Skip to main content

Hallo,

Momenteel gebruiken wij internet voor social media, mailen, surfen en tv kijken (zenders, netflix).
Geen games, niet downloaden, muziekje luisteren spotify, mijn inziens niks zwaars.
Werk doen internetten via de laptop, tablet of gsm.
Wij doen dit via wifi (in de woonkamer waar ook het modem / decorder dichtbij is). 
Wij is twee volwassenen en 1 kleuter.

Is 100 mbit/s glasvezel abonnement hier voldoende voor?
Ik heb even geen inzage in wat je nu precies met 100 mbit/s kan? 

Goed weekend en dankjewel voor de bevestiging of het kan / uitleg wat je met 100 mbit's kan!

 

De 100mbps lijkt me voor de situatie die je schetst prima. Heel veel mensen die op koper zitten hebben rond deze snelheid en dat gaat prima. Met glasvezel ga je dit gegarandeerd hebben.

 


100 Mbit/s lijkt mij in uw situatie ruim voldoende. Wij hebben ook een 100/100 verbinding voor 2 tv's, 4k, twee laptops, twee, tablets en twee telefoons. Natuurlijk is nooit alles gelijktijdig in bedrijf maar als het zou moeten kan het wel. 

Kijk ook maar even onder deze links:

https://www.consumentenbond.nl/internet/welke-internetsnelheid-heb-ik-nodig

https://www.kpn.com/beleef/blog/welke-internetsnelheid-thuis-nodig.htm 


Zelfs 50 Mb kan nog genoeg zijn gebaseerd op hetgeen ik lees 100Mb is de laagste bandbreedte die KPN momenteel levert.

 

Wel een opmerking de bandbreedte die u bedraad afneemt staat verder los van het punt dat u via wifi werkt. De bandbreedte is ook dan genoeg, maar er spelen dan wel andere invloeden mee.


Zelfs 50 Mb kan nog genoeg zijn gebaseerd op hetgeen ik lees 100Mb is de laagste bandbreedte die KPN momenteel levert.

 

Wel een opmerking de bandbreedte die u bedraad afneemt staat verder los van het punt dat u via wifi werkt. De bandbreedte is ook dan genoeg, maar er spelen dan wel andere invloeden mee.

 

Maar als ze 100 aanbieden dan is het met WIFI nooit 100 toch? 
Alhoewel dat voor de tv denk ik niks uitmaakt, want tv kastje en modem zijn middels ethernet met elkaar verbonden?

 

100 Mbit/s lijkt mij in uw situatie ruim voldoende. Wij hebben ook een 100/100 verbinding voor 2 tv's, 4k, twee laptops, twee, tablets en twee telefoons. Natuurlijk is nooit alles gelijktijdig in bedrijf maar als het zou moeten kan het wel. 

Kijk ook maar even onder deze links:

https://www.consumentenbond.nl/internet/welke-internetsnelheid-heb-ik-nodig

https://www.kpn.com/beleef/blog/welke-internetsnelheid-thuis-nodig.htm 

 

Klinkt goed.
Hier zal ook niet alles tegelijk aanstaan.
Maar de twijfel kwam omdat iemand tegen me zei: “100 uit het modem is nooit 100 op de wifi, hooguit 40 a 50. Dat is echt veel te weinig voor normaal te surfen”


De wifi5 heeft doorgaans een doorvoer van zeg 400mbps.  Als de aansluiting daaronder zit (zoals de genoemde 100)  dan haal je gewoon wat je binnenkrijgt, dus 100.

 

Zo heb ik Bonded VDSL, 180mbps, en bij de speedtest haal ik 180 zowel via wifi als bedraad. Op het netwerk tussen de devices haal ik 800mbps via wifi6.


Ik heb 100/100 en haal ook via WiFi6 minimaal 120 mbps dus meestal iets meer.

Bekabeld haal ik de zelfde waarden.


zulke lage snelheden via wifi 5/6 is dan ook wel makkelijk te behalen imho


Je kunt toch gewoon proberen of het bevalt, en anders gewoon upgraden?


Ik heb 100/100 en haal ook via WiFi6 minimaal 120 mbps dus meestal iets meer.

Bekabeld haal ik de zelfde waarden.

Zoals eerder gemeld, ik heb ook 100/100 Mb/s. Een speedtest op mijn Chromebook via wifi geeft deze waarden   De de technisch mogelijke doorvoersnelheden liggen nog veel hoger, zie afbeelding: 

Hierbij is de wifi van het modem uit, de verbinding loopt via Fritz 3000 repeater over de 5 GHz band.


Je kunt toch gewoon proberen of het bevalt, en anders gewoon upgraden?

 

Inderdaad. Zag zelfs dat dit makkelijk zelf kan via mijnkpn. 

 


Maar even met boerenverstand denkend: 

Dat nieuwste tv kastje zit via de ethernet verbonden met 100. Dus die zal ook 100 krijgen. En dat is genoeg voor netflix en zenders kijken zover ik begrijp?

Maar die 100 die uit het modem komt, wordt met de wifi verbonden apparaten normaliter minder. Stel die zakt naar 50 wordt het misschien krap? Of denk ik niet realistisch?


