Skip to main content

Helaas moet ik deze ervaringen onderschrijven. Van kwaad tot erger en daarna tot ergernis. Jarenlang via VDSL een stabiele verbinding gehad (bekabelde PC en mediaplayers achter de Fritzboxen) maar vanavond een nieuw record! 6 Mbps/s down. Viel op want zelfs Netflix had ademnood. Afgelopen weken variëren de metingen enorm; de 'KPN techniek’ is duidelijk toch wat anders dan de XS4all techniek, zo lijkt het.

Het herstarten van de Fritzbox (7490) biedt geen soelaas. De DSL-waarden zijn ongewijzigd stabiel (111/33) dus het venijn lijkt hem inderdaad in de 'Overstap naar De Techniek Van KPN’ te zitten.

Die overstap was administratief al geen succes met het telefoonnummer: wel een inlognaam, geen inlogcode.

Doodleuk stelt men: uw IPv6 werkt niet meer vanwege en verouderde Fritzbox. Hmm. Oplossing? Stond er niet bij in de email. Misschien Ziggo bellen?

Ik begin me echt af te vragen wat de meerwaarde van XS4all nog is boven andere providers. Of is het inderdaad een sterfhuisconstructie en worden de abonnees geacht zo snel mogelijk over te stappen?

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

Hoi @Ericks . Als jouw Fritzbox geen ipv6 ondersteunt kun je volgens mij gewoon je eigen helpdesk bellen en krijg je een moderner exemplaar. 

Waarschijnlijk is dat ook de oplossing voor je internet issues. 

https://www.xs4all.nl/contact/

 

Bel ons: 020 398 76 66

Klantenservice

Voor antwoord op uw vragen over onze diensten, abonnementen, facturen, enzovoort.

Werkdagen 8.00 - 20.00 uur
Zaterdag 10.00 - 17.00 uur

Technische ondersteuning

Voor technische hulp bij uw internetverbinding, wachtwoord of website.

Dagelijks 8.00 - 22.00 uur

 


 

 

Het herstarten van de Fritzbox (7490) biedt geen soelaas. De DSL-waarden zijn ongewijzigd stabiel (111/33) dus het venijn lijkt hem inderdaad in de 'Overstap naar De Techniek Van KPN’ te zitten.

Die overstap was administratief al geen succes met het telefoonnummer: wel een inlognaam, geen inlogcode.

Doodleuk stelt men: uw IPv6 werkt niet meer vanwege en verouderde Fritzbox. Hmm. Oplossing? Stond er niet bij in de email. Misschien Ziggo bellen?

 

IPv6 werkt niet vanwege FB7490? Merkwaardig verhaal. Ik heb ook een 7490, mét IPv6:

 


Inderdaad, geen verband met Ipv6. 

“vanavond een nieuw record! 6 Mbps/s down”

Is dat over WiFi of bekabeld?

Over WiFi meet je alleen de kwaliteit van het WiFi signaal, daar hebben KPN en XS4ALL niets mee te maken en zeker niet hun techniek. 

Je geeft zelf aan dat het modem bij KPN een verbinding opbouwt van 111Mbit/s terwijl de meting 6Mbit/s aangeeft. Het gaat met het modem mis, dat is bovendien een oudje. 

Probeer een fabrieksreset en als dat niet werkt, kun je XS4ALL laten weten dat hun hardware niet meer goed is, die vervangen ze dan helemaal gratis voor je. 

 

 

 


 

 

Het herstarten van de Fritzbox (7490) biedt geen soelaas. De DSL-waarden zijn ongewijzigd stabiel (111/33) dus het venijn lijkt hem inderdaad in de 'Overstap naar De Techniek Van KPN’ te zitten.

Die overstap was administratief al geen succes met het telefoonnummer: wel een inlognaam, geen inlogcode.

Doodleuk stelt men: uw IPv6 werkt niet meer vanwege en verouderde Fritzbox. Hmm. Oplossing? Stond er niet bij in de email. Misschien Ziggo bellen?

