Skip to main content

Ik had hiervoor al ergens anders gereageerd (waar het ging over Spamhaus ZEN). Mijn IP begin dit jaar stond op deze lijst en toen kreeg ik van KPN onverwacht een nieuw IP dat op de blacklist van Rats Dyna staat tezamen met een hele reeks ander door KPN uitgegeven IP adressen. Naar mijn idee is het niet ‘gewoon’ om op een blacklist te staan en dat KPN zulke IP adressen kennelijk gewoon hernieuwd uitgeeft vindt ik niet kunnen (ergens werd al gesuggereerd dat het niet zonder reden is dat je daar op staat, zodat je al snel als mal traiteur bekend staat).  Nu wil ik een eenvoudige mailserver op mijn NAS opzetten omdat ik daar een forum host en er van daaruit eens een keer een enkel bericht moet kunnen verzenden of ontvangen.

Kortom hoe kom ik aan een schoon IP dan wel wie helpt mij van die list af?

 

Admin: Afgesplitst en eigen topic aangemaakt

Tuurlijk heb ik die, heb er meerdere. Maar heb de mailserver nog niet eens opgezet.

Dus vanwaar nu al op de Rats Dyna lijst?


Tuurlijk heb ik die, heb er meerdere. Maar heb de mailserver nog niet eens opgezet.

Dus vanwaar nu al op de Rats Dyna lijst?

Omdat daar gewoon hele ip reeksen van diverse providers op staan. Het gaat er helemaal niet om of die ip adressen ooit spam verstuurd hebben. Het gaat om ip adressen van particuliere aansluitingen. Die zouden volgens de beheerders van die lijst geen mail moeten verzenden met een eigen mailserver op dat ip adres. Daar komt het kort door de bocht gewoon op neer.

Er bestaan meerdere organisaties die zulk soort lijsten. Spamhaus heeft dacht ik ook zo'n lijst.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/ip-van-eigen-mailserver-komt-steeds-op-spamhause-583025

Het schijnt zelfs zo te zijn dat KPN zijn eigen ip adressen hier zelf voor aanmeld.


Dus vanwaar nu al op de Rats Dyna lijst?

Waarom nu al? Omdat je internet afneemt via een ISP en/of omdat je een Dynamisch IP Adres hebt.

ISP (Internet Service Provider) → RATS-Dyna

Dynamische IP Adressen → RATS Dyna

 

Je hoeft dus nog niets te hebben verzonden, het feit dat je internet afneemt bij een ISP die gebruik al dan niet, gebruik maakt van dynamische IP Adressen is al voldoende.

 

Ik sta “nog” niet op de lijst met mijn IP-Adres, maar ga er wel vanuit dat ik erin kom te staan. Eens in de zoveel tijd worden de lijsten bijgewerkt. Voor RATS is het kinderlijk eenvoudig door gewoon te kijken welke subnetten er onder AS1136 (qrator) vallen en welke aan consumenten worden verstrekt.


Ik denk dat alles hierover wel gezegd is.

Hartelijk dank u allen voor de bijdragen.

Groetjes, Dhyan