Skip to main content
Antwoord

Internetsnelheid werkt 3 dagen goed op 1 Gbit/s en valt daarna terug naar 100 Mbit/s

• May 26, 2025
  • 6 reacties
  • 77 keer bekeken

Hallo allemaal, 

Ik heb speciaal 1 gbps internet gekozen zodat ik ook eens spontaan met mijn broers mee kan spelen zonder dat ik 5 uur moet wachten op een cod update. het probleem is dat mijn internet eerst wel werkt  op 1gbps en vervolgens limiteerd op 100mbps. je kunt dit ook in het modum zien. hij geeft eers een connectie van 1gbps aan vervolgens 100mbps. 

Ik heb met de technische assistentie gebeld van kpn en daarmee heb ik alle apparaten hardware matig en softwarematig gereset. dit leek te helpen maar weer na verloop van tijd terug bij af. 

Ik heb een nieuwe netwerk kaart geprobeerd. een nieuwe kabel van cat 5e naar cat 8. ik had em direct van mijn modum in een super wifi en door gelinkt naar mijn pc. ik heb een access point geprobeerd. direct op mijn pc.

Elke keer als ik het modum reset doet hij het weer even voor een bepaalde tijd en dan loopt hij weer terug naar 100 en dan zelfs 10 tot het weer onbruikbaar wordt en moet ik weer resetten. 

de problemen zijn begonnen sinds ik ben overgestapt op glasvezel. iemand ideeen ?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Jack1723, welkom op onze community!  Ik heb hier niet direct een verklaring of oplossing voor. Zie je ook iets van een mogelijke oorzaak wanneer de verbinding zo inzakt? Zoals bijvoorbeeld het starten van de downloads, of gebeurt het uit zichzelf?
Je had je pc ook direct bekabeld op de experiabox geprobeerd?

6 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Jack1723, welkom op onze community!  Ik heb hier niet direct een verklaring of oplossing voor. Zie je ook iets van een mogelijke oorzaak wanneer de verbinding zo inzakt? Zoals bijvoorbeeld het starten van de downloads, of gebeurt het uit zichzelf?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 28, 2025

Hoi thomas bedankt voor je reactie. Nee helaas zie ik ook niet warom het inzakt. Ik ben gewoon eerst alle makkelijke en vanzelf sprekende opties afgegaan en vervolgens stap voor stap internet afgespeurd voor oplossingen. Ik vind bellen niet zo chill dus dat heb ik als laatste optie gebruikt. Die kpn meneer heeft met mij alles door genomen maar hij kon niet in mijn experia box. 

Ik heb hem inderdaad ook direct in mijn experia v12 gehad. Het ding is dat hij enige tijd het gewoon doet. Ook in de box geeft hij dan 1 gbps aan maar wanneer internet vertraagd zet de box de max snelheid ook naar 100mbps. Ik heb dit gezien op de pagina waar je ook kan kiezen tussen duplex en simplex verbinding. Ik heb hier ook geprobeerd handmatig op 1 gbps duplex te zetten maar dat mocht niet uitmaken. 

De rede warom ik het ook vraag is omdat mijn ideeen op zijn en ik hoop op iemand die misschien wel een inzicht heeft waar ik niet aan heb gedacht.

Nogmaals bedankt voor je bericht. 

Leen59
Wijsgeer
  • May 28, 2025

Heb je al een andere kabel tussen de glasvezel en modem geprobeerd?

• May 28, 2025

Waar in het modem precies zie jij 100 mbit? Op welke pagina? Kan je daar een schermafdruk van plaatsen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 14, 2025

Ik heb inderdaad ook de directe verbinding geprobeerd. Het lijkt van zelf te gebeuren. Op het moment restart ik de experiabox wanneer ik 1 gb nodig heb, met downloaden e.d. dan doet hij het weer even en na 3 dagen of zo gaat hij weer terug naar 100mb.  En dan reset ik de experiabox weer. Ik weet ook niet of een monteur laten komen helpt want dat is denk ik het eerste wat hij gaat proberen en dan doet hij het ook weer voor een paar dagen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 14, 2025

Heb je al een andere kabel tussen de glasvezel en modem geprobeerd?

Yes heb ik ook geprobeerd.