 

IPv6 werkt niet vanwege FB7490? Merkwaardig verhaal. Ik heb ook een 7490, mét IPv6:

 

IP6 werkt (inmiddels), maar waar het me (vooral) om gaat is de belabberde ondersteuning/info bij deze hele operatie. Er wordt in de begeleidende email die ik kreeg over de ‘overstap’, doodleuk gesteld: IP6 werkt niet meer bij uw modem. Blijkt dus nu toch (weer) wel te werken.

 

Inmiddels is het drama nog verder uitgebreid, want er is nu al sprake van resetten van de FB - met de hoop dat alle benodigde instellingen dan weer op orde zijn te krijgen.

 

Erger dan de IP6 is de werking van de SIP-telefonie. Werkte dat jaren prima, na een langdurige telefonade met de helpdesks (ja, meervoud) een deeplink gekregen om het -gewijzigde- wachtwoord in te stellen, maar helaas hebben noch de Fritzbox, noch mijn softphone software trek om met de verstrekte gegevens meer te doen dan een foutmelding. Terwijl mijn (enkele jaren van XS naar BudgetPhone gemigreerde) SIP nummers het ongewijzigd prima doen op beide.

 

Moraal van het verhaal: ook de redelijk ervaren gebruiker, die gewend is aan de hand van duidelijke en volledige instructies - zoals XS die altijd gaf/publiceerde - loopt bij KPN al heel snel vast.


Inderdaad, geen verband met Ipv6. 

“vanavond een nieuw record! 6 Mbps/s down”

Is dat over WiFi of bekabeld?

Over WiFi meet je alleen de kwaliteit van het WiFi signaal, daar hebben KPN en XS4ALL niets mee te maken en zeker niet hun techniek. 

Je geeft zelf aan dat het modem bij KPN een verbinding opbouwt van 111Mbit/s terwijl de meting 6Mbit/s aangeeft. Het gaat met het modem mis, dat is bovendien een oudje. 

Probeer een fabrieksreset en als dat niet werkt, kun je XS4ALL laten weten dat hun hardware niet meer goed is, die vervangen ze dan helemaal gratis voor je. 

 

 

 

 

 

Het herstarten van de Fritzbox (7490) biedt geen soelaas. De DSL-waarden zijn ongewijzigd stabiel (111/33) dus het venijn lijkt hem inderdaad in de 'Overstap naar De Techniek Van KPN’ te zitten.

Die overstap was administratief al geen succes met het telefoonnummer: wel een inlognaam, geen inlogcode.

Doodleuk stelt men: uw IPv6 werkt niet meer vanwege en verouderde Fritzbox. Hmm. Oplossing? Stond er niet bij in de email. Misschien Ziggo bellen?

 

IPv6 werkt niet vanwege FB7490? Merkwaardig verhaal. Ik heb ook een 7490, mét IPv6:

 

IP6 werkt (inmiddels), maar waar het me (vooral) om gaat is de belabberde ondersteuning/info bij deze hele operatie. Er wordt in de begeleidende email die ik kreeg over de ‘overstap’, doodleuk gesteld: IP6 werkt niet meer bij uw modem. Blijkt dus nu toch (weer) wel te werken.

 

Inmiddels is het drama nog verder uitgebreid, want er is nu al sprake van resetten van de FB - met de hoop dat alle benodigde instellingen dan weer op orde zijn te krijgen.

 

Erger dan de IP6 is de werking van de SIP-telefonie. Werkte dat jaren prima, na een langdurige telefonade met de helpdesks (ja, meervoud) een deeplink gekregen om het -gewijzigde- wachtwoord in te stellen, maar helaas hebben noch de Fritzbox, noch mijn softphone software trek om met de verstrekte gegevens meer te doen dan een foutmelding. Terwijl mijn (enkele jaren van XS naar BudgetPhone gemigreerde) SIP nummers het ongewijzigd prima doen op beide.

 

Moraal van het verhaal: ook de redelijk ervaren gebruiker, die gewend is aan de hand van duidelijke en volledige instructies - zoals XS die altijd gaf/publiceerde - loopt bij KPN al heel snel vast.

Inderdaad, geen verband met Ipv6. 

“vanavond een nieuw record! 6 Mbps/s down”

Is dat over WiFi of bekabeld?

