Skip to main content
Beantwoord

IPv6 werkt niet op eigen router (Mikrotik CCR2004) achter KPN ONT

• January 8, 2026
  • 20 reacties
  • 128 keer bekeken

In de omgeving hebben we eigen router Mikrotik CCR2004 draaien die rechtstreeks aangesloten is op de ont. 

De PPPOE configuratie werkt en we krijgen netjes IPv4 vanuit KPN.
Via eigenrouter.nl heb ik de IPv6 configuratie gedaan enkel ik krijg geen IPv6 prefix via DHCP client..
Het blijft op status searching en in de logs zie ik dat er request wordt gestuurd.

In PPPOE status zie ik wel dat FE80 adres is toegekend.

Klantenservices kon mij niet helpen omdat het eigen router is en beperkte support is.

Wat kan het zijn?

Beste antwoord door TDN

​​@TDN we hebben inderdaad KPN EEN zoals al in de titeik had aangegeven 

De titel is 'IPv6 werkt niet op eigen router (Mikrotik CCR2004) achter KPN ONT’, maar op basis van jouw tekst 'we’ ipv 'ik', vermoed ik dat om zakelijke aansluiting gaat. Je moet eerst MKB klantenservice bellen om IPv6 te activeren, je krijgt ook gelijk de IPv6-Prefix meegedeeld en deze moet je in je router handmatig instellen.

20 reacties

obelisk
Wijsgeer
  • January 8, 2026

IPV6 » DHCP client

Interface de vlan6 interface, request prefix, pool prefix lenght 60 (interne netwerk, kleiner dan prefix hint), prefix hint ‘::/48’, rapid commit, add default route.

Dat was hoe ik het had toen ik nog bij KPN zat (uit mijn hoofd). Een FE80 adres heb je altijd, dat is ‘link local’ en zit in ipv6 ingebakken.

IPV6 » DHCP client

Interface de vlan6 interface, request prefix, pool prefix lenght 60 (interne netwerk, kleiner dan prefix hint), prefix hint ‘:/48’, rapid commit, add default route.

Dat was hoe ik het had toen ik nog bij KPN zat (uit mijn hoofd). Een FE80 adres heb je altijd, dat is ‘link local’ en zit in ipv6 ingebakken.

Helaas werkt dat niet. Het lijkt erop dat er geen response komt wanneer de dhcp-client request doet.

• January 8, 2026

Volgens mij moet je een poort open zetten in de firewall. Maar ik weet niet meer welke. Ik gebruik al een hele tijd geen ipv6 meer.

Deze staat al open in de firewall

obelisk
Wijsgeer
  • January 8, 2026

Ik heb onderandere voor binnenkomende de volgende regels.

0    ;;; input chain targets router itself; accept established,related,untracked
chain=input action=accept connection-state=established,related,untracked log=no log-prefix=""

1 ;;; drop invalid
chain=input action=drop connection-state=invalid log=no log-prefix=""

2 ;;; ICMPv6
chain=input action=accept protocol=icmpv6 log=no log-prefix=""

3 ;;; accept UDP traceroute
chain=input action=accept protocol=udp port=33434-33534 log=no log-prefix=""

4 ;;; DHCPv6-Client prefix delegation
chain=input action=accept protocol=udp src-address=fe80::/10 dst-port=546 log=no log-prefix=""

5 ;;; Accept dhcpv6-solicit
chain=input action=accept protocol=udp dst-address=ff02::1:2/128 dst-port=547 log=no log-prefix=""

6 ;;; drop everything else not coming from LAN
chain=input action=drop in-interface-list=!LAN log=no log-prefix="ipv6-drop-rule6"

Waarbij met name #4 en #5 van toepassing zijn geloof ik.

De bovenstaande firewalls heb ik al toegevoegd en staan goed. Enkel er komt geen hits binnen op deze firewall rule.

In de onderstaande logs zie ik dat er request wordt gedaan maar verder geen reactie.

obelisk
Wijsgeer
  • January 8, 2026

Ik kan het nu niet controleren want ik heb geen KPN meer, maar dit waren destijds mijn settings voor de IPV6 DHCP client.

