Skip to main content

De afgelopen maanden valt de internet verbinding via mijn Experia V10 meerdere keren per dag weg, soms overkomt me dit wel tien keer per dag. Het modem heb ik al vele malen een reset gegeven maar niets helpt eigenlijk. Aanvankelijk viel me dit op in de ochtend zo om een uur of half tien en 's middags rond een uur of vijf. Maar nu de laatste weken/maanden gebeurt het meerdere keren per dag. Nog steeds rond de genoemde tijden, maar ook daar tussen in en ook 's avonds. Dat heeft dan wel eens tot gevolg dat een opgenomen programma niet kan worden bekeken. Ook stopt soms een opname tijdens het kijken en duurt dan weer enige tijd voor ik verder kan kijken. Zoals gezegd, een reset verhelpt het probleem niet. 

Hi @AftersCat! Ik heb met de gegevens in je profiel gekeken. Ik zie niet direct problemen in de verbinding. 

Daarom heb ik een paar vragen:

  • als je het FTU 2 minuten lang stroomloos maakt, blijft het probleem na het opstarten dan nog terugkomen? 
  • maak je gebruik van switches, andere routers of DVS? En blijft het wegvallen ook gebeuren als je deze uit het netwerk haalt?
  • waar merk je het wegvallen het eerst? Is dat via bijvoorbeeld de tv-ontvanger of via de wifi? Of valt alles tegelijk weg?

Ik hoor het graag van je. Dan vinden we samen de oplossing. 🙂

 


Dag @Bram_  

Ik heb het FTU twee minuten lang stroomloos gemaakt. Na weer aansluiten (vorige week vrijdag) die dag geen last gehad van uitvallen van internet. Opvallend was wel de snelheid van de reactie van websites die ik dagelijks bezoek. De zaterdag en zondag werkte het, maar ik merkte wel dat de internet snelheid afnam, vanaf maandag een enkele uitval en vandaag is dat al weer een paar keer, het neemt geleidelijk toe in aantal. Ik krijg dan de melding dat er verbinding is met de Experia, maar zonder internet. Ik kan binnen het netwerk dan alle apparatuur zien op de NAS na.

Ik merk het wegvallen altijd via wifi, dat is het gebruik hier huis. Direct aansluiten op de Experia maakt geen verschil als ik dat probeer, het lijkt er op dat er in de verbinding tussen Experia en glasvezel modem een kink in de vezel komt. Maar dat kan ook tussen het glasvezel modem en het kabelhuisje hier verder op in de straat. Daar stond de afgelopen maanden regelmatig een auto van KPN en werden er werkzaamheden verricht. De uitval is ook iets van de laatste maanden.

Ik heb al vanaf het begin een DVS1200 voor de televisie en dat heeft niet eerder tot storingen geleid met uitval internet. Ik heb geen switch in het netwerk.


@AftersCat die auto van KPN moet geen reden zijn voor de klachten die je aangeeft. Verder hoeft de DVS1200 geen probleem te zijn. Maar het is wel belangrijk dit uit te sluiten als er wel problemen ontstaan. 

Ik ben blij dat de reset van de FTU in ieder geval voor nu het probleem heeft opgelost. Daarom zal ik voor nu het topic als opgelost aanmerken. Als het probleem toch terugkomt, laat het dan hier weten. Dan houden we alles centraal. 
Test wel voor het aangeven zelf nog of het helpt de DVS uit het netwerk te halen. Met wat je aangeeft vermoed ik het niet. Maar als je het niet doet zal ik het uiteindelijk toch moeten vragen. Dus dat scheelt weer een stap. 😉


@Bram Afsluiten is wellicht iets te vroeg, het is nog niet opgelost. Het probleem doet zich inmiddels dagelijks weer meerdere keren voor. Maar wat ik nog niet eerder had ontdekt is, dat er weliswaar een melding verschijnt op hetzij de PC of een smartphone, maar dat dat niet op alle apparaten zo is. Regelmatig roept mijn huisgenoot dat er geen verbinding is terwijl ik verbinding heb met internet op smartphone via wifi. Maar ook dat de beide pc's nu en dan weer dan de verbinding wegvalt terwijl je al een kwartiertje of meer het WWW onveilig maakt met je bezoek. Kortom het uitvallen van de verbinding is niet consequent voor alle apparaten tegelijk maar soms is het er maar één en soms is het alle vier en alles daar tussen in. Krijg dan de indruk dat de Experia het niet meer aan kan en er dan een apparaat wordt geblokkeerd. UIteraard helpt dan een reset van het modem, maar ook opnieuw verbinding maken met het bewuste apparaat zorgt ervoor dat de verbinding weer tijdelijk terugkomt. Maakt niet uit dat de DVS1200 wel of niet is aangesloten. Zou er dan toch iets mis zijn met de Experia?