Over WiFi meet je alleen de kwaliteit van het WiFi signaal, daar hebben KPN en XS4ALL niets mee te maken en zeker niet hun techniek. 

Je geeft zelf aan dat het modem bij KPN een verbinding opbouwt van 111Mbit/s terwijl de meting 6Mbit/s aangeeft. Het gaat met het modem mis, dat is bovendien een oudje. 

Probeer een fabrieksreset en als dat niet werkt, kun je XS4ALL laten weten dat hun hardware niet meer goed is, die vervangen ze dan helemaal gratis voor je. 

 

 

 

Over die 111 Mbps versus 6: de 111 MBps down en 33 up is de ‘meting’ door de FB van de VDSL-lijn naar de KPN-kast hier in de straat. Is al jaren stabiel en geeft volgens mij aan dat de FB een stabiele en snelle verbinding heeft met deze kast. FB vervangen lijkt me niet zinvol.

De genoemde 6 MBps is het recente record bij de beroemde OAK-Speedtest op mijn Apple TV. Die zit bekabeld en rechtstreeks op een van de LAN-poorten van de FritzBox. De afgelopen twee jaar dat ik hem gebruik, kwam die bij XS steevast op dik 90 Mbps. (Abo 100 down) Met een ping van ca 9 à 11 ms en jitter 0. De internetkwaliteit was navenant dik in orde.

Overigens verschillen de zo gemeten waardes niet veel van mijn laptop en PC’s, die alle bekabeld zijn aangesloten. Alleen bij de smartphones via WiFi valt het resultaat - uiteraard - slechter uit zodra je niet pal naast een accesspoint staat.

 

Later vandaag komt een kennis met een andere FB -vers gereset- om te kijken of dat wat uitmaakt. Ik houd mijn huidige FB liever even ongewijzigd, voordat er instellingen verloren gaan, waarvan het achterhalen (opnieuw) ellenlange helpdesk-sessies vereisen.


Over de fritzbox instellingen, je kan die ook opslaan als een bestand en later weer terugzetten, zo kan je veilig experimenteren met verschillende instellingen.

Je moet dan wel een boekhoudinkje bijhouden met welk bestand wat doet of is.

En ik heb ook al meerder keren een probleem verholpen door het configuratie bestand op te slaan en direct weer terug te zetten. Dat zal in dit geval niet de oplossing zijn maar ik merk het toch even op voor later, meelezers.


Over de fritzbox instellingen, je kan die ook opslaan als een bestand en later weer terugzetten, zo kan je veilig experimenteren met verschillende instellingen.

Je moet dan wel een boekhoudinkje bijhouden met welk bestand wat doet of is.

En ik heb ook al meerder keren een probleem verholpen door het configuratie bestand op te slaan en direct weer terug te zetten. Dat zal in dit geval niet de oplossing zijn maar ik merk het toch even op voor later, meelezers.

 

De Fritzbox instellingen waren het niet. Althans…. een uiterst behulpzame techneut bij XS gaf de praktijktip de FB niet op XS4ALL in te stellen, maar op KPN. Dat bleek een goede tip, want ik zit nu op zo'n 80 à 90% van de oude snelheden. In combinatie met langere ping-tijden en meer jitter, voelt e.e.a. nog steeds als een downgrade.

Inmiddels is, na telefoongesprek nummer zoveel met de helpdesk, een nieuwe FB gearriveerd. Die kan dan meteen achter de recent aangelegde glasaansluiting. Waarvoor een afspraak werd gemaakt voor een monteur.

Jammer alleen dat de monteur niet kwam opdagen op de afgesproken dag en tijd. Weer twee telefonades verder weet ik nog niet wanneer KPN de zaak eindelijk eens op orde gaat brengen. Wel weet ik dat het hele KPN me méér dan de strot uitkomt.


Hoi @Ericks . Spijtig dat het allemaal zo loopt.

Ik heb even meegekeken en ik zie nergens een order om jouw abonnement om te zetten naar glas. Heb jij daar per mail wel communicatie over gehad?

Is er al wel een afgemonteerd glasvezelpunt in jouw woning?