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609?postid=2119073#post2119073

En dat werkte met de gegeven firewall regels. 

Alle opties en voorbeelden die ik op community heb gevonden heb ik al inmiddels uitgeprobeerd. Ik ga straks Fritzbox aansluiten en kijken of het wel ipv6 krijgt.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Rachid Achellal, goed dat je je vraag hier stelt en fijn dat je al wat hulp hebt gekregen! Hoe is het met de Fritzbox gegaan? 

Net met fritzbox getest en daar ook geen ipv6. Monteur komt maandag langs maar ik denk dat er configuratie fout zit aan de kant van KPN

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 10, 2026

Net met fritzbox getest en daar ook geen ipv6. Monteur komt maandag langs maar ik denk dat er configuratie fout zit aan de kant van KPN

Is de fritzbox wel door KPN geleverd? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Op basis van ​@Rachid Achellal post vermoed ik dat hij MKB ÉÉN heeft, daar krijgt men IPv6 niet via DHCP maar statisch en ipv prefix ::/48  ::/56

@Ik_Combineer ja het is van KPN

@TDN we hebben inderdaad KPN EEN zoals al in de titeik had aangegeven 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 10, 2026

​​@TDN we hebben inderdaad KPN EEN zoals al in de titeik had aangegeven 

De titel is 'IPv6 werkt niet op eigen router (Mikrotik CCR2004) achter KPN ONT’, maar op basis van jouw tekst 'we’ ipv 'ik', vermoed ik dat om zakelijke aansluiting gaat. Je moet eerst MKB klantenservice bellen om IPv6 te activeren, je krijgt ook gelijk de IPv6-Prefix meegedeeld en deze moet je in je router handmatig instellen.

@TDN bedankt voor de info. Ipv6 had ik al laten activeren. Op zakelijk gedeelte van KPN site staat geen info hierover. Ik zal straks klantenservice bellen voor ipv6 prefix

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 10, 2026

Belangrijk bij het instellen van IPv6 op een Fritzbox is dat je de beschikking heb over een groter subnet dan een /64, b.v. een /56 omdat er in de Fritzbox 3 keer een /64 gebruikt wordt (LAN/WiFi en gasten netwerk).

Een IPv6 adres wordt door KPN gerouteerd over de PPP, wij bieden geen SLAAC of DHCPv6 en moet daarvoor het IPv6 adres statische ingesteld worden zoals aangegeven in de onderstaande afbeeldingen:

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 10, 2026

@TDN bedankt voor de info. Ipv6 had ik al laten activeren. Op zakelijk gedeelte van KPN site staat geen info hierover. Ik zal straks klantenservice bellen voor ipv6 prefix

Mocht je er niet uit komen dan kan ik het als het goed is ook voor je nakijken. Info moet dan via een moderator naar mij worden gestuurd.

Dat is kvk nummer, bedrijfsnaam en het bij kpn bekende contactpersoon moeten dan in de community profiel staan. Alles waar (prive) bij staat is enkel en alleen door het moderatie team te lezen. 

obelisk
Wijsgeer
  • January 10, 2026

Scherp opgemerkt van ​@TDN dat het om een zakelijke verbinding gaat. Dat verklaart ook beter waarom je zo'n grote router zou gebruiken. 🤔

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Toppers zijn jullie! Dat verklaart een hoop. Hopelijk lukt het telefonisch, maar zo niet: 

Mocht je er niet uit komen dan kan ik het als het goed is ook voor je nakijken. Info moet dan via een moderator naar mij worden gestuurd.

Dat is kvk nummer, bedrijfsnaam en het bij kpn bekende contactpersoon moeten dan in de community profiel staan. Alles waar (prive) bij staat is enkel en alleen door het moderatie team te lezen. 

Zet deze gegevens dan inderdaad in je communityprofiel. Dan kan ik ze weer doorsturen naar ​Ik_Combineer. 🙂 Lief dat je het aanbiedt!

Goed nieuws, Eerder op de dag heb ik de IPv6 prefix gehad en net handmatig geconfigureerd. Het werkt en ik krijg verbinding met IPv6.

Bedankt voor al jullie hulp.