Skip to main content
Beantwoord

Internetsnelheid zakt in, zowel via wifi als kabel met Box 12 en TP-Link Deco M4

• May 11, 2026
  • 29 reacties
  • 150 keer bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 15, 2026

Alle Decos zijn onderling niet bekabeld verbonden? Wel de eerste aan de router?

Wat heeft de Deco app aan alle onderlinge sterkte? En zijn ze met de dichtstbijzijnde Deco verbonden (in de app kun je per Deco zien met welke deze is verbonden).

Uiteraard is alles Decos bedraad aansluiten de beste methode. En als het signaal van Deco 1 draadloos naar Deco 3 moet, over Deco 2 heen (ook draadloos) dan kan ik me voorstellen dat het dramatisch is. 

In de Deco app kun je in ieder geval precies zien hoe ze onderling verbinden en wat de kwaliteit is van die verbinding.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

Ik heb Deco 1 bekabeld op het modem, nu buiten de meterkast geplaatst. Deco 2 op 1e verdieping en Deco 3  2e verdieping naar PC, beiden gewoon op stopcontact, vanaf Deco 3 weer eens andere UTP-kabel naar mijn PC. Draait nu al een tijdje zoals het hoort met 100+ down-en upload. Let's hope dat het nu goed blijft.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 16, 2026

Helaas weer enorme drops. Maandag komt er een Storingsmonteur.

Tenzij je bereid bent om 4 superwifi's aan te schaffen a €61,50 per stuk gaat hij of zij weinig voor je kunnen betekenen. Je hebt zelf aangegeven dat zonder de deco's het prima werkt. Dan is het dus jouw eigen apparatuur welke stort en recent de monteur €99 af om je op locatie dat verhaal te vertellen.

Verder heb je verteld dat jouw deco's is router modes draaien. Standaard vindt je box12 dat niet leuk en dat zou eventueel kunnen storen. Maar dat het zo vaak speelt kan ook door een loop in je kabels of iets anders in je netwerk wat niet lekker zit.

rvk01
Slimmerik
  • May 16, 2026

Deco 2 op 1e verdieping en Deco 3  2e verdieping naar PC, beiden gewoon op stopcontact, vanaf Deco 3 weer eens andere UTP-kabel naar mijn PC.

Je moet dus kijken of die onderlinge snelheid goed blijft gaan. Je kunt dus in de Deco app zien met welke Deco die verbonden is en of het signaal goed is. Uiteraard wil je niet dat Deco 3 met Deco 2 verbind want die is wel dichterbij maar dan gaat het 2x via WiFi.

Heb je overigens gekeken of het überhaupt mogelijk is Deco 3 bekabeld te maken? Misschien via een oude buis waar nu coax in zit die vervangen kan worden door UTP. Of de oude huis waar vroeger de PTT kabel doorheen liep naar de meterkast?