Skip to main content

Sinds de start van mijn KPN abonnement september 2023, is nog nooit zonder onderbreking de afgesproken internetsnelheid van 1Gb/s gehaald. Meestal haal ik voor een periode van een vijf(!) dagen de beloofde internetsnelheid met prima waardes rond de 940 Mb/s en daarna kakt de snelheid telkens terug naar waardes tussen de 400 - 500 Mb/s. Ik heb dus geen enkele volle maand zonder onderbreking/terugval van de beloofde snelheid kunnen genieten. Ik meet met de Ookla-app en verder zijn alle eerder aangedragen stappen (bedraad meten, modem reset, spanning van het modem/FTU kast etc etc) uitentreuren geprobeerd. Meestal hielp even de spanning eraf halen wel maar ja, na ± vijf dagen kakte de snelheid weer in. Sowieso is van de zotte dat je dit wekelijks moet doen om de afgesproken snelheid te halen, maar ik vraag mij af wat ik nog meer kan doen of dat er toch een dieper liggend probleem is voor het telkens maar terugvallen van de snelheid. 0800-0402 maar weer bellen? Ik raak ondertussen behoorlijk gefrustreerd van dit terugkerend gedoe. Hopelijk weet er iemand raad?

Oh ja, het testen van de verbinding op storingen via de website van KPN lukt niet. Ik krijg steevast de melding ‘u gegevens konden niet worden opgehaald'?? Waardoor ik alleen nog via de website de modem kan resetten (wat dus het probleem niet verhelpt).

Hoi @Martin712 

Als ik je verhaal zo lees, plus die zaken die jezelf al hebt geprobeerd en hebt uitgevoerd, lijkt het mij heel verstandig om de storingsdienst van KPN te bellen, via het gratis telefoonnummer 0800-0402.

Het zou kunnen liggen aan de glasvezellijn tussen de wijkcentrale en je woonadres, of in de wijkcentrale zelf.
Een medewerker kan dan jouw glasvezellijn doormeten op mogelijk problemen, en daar dan direct actie op ondernemen, door bijvoorbeeld een monteur in te plannen.
Als je een KPN modem (bijvoorbeeld de Box 12) hebt aangesloten, ziet de medewerker ook gelijk of er iets niet goed gaat in het modem zelf.

De storingsdienst van KPN is 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar, dus ook op de zondagen en feestdagen!!

Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
Doorverbinden met een medewerker wegens een storing 

Hopelijk kan het snel voor je worden opgelost.
Laat even weten hoe het is afgelopen.


Hoi @Martin712 

Als ik je verhaal zo lees, plus die zaken die jezelf al hebt geprobeerd en hebt uitgevoerd, lijkt het mij heel verstandig om de storingsdienst van KPN te bellen, via het gratis telefoonnummer 0800-0402.

Het zou kunnen liggen aan de glasvezellijn tussen de wijkcentrale en je woonadres, of in de wijkcentrale zelf.
Een medewerker kan dan jouw glasvezellijn doormeten op mogelijk problemen, en daar dan direct actie op ondernemen, door bijvoorbeeld een monteur in te plannen.
Als je een KPN modem (bijvoorbeeld de Box 12) hebt aangesloten, ziet de medewerker ook gelijk of er iets niet goed gaat in het modem zelf.

De storingsdienst van KPN is 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar, dus ook op de zondagen en feestdagen!!

Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
Doorverbinden met een medewerker wegens een storing 

Hopelijk kan het snel voor je worden opgelost.
Laat even weten hoe het is afgelopen.

Dank stadsgenoot 😉 Ik zal volgende week eens bellen.


Vandaag gebeld met de helpdesk, een uur.

 

Kort verhaal lang: tests en metingen uitgevoerd. Men meet een dl van 970 Mb/s, wat een prima waarde is. Conclusie was dat het waarschijnlijk aan de bekabeling hier ligt. Dat is nu nog cat. 5. Ze kunnen een monteur sturen, maar daar zijn kosten aan verbonden en men wil uitsluiten dat het aan de ‘klantenkant’ ligt. Begrijpelijk. Dus ik ga nu testen met categorie 6 en kom daar binnen enkele weken op terug bij de helpdesk (en hier). Ik moet de kabel nog bestellen en ik moet een tijdje testen, aangezien het pas na vijf dagen iedere keer mis gaat. Meten is weten, niet waar?