 

  1. Dat nieuwste tv kastje zit via de ethernet verbonden met 100. Dus die zal ook 100 krijgen. En dat is genoeg voor netflix en zenders kijken zover ik begrijp?
  1. Maar die 100 die uit het modem komt, wordt met de wifi verbonden apparaten normaliter minder. Stel die zakt naar 50 wordt het misschien krap? Of denk ik niet realistisch?
  1. Ja, dat is genoeg.
  2. Onjuist, die wordt niet minder over WiFi.  Dat blijft de volle 100.  Zoals hierboven al een paar keer uitgelegd.

Die kastjes gaan nooit de 100 Mbps halen. Een HD stream via KPN is 7,2 Mbps. De hoogste HD stream is 14,2 Mbps. Momenteel 1 t/m 10 en espn pakket en Ziggo Sport pakket. 

Een HD stream van Netflix is 5 mbps. 4k is 15 Mbps. 

On demand kan een iets efficiëntere codering gebruiken. 


De ethernetkaart in de tv kastjes zijn  geschikt voor bandbreedtes tot 100 Mbps. Maar wat binnenkomt is zoals aangegeven minder,  in theorie kan met met een 100Mb lijn tegelijk maar 4 4K streams via Netflix kijken en nog ruimte overhouden voor andere activiteiten.

 

Wat ik met mijn opmerking in verband met wifi bedoel, dat je in de meeste omstandigheden de 100 Mb wel zal halen. Maar er zijn altijd invloeden mogelijk bijvoorbeeld door bouwmaterialen. Op een etage zal de snelheid minder worden als daar geen bedraad aangesloten wifi punt aanwezig is.

Al klopt het wat hier eerder is geschreven houd ik persoonlijk liever een slag om de arm. Want geen woning of situatie is gelijk.

Via 2,4 ghz is ongeveer 72 Mbps het maximaal haalbare wat al meer dan genoeg is. Via 5ghz zal die 100Mb inderdaad geen probleem zijn. Zelf heb ik mijn wifi zo ingesteld dat de bandbreedte  ook via 5ghz niet meer is dan genoemde 72 Mbps.

 

Om te kunnen websurfen is 40 tot 50 Mb echt meer dan genoeg, zelfs 10 tot 30 Mbps is genoeg. Dat hangt er wel vanaf wat voor inhoud die web pagina's hebben.


Ergo,  …..  @Roel84 heeft voor zijn geschetste gezinssituatie aan een 100/100 Mb/s abonnement voor als nog ruim voldoende bandbreedte, zeker weten.       


De ethernetkaart in de tv kastjes zijn  geschikt voor bandbreedtes tot 100 Mbps. Maar wat binnenkomt is zoals aangegeven minder,  in theorie kan met met een 100Mb lijn tegelijk maar 4 4K streams via Netflix kijken en nog ruimte overhouden voor andere activiteiten.

 

Wat ik met mijn opmerking in verband met wifi bedoel, dat je in de meeste omstandigheden de 100 Mb wel zal halen. Maar er zijn altijd invloeden mogelijk bijvoorbeeld door bouwmaterialen. Op een etage zal de snelheid minder worden als daar geen bedraad aangesloten wifi punt aanwezig is.

Al klopt het wat hier eerder is geschreven houd ik persoonlijk liever een slag om de arm. Want geen woning of situatie is gelijk.

Via 2,4 ghz is ongeveer 72 Mbps het maximaal haalbare wat al meer dan genoeg is. Via 5ghz zal die 100Mb inderdaad geen probleem zijn. Zelf heb ik mijn wifi zo ingesteld dat de bandbreedte  ook via 5ghz niet meer is dan genoemde 72 Mbps.

 

Om te kunnen websurfen is 40 tot 50 Mb echt meer dan genoeg, zelfs 10 tot 30 Mbps is genoeg. Dat hangt er wel vanaf wat voor inhoud die web pagina's hebben.

 

Als we kijken naar minder wifi ontvangst op bv de eerste etage; is dat erger als je een abonnement van 100 hebt ipv 200 bv? Of staat snelheid hier compleet los van?


Snelheid staat los van zendbereik / sterkte. Tegenwoordig mag wifi maar tot zo'n 8 meter komen. Normen die gesteld zijn door de vele rijtjeshuizen en flat- en appartementen woningen.

Muren en betonnen vloeren (met metaal erin) verminderen het bereik ook. Vaak is het nodig om naar elke etage een internetkabel te leggen en daar dan accesspoints aan te sluiten.

Modem zo centraal mogelijk plaatsen. Gerekend in álle richtingen.


Snelheid staat los van zendbereik / sterkte. Tegenwoordig mag wifi maar tot zo'n 8 meter komen. Normen die gesteld zijn door de vele rijtjeshuizen en flat- en appartementen woningen.

Muren en betonnen vloeren (met metaal erin) verminderen het bereik ook. Vaak is het nodig om naar elke etage een internetkabel te leggen en daar dan accesspoints aan te sluiten.

Modem zo centraal mogelijk plaatsen. Gerekend in álle richtingen.