@AftersCat voor ik aansturing kan doen heb ik nog een paar vragen. 

Wil je laten weten:

  • hoeveel verschillende apparaten verbinding maken met het modem als er apparaten beginnen weg te vallen
  • hoeveel apparaten maken er maximaal tegelijkertijd verbinding
  • of er veel wisselende apparaten verbinding maken
  • of je een melding krijgt als een apparaat geen internet meer krijgt

Ik hoor het graag van je. Dan doe ik aansturing voor je. 


@Bram_ Op het moment van wegvallen vaak 1 en heel soms twee tegelijk.

Maximaal 3 tegelijkertijd

2xPC, 2x Smartphone en 1x printer, maar dat zijn altijd dezelfde apparaten

Ik krijg geen melding dat er geen internet meer beschikbaar is. Wel incidenteel een foutmelding in een app op de smartphone. Voor de rest merk ik het doordat de verbindingen met websites aangeven dat er niet verbonden kan worden.

 


@AftersCat ik zit een beetje tussen twee keuzes. Ik twijfel of er iets in het netwerk zit of dat het toch een fout in het modem is. De kans dat het in de verbinding naar de woning zit is bijzonder klein. Ik heb meerdere keren een meting gedaan en heb iedere keer alleen maar groene vinkjes terug gekregen. 

Iets dat mogelijk uitsluitsel geeft is een uitdraai van het modem. Op deze kennisbankpagina over de V10a zie je hoe je inlogt op het modem. Zodra je bent ingelogd zie je rechtboven in het scherm “Log”. Als je daar je muis op hebt staan zie je de optie “System log”. Wil je daar eens een screenshot van maken?


@Bram_ 

Hoop dat je hier iets mee kunt. Ik zie wel dat op de wifi punten die regelmatig storen het DHCP adres regelmatig reclaimed wordt op de tijd dat ik geen verbinding heb met internet. 

Ik heb geen bekabelde punten. Tijdens het uitvallen heb ik geen last van storing met de TV-verbinding. 

 


@Bram_  Nog even een aanvulling. 

 

Sep 10 11:26:54 VRV9517 daemon.debug dhcpd: Unable to pick client address: no IPv6 pools on this shared network

Dit was het moment waarop de verbinding met internet werd verbroken voor de betreffende pc. Adres eindigt op 101 met de naam zoefje. Deze melding zie ik vaker op de dagen dat er geen internet verbinding is.


@AftersCat wil je in dat geval IPv6 eerst eens uitzetten? Deze staat bij “Instellingen” links in het menu bijna onderaan. Herstart na het uitzetten je modem. En kijk of het wegvallen rond dezelfde tijd de komende dagen nog voorkomt. 

Verder zie ik dat andere mensen sporadisch dezelfde melding hebben gezien. Ik ben daarom op de achtergrond aan het overleggen. Wat we kunnen doen om ook met IPv6 alles te laten blijven werken zodra blijkt dat dit de oorzaak is. En wat we kunnen doen als het probleem zonder IPv6 ook voorkomt. 


@Bram_  Ik heb zoals gevraagd IPv6 uitgezet. Maar de internet verbinding blijft op gezette tijdstippen uitvallen bij Wifi gebruik. Het is echt iets van de laatste maanden. En het aantal malen dat de internetverbinding wordt verbroken nam toe. De verbinding met het modem blijft intact, dat is ook de melding die ik krijg, verbonden zonder internet. Wat op die momenten niet stoort is de verbinding voor de televisie en dat loopt toch ook via “internet". Dus de verbinding blijft bestaan, maar het modem reclaimt de verbinding en de telefoon of pc moet weer overnieuw verbinding maken met het modem om de internet verbinding te herstellen.  Zou een ander modem het probleem kunnen verhelpen of in ieder geval helpen bij het vaststellen of het aan het modem ligt of niet?


