deed ik op het moment dat ik internet problemen ervaarde. En dan, van de ping test hierboven; die gaat 2 keer goed, en de 3e gaat fout. 

Dat ie in dit screenshot geen IP adres weergeeft, bracht me idd op het idee om die DNS aan te passen.

Dit is de DNS voor de wijziging

wjb
Superuser
  • 74619 reacties
  • 9 maart 2025

Dat zou eigenlijk geen problemen mogen geven.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 12 maart 2025

Hoi Quint23,

Ik heb hetzelfde probleem als jij. Even scrollen door de topics leverde me zo 8 topics op met vergelijkbare problemen :|

Heb jij na je DNS aanpassing geen problemen meer gehad? Ik heb hetzelfde geprobeerd, maar bij mij lijkt dat niet de oplossing. Ik ben overgegaan op de DNS van DNS0.eu

Google DNS nog niet geprobeerd, maar kan me niet voorstellen dat het andere resultaten op gaat leveren.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 12 maart 2025

Vooralsnog draait het bij mij nu ok.

Het is niet goed, maar stiekum toch wel een beetje om te horen dat ik niet de enige ben 

Wat ik eerder zei… ik kan eigenlijk niet geloven dat het aan de DNS instelling ligt, dus ik ben er nog niet helemaal gerust op. 

Ik heb ook nog niet alles terug gezet zoals voor januari. Dus een combinatie van settings kan er ook nog aan de hand zijn. 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 23 maart 2025

Hi Quint,

Heb je nog een update? Werkt het bij jou nog steeds goed?

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 24 maart 2025

Hi Ruud,

Ik heb geen noemenswaardige issues meer gezien.

Ook heb na de laatste wijziging een monitor geinstalleerd om data / feiten te verzamelen door te pingen naar een KPN server. Maar sinds ik die heb draaien dus geen issues meer. 

Reageer