 

Ja dat is iets om eens te (laten) bekijken voor later. 
Zie dat KPN dat ook aanbiedt. 

Maar goed, goed om te horen dat het niet uitmaakt qua bereik of je 100/100 of 200/200 hebt. 
Ik had iemand op bezoek die vertelde dat dat zeer veel uit maakte, maar dat klopt dus niet :) 
Dacht ik overigens zelf ook al.


De veldsterkte dBm heeft  indirect wel met de bandbreedte te maken. Een lagere veldsterkte betekent vaak ook een lagere doorvoer snelheid.

 

Wat die bezoeker u vertelde is een misverstand. Haalt men via wifi de 100 Mb niet dan zal men ook nooit 200 Mb halen. Daar zijn genoeg voorbeelden van, dat de snelheid via wifi niet omhoog ging nadat een abonnement met een hogere bandbreedte werdt besteld.

 

Maar hoe dan ook zal die 100 Mb wel genoeg zijn.


Snelheid staat los van zendbereik / sterkte. Tegenwoordig mag wifi maar tot zo'n 8 meter komen. Normen die gesteld zijn door de vele rijtjeshuizen en flat- en appartementen woningen.

Muren en betonnen vloeren (met metaal erin) verminderen het bereik ook. Vaak is het nodig om naar elke etage een internetkabel te leggen en daar dan accesspoints aan te sluiten.

Modem zo centraal mogelijk plaatsen. Gerekend in álle richtingen.

 

Ja dat is iets om eens te (laten) bekijken voor later. 
Zie dat KPN dat ook aanbiedt. 

Maar goed, goed om te horen dat het niet uitmaakt qua bereik of je 100/100 of 200/200 hebt. 
Ik had iemand op bezoek die vertelde dat dat zeer veel uit maakte, maar dat klopt dus niet :) 
Dacht ik overigens zelf ook al.

Ik had eerst 200/200 en ben terug gegaan naar 100/100.

Merk je niets van, als deze verlaging zou gebeuren zonder dat je het weet, en niet tussentijds meet, zal je het niet door hebben in je dagelijks gebruik. Of je moet het uiterste eruit willen halen.

Dus voor mij geen gemis die 200 mb.


De veldsterkte dBm heeft  indirect wel met de bandbreedte te maken. Een lagere veldsterkte betekent vaak ook een lagere doorvoer snelheid.

 

Wat die bezoeker u vertelde is een misverstand. Haalt men via wifi de 100 Mb niet dan zal men ook nooit 200 Mb halen. Daar zijn genoeg voorbeelden van, dat de snelheid via wifi niet omhoog ging nadat een abonnement met een hogere bandbreedte werdt besteld.

 

Maar hoe dan ook zal die 100 Mb wel genoeg zijn.



Ligt dat ook vaak niet aan de apparatuur?
Dat een laptop maar een X snelheid aan kan. Hoe nieuwe hoe sneller, hoe ouder hoe langzamer wifi?


-knip-



Ligt dat ook vaak niet aan de apparatuur?
Dat een laptop maar een X snelheid aan kan. Hoe nieuwe hoe sneller, hoe ouder hoe langzamer wifi?

Even weer een misverstand uit de weg ruimen: met oudere apparatuur kan de verbindingssnelheid wel lager zijn, uw wifi wordt daarmee echter niet langzamer. 

Nogmaals @Roel84 u hebt aan 100/100 voorlopig (meer dan) genoeg.


 



Ligt dat ook vaak niet aan de apparatuur?
Dat een laptop maar een X snelheid aan kan. Hoe nieuwe hoe sneller, hoe ouder hoe langzamer wifi?

Berrie heeft het deels al beantwoord.

Toch wat extra informatie. Er zijn meerdere wifi protocollen tegenwoordig met de simpele benamingen wifi 4, wifi 5, wifi 6 en wifi 6E elke variant heeft zijn theoretische en werkelijke maximaal haalbare snelheid.

 

Dus inderdaad een ouder apparaat die enkel wifi 4 of lager ondersteund zal minder bandbreedte kunnen gebruiken dan een apparaat met wifi 6. Nu is wifi 6 met een 100 Mb abonnement eigenlijk te veel van het goede. Verder spelen meerdere zaken een rol wat voor nu niet relevant.

 

Mogelijk is over een jaar of 15 een abonnement van 200 Mb wel nuttig als de kleuter ouder is en vermoedelijk meer online doet dan nu. Als voorbeeld games downloaden. Maar dat is nog ver weg.

 

 

 


Nu sinds twee weken de doorvoering naar 100/100.
Ik merk eigenlijk geen verschil met 200/200.
Dus jullie hadden gelijk, dankjewel.
Lijkt me nl sterk dat het nu na twee weken nog veranderd.


In de dagelijkse praktijk zul je dat ook niet gauw merken. Alleen bij het up-/downloaden van grotere bestanden of b.v. zoiets als de jaaijkse grote Windows update kan het opvallen. Bij surfen, e-mailen e.d. niet. Wellicht kun je zelfs wel terug naar 50/50 zonder dat je er veel van merkt.