@AftersCat in dat geval weet ik genoeg. Een ander modem is nog niet nodig. Ik heb de technische dienst op de hoogte gesteld. Die gaan het onderzoeken. We nemen binnen 3 werkdagen contact met je op via het mobiele nummer dat bij ons bekend is.

Wil je hier een update doen zodra dat gesprek heeft plaatsgevonden?


@Bram_  ik heb contact gehad met de technische dienst. Heb het hele verhaal hierboven met ze gedeeld, was niet zichtbaar op het systeem. Conclusie: ik krijg een nieuw modem toegezonden. De meest storende elementen die ik heb aangesloten, zijn al sinds de oplevering van de verbinding in gebruik op de V10a en de storing is iets van de laatste maanden. Het lag dus niet voor de hand dat die verbindingen nu opeens voor storing zouden zorgen. Vermoeden is na de updates van begin dit jaar een exemplarische afwijking in het modem zou kunnen zitten. Zodra ik het nieuwe modem heb gebruikt kom ik terug met een aanvulling.


@Bram_  Vandaag het nieuwe modem ontvangen en geïnstalleerd. Loop tegen twee problemen aan: Mijn NAS server maakt geen verbinding met modem. En ik kan alleen maar op het modem inloggen als ik een oude niet Chrome versie van Firefox gebruik. Maar dan word ik na enkele klikken weer terug gezet naar het inlog scherm en dan krijg ik "wrong inlog information”. Ga de komende dagen even opletten of de verbinding weer verbroken wordt. Kom hier op terug.


@AftersCat gaat het om de Box 12? Zo ja, wil je eens op deze kennisbankpagina over de Box 12 kijken? Specifiek het stuk met de oranje/gele achtergrond dat begint met “Let op!”. Daar staan wat tips over wat te doen als inloggen niet lukt. 

Wat betreft de NAS, ik moet bekennen dat ik daar het antwoord niet direct op weet. Wel zie ik deze tip van een andere forumgebruiker uit een ander topic:  

Is de NAS ook al eens herstart? Bij een nieuwe router worden nieuwe IP-adressen uitgedeeld. Apparaten die geen herstart krijgen (of een netwerk-reset) blijven dan al die tijd nog communiceren met het oude IP-adres van de oude router.

Als je NAS een vast IP-adres had, moet je dit zelf handmatig veranderen naar het subnet van de nieuwe router (bij box 12 een adres in de range 192.168.2.xxx).

 


Het nieuwe modem werkt prima(tot nu toe). Geen uitval meer van wifi. NAS opgelost, werkt weer zoals voorheen. Inloggen blijft bij gebruik van een op Chrome gebaseerde browser een beetje een probleem. Met firefox kan ik soms wel inloggen en soms niet. Als het wel lukt, dan heb ik veelal na een paar opties bekeken te hebben, word ik er uit geknikkerd. Soms bij het inloggen  zie je het eerste scherm even voorbij flitsen voordat ik weer terugkom op het inlogscherm. Meestal kan ik na een wachttijd van enige minuten en soms pas na een uur wel weer inloggen. Maar het belangrijkste probleem lijkt opgelost: wifi verbinding wordt niet verbroken. Het lijkt ook of de aangesloten apparatuur nu ook beter reageert op bijvoorbeeld het openen van de verkenner en het zoeken naar een bestand binnen het netwerk, maar ook dat de opbouw van een site nu wat vlotter lijkt. Overigens zie ik via zoekopdrachten dat meer mensen het probleem hebben met het inloggen en die krijgen ook de melding "wrong inlog information”.

Wat mij betreft mag het topic worden gesloten.


@Bram_ PS.: Bedankt voor alle hulp!


@Bram_ Nog even een nabrander over inloggen op het modem. Doe ik dit met mijnmodem.kpn dan gaat het meestal niet goed en krijg ik "Wrong login information” gebruik ik echter de link genoemd in de kennisbank pagina voor Box 12, http://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/admin, dan lukt het inloggen (in de meeste gevallen) wel. 


Reageer