 

Wat ik wel frappant vind, is  dat ik - ondanks de cat.5 kabel - ik soms wel vijf dagen achtereen de hoge snelheid (> 940 Mb/s) vasthoud (down, upload varieert sowieso). Maar goed, ben geen techneut.

Wordt vervolgd.


Vandaag gebeld met de helpdesk, een uur.

 

Kort verhaal lang: tests en metingen uitgevoerd. Men meet een dl van 970 Mb/s, wat een prima waarde is. Conclusie was dat het waarschijnlijk aan de bekabeling hier ligt. Dat is nu nog cat. 5. Ze kunnen een monteur sturen, maar daar zijn kosten aan verbonden en men wil uitsluiten dat het aan de ‘klantenkant’ ligt. Begrijpelijk. Dus ik ga nu testen met categorie 6 en kom daar binnen enkele weken op terug bij de helpdesk (en hier). Ik moet de kabel nog bestellen en ik moet een tijdje testen, aangezien het pas na vijf dagen iedere keer mis gaat. Meten is weten, niet waar?

 

Wat ik wel frappant vind, is  dat ik - ondanks de cat.5 kabel - ik soms wel vijf dagen achtereen de hoge snelheid (> 940 Mb/s) vasthoud (down, upload varieert sowieso). Maar goed, ben geen techneut.

Wordt vervolgd.

als je het over cat5e hebt is  dat geen onlogisch iets

als alle aders goed zijn en het is een goed merk kabel is zelfs een verbinding van meer dan 1Gbit mogelijk ondanks dat dat officieel niet wordt ondersteund


Vandaag gebeld met de helpdesk, een uur.

 

Kort verhaal lang: tests en metingen uitgevoerd. Men meet een dl van 970 Mb/s, wat een prima waarde is. Conclusie was dat het waarschijnlijk aan de bekabeling hier ligt. Dat is nu nog cat. 5. Ze kunnen een monteur sturen, maar daar zijn kosten aan verbonden en men wil uitsluiten dat het aan de ‘klantenkant’ ligt. Begrijpelijk. Dus ik ga nu testen met categorie 6 en kom daar binnen enkele weken op terug bij de helpdesk (en hier). Ik moet de kabel nog bestellen en ik moet een tijdje testen, aangezien het pas na vijf dagen iedere keer mis gaat. Meten is weten, niet waar?

 

Wat ik wel frappant vind, is  dat ik - ondanks de cat.5 kabel - ik soms wel vijf dagen achtereen de hoge snelheid (> 940 Mb/s) vasthoud (down, upload varieert sowieso). Maar goed, ben geen techneut.

Wordt vervolgd.

 

Hoi @Martin712 

Beste stadsgenoot, zelf gebruik ik hoge kwaliteit UTP kabels van Categorie 8 waardoor ik nooit problemen ervaar met vertragingen of snelheden.
Heb hierdoor een super stabiele internetverbinding vanuit mijn Fritz!Box 5590 Fiber, waarbij de down- en upload- snelheid altijd op 920 Mbit/s uitkomt (bekabeld gemeten uiteraard!)

Ik wil alvast toekomstbestendig zijn, en niet straks weer alle netjes weggewerkte UTP kabels moeten gaan vervangen voor een betere versie.

Ik heb CEC gecertificeerde CAT.8 UTP kabels liggen.
Met de categorie 8 UTP kabels kun je snelheden halen tot 40 Gbit/s, en heb je een bandbreedte van 2000 MHz.

Dus voordat KPN die snelheden gaat uitbrengen, ben je waarschijnlijk 20 jaar verder, als het er überhaupt komt.

Dus als ik je mag adviseren, kies dan gelijk voor een CEC gecertificeerde categorie 8 UTP Kabel, dan ben je gelijk klaar voor de toekomst.

Deze kabels zijn inmiddels betaalbaar voor iedereen, maar als je inmiddels al de categorie 6 kabels hebt besteld is ook prima!!
Daarmee haal je snelheden tot 10 Gbit/s, en heb je wel een lager bandbreedte tot je beschikking.
Prima voor de meeste huishoudens.