Skip to main content

Geachte, heer, mevrouw,

 

Ik kom van xs4all (waar ik wel een ipv6 adres had) nu naar kpn en enkele websites geven aan dat ip v6 niet gedetecteerd wordt, alleen ip v4. Is dat een instelling in de router die ik moet maken om ip v6 mogelijk te maken. (bij mijn account staat wel een prefx ingesteld) maar voor zover ik weet heb ik momenteel geen ip v6 adres. ik heb er nog een router tussen zitten en heb wifi punten gekoppeld.

Hoi @Remco vdv .   Om dit goed te testen moet je wel een aantal dingen doen.

Wat voor experiabox heb je in gebruik? Of wat voor eigen router?  Kun je uitleggen hoe je netwerk in elkaar zit. 


Hoi @Erwin_ ,

 

Hij geeft in de web interface kpn box 12 aan.

Mijn router is een NETGEAR nighthawk.

 

 


Mijn advies zou zijn om eerst eens met de box12 alleen te testen.  Dus zorgen dat ipv6 daar aan staat via 192.168.2.254

en mocht je dit via een pc of laptop testen moet je daar in je netwerkinstellingen ook ipv6 aanzetten. 

 

Zo kunnen we kijken of het in de basis goed is en daarna verder kijken naar je eigen router. 


Hoi @Erwin_ ,

 

Hij geeft in de web interface kpn box 12 aan.

Mijn router is een NETGEAR nighthawk.

Heeft u die Netgear achter de KPN Box? Dan werkt ipv6 inderdaad niet. Dat ligt aan de KPN Box. Die ondersteund geen prefix delegation.


ja hiervoor had ik een fritzbox en toen deed ie het volgens mij wel. als ik hem rechtstreeks op de kpn box aansluit werkt het dan wel ?


Als u een pc of laptop rechstreeks op de KPN Box aansluit zou ipv6 wel moeten werken. Misschien is het een optie om de Asus in bridge of accesspoint mode te zetten? Dan zou ipv6 ook achter de Asus moeten werken.


Ja maar ik heb nu een veiliger netwerk. Nu is de attack surface alleen ip v4 en als ze binnen komen op mijn internet verbinding (de kpn box) geen probleem, dan moeten ze er nog 1 door en dan pas komen ze bij de laptop / server. Wellicht sluit ik de server direct op de kpn box, maar ik denk dat mijn meterkast net te klein is.


Met de nieuwe firmware op de V12 is het mogelijk om IPv6 Prefix Delegation aan te zetten.

Als jij de nieuwe firmware al zou hebben op jouw V12 dan kan je dit dus instellen.


De kans dat iemand de KPN Box hackt is nagenoeg 0 hoor. Is ook helemaal nergens voor nodig. Als u een poort naar uw server geforward heeft, dan hacken ze gewoon rechstreeks uw server.

De kans dat da lukt is vele malen groter. En bovendien zijn ze dan ook meteen waar ze wezen willen: in uw server. Als ze de KPN Box hacken, dan hebben ze daar in eerste instantie nog niets mee bereikt. Dus waarom zouden ze dat überhaupt doen?

Dus nee... ook al plaatst u er 3 routers tussen, dat levert niets op qua veiligheid. Dat is onzin. 

En daarnaast: veruit de meeste hacks vinden plaats doordat mensen ergens op klikken, een bepaalde mail of internet pagina openen. Iets installeren. Of ... doordat wachtwoorden op 1 of andere manier achterhaald worden/te simpel zijn en geraden worden. En denk niet: dat overkomt mij niet.


Met de nieuwe firmware op de V12 is het mogelijk om IPv6 Prefix Delegation aan te zetten.

Als jij de nieuwe firmware al zou hebben op jouw V12 dan kan je dit dus instellen.

@Remco vdv Mocht je dit nog niet hebben dan kan ik dat voor je aanvragen. Kanttekening is wel dat, mocht je ook superwifi's gebruiken,  er dan issues kunnen ontstaan. En de firmware is beta. Dus je kunt nog gekke dingen tegenkomen. (en terugdraaien is GEEN optie).


Oh, deze was ik nog vergeten:

 


ja, ik heb een wifi punt van kpn aangesloten maar ik heb dit op de modem:

Delegated Prefix 2a02:a45f:e608::/48

 

maar ik ga hem waarschijnlijk aansluiten op de box kijken of die dan een ipv6 adres krijgt.


ja, ik heb een wifi punt van kpn aangesloten maar ik heb dit op de modem:

Delegated Prefix 2a02:a45f:e608::/48

 

maar ik ga hem waarschijnlijk aansluiten op de box kijken of die dan een ipv6 adres krijgt.

Dat is de delegated prefix die jouw V12 van KPN heeft gekregen maar dat is wat anders dan het door de V12 toewijzen van een delegated prefix aan een achterliggende router.


doe de beta dan maar, kijken of dat goed gaat


@Remco vdv Ik ga even navragen of ik jou op die lijst kan krijgen. Ik kom er op terug.


… en is het gelukt?


Reageer