Skip to main content

Goedendag, op mijn vorige adres te Oostkapelle, een woning van 70 jaar oud, had ik enkel een telefoonlijn en kabel. Als ik nu kijk dan is hier een internetaansluiting van 153mB mogelijk.

Op mijn huidige adres te Middelburg, een woning van 10 jaar oud, heb ik ook een telefoonlijn en kabel, maar is maar een snelheid te behalen van amper 10mB.

Hoe kan dit? En beter, hoe is dit op te lossen zodat ik ook eens een andere provider dan Delta kan kiezen?

mvg, Leo van Zijderveld

Tja, u zit gewoon verder weg van de centrale. En daar is niets aan te doen. Verder weg van de centrale is lagere snelheid. Een vast geven en daar is echt niets aan te verbeteren. Echt niet. Ook andere providers over diezelfde koperdraad zullen niet sneller zijn.

Delta is bij u beschikbaar? Delta levert volgens mij alleen over zijn eigen glasvezelnetwerk toch? Als uw huis daar niet op aangesloten is, dan kunt u niet voor Delta kiezen. Ga even naar de site van Delta en voer je adres in.

Er ligt ook kabel? Over de kabel zal waarschijnlijk wel een hogere snelheid beschikbaar zijn. Maar welke providers daarop beschikbaar zijn weet ik niet. KPN in ieder geval niet. Misschien wel Delta.


Verder weg van welke centrale?

Mijn dochter woont hier hemelsbreed 1000m vandaan en daar geeft de postcodecheck een te behalen snelheid aan van 200mB.

Ik woon in een nieuwbouwwijk. Dan mag je toch wel betere aansluitingen verwachten?

Ja, Delta is bij mij beschikbaar via de kabel. Alleen Delta heeft hier monopolie op (wat ik niet meer vind kunnen in deze tijd), zodat ik blijkbaar geen enkele andere provider kan kiezen.

Glasvezel is hier blijkbaar nog niet. (Zit volgens mij al wel in de meterkast, maar wordt niet vrijgegeven door bouwconsortium).

En dat in 2020….


Verder weg van welke centrale?

Mijn dochter woont hier hemelsbreed 1000m vandaan en daar geeft de postcodecheck een te behalen snelheid aan van 200mB.

Zit misschien op een andere kabel van een andere centrale. 

Ik woon in een nieuwbouwwijk. Dan mag je toch wel betere aansluitingen verwachten?

Ja, Delta is bij mij beschikbaar via de kabel. Alleen Delta heeft hier monopolie op (wat ik niet meer vind kunnen in deze tijd), zodat ik blijkbaar geen enkele andere provider kan kiezen.

Delta is de eigenaar van die kabel. Dus dat is logisch dat Delta ook mag zeggen welke providers daar gebruik van mogen maken. Dat heeft niets met monopolie te maken. En het is een coax kabel, KPN levert sowieso nooit over coax kabels. Dus wat dat betreft zou je er sowieso dus toch al niets mee opschieten.

Glasvezel is hier blijkbaar nog niet. (Zit volgens mij al wel in de meterkast, maar wordt niet vrijgegeven door bouwconsortium).

En dat in 2020….

Dat is vaag. Welk "bouwconsortium"? Heeft u een naam?


  • Dat is vaag. Welk "bouwconsortium"? Heeft u een naam?
    Bouwconsortium Mortiere

ik heb in de wandelgangen vernomen dat zij een deal hebben met Delta. Dat verklaart een hoop.


Als ik Google op "Mortiere glasvezel", dan lijkt alsof ze alleen zakelijk internet aanbieden / verzorgen. Zit u misschien vlakbij een industrieterrein ofzo?


Hallo Leo, welkom! Als er een koperkabel ligt tussen jouw huis en de centrale waar je op bent aangesloten, dan is de haalbare snelheid afhankelijk van de lengte van die kabel. Hoe langer de kabel, hoe lager de snelheid. Daar kunnen we soms wat aan doen door wijkcentrales/straatkasten te upgraden, of nieuwe straatkasten bij te plaatsen. Dit is dan ook iets waar we continu mee bezig zijn. Alleen is Nederland dan nog best groot, dus is niet altijd te zeggen of jouw postcodegebied een upgrade gaat krijgen en wanneer dan.  Om daarover op de hoogte te blijven kun je op www.kpnnetwerk.nl je postcode invullen en je inschrijven voor nieuws. Als er dan een upgrade komt krijg je mail.Â