Skip to main content

Goedendag, ik heb al langere tijd last van een instabiele internet verbinding, dit merk ik o.a. aan TV beeld dat steeds kort bevriest (terwijl geluid doorloopt), soms zelfs blokjes in beeld, verderĀ regelmatigĀ verlies van de internet verbinding (soms meerdere keren per dag), alleen te herstellen door herstart modem. Ik heb nog een oude (Telfort) Experia box v8. Bij Telfort eigenlijk nooit problemen gehad, bij KPN in het begin ook niet, volgens mij is het begonnen toen we van Telfort echt over zijn gegaan naar KPN. Volgens de online KPN tools is de verbinding OK (weet niet wat zij allemaal controleren), maar wanneer ik in het modem bij xDSL status kijk zie ik lage noise margins en zeer hoge CRC errors, zie ook screenshot, volgens mij is dat niet goed.

Soms gaat het een aantal dagen en ook wel eens een weekĀ goed, daarna weer problemen, dat duurt dan meestal meerdere dagen met vaak herstarten modem.

Ā 

Inmiddels gebeld met KPN, er komt een monteur langs, hoop dat hij/zij het snel op kan lossen.Ā 


Welkom op het forum @HenkP9. Als jij verbrekingen merkt lijkt de verbinding niet zo okƩ te zijn als de verbindingstest aangaf voor jou. Gelukkig was dat voor de klantenservice ook te zien, zodat die monteur kon worden ingeland. Ik ga er vanuit dat de monteur het kan oplossen als deze er woensdag is.


Monteur heeft het probleem inderdaad opgelost, ISRA punt was nog zo'n lasdop, volgens de monteur was die verbinding helemaal ā€œrotā€. Nu zit er een ISRA 2 doosje, volgens de monteur kan ik nu ook pairbonding aanvragen. Verbinding is nu weer lekker stabiel en ook nog zo'n 30Mbps sneller šŸ˜€.

Verder is het oude modem vervangen door een v12, ben er helaas net wel achter gekomen dat je het subnet en gateway adres niet kan aanpassen (in elk geval niet via de webinterface van het modem), daardoor zijn meerdere apparaten in mijn thuisnetwerk helaas niet meer bereikbaar, wordt dus wel een uitdaging om dat weer goed te krijgen, zeker met de apparaten die alleen via Wifi bereikbaar zijn en die een vast IP hebben šŸ¤”.Ā Ā Is er iemand die weet of aanpassen subnet en gateway adresĀ via SSH wel kan (als dit niet ook is dichtgezet)?Ā 


De monteur heeft het goed aangepakt dus, waarmee dat probleem nu tot het verleden behoort.Ā 

In de Box 12 kunnen die instellingen inderdaad niet gewijzigd worden, ook niet via andere wegen zoals SSH. De instellingen die mogelijk zijn, zijn mogelijk in de interface van het modem zelf. Als je een eigen netwerk hebt waar veel in zit, kan het ook de moeite zijn om een eigen modem te gebruiken. Daarmee heb je zelf de volledige controle over het netwerk in huis. Zie daarvoor ook dit topic van wjb:Ā Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.