Skip to main content
Beantwoord

Is 4 Gbit/s rendabel en heb ik nieuwe apparatuur nodig?

• January 15, 2026
  • 13 reacties
  • 154 keer bekeken

deefdoet
Deelnemer

Ik kan deze maand mijn abonnement verlengen. Ik overweeg van 1gb naar 4 gb te gaan. Maar ik twijfel;
- Is het wel rendabel? Is een 4gb snelheid nodig? En is het dus het extra geld dat je ervoor betaald waard?

- Haal ik deze snelheid dan ook draadloos? Heb ik nieuwe apparatuur nodig? Haal ik de snelheid bijvoorbeeld draadloos op een macbook? Of is de snelheid maximaal lager?

Beste antwoord door PeterG

Als je nu geen enkel probleem hebt met 1 Gbps dan is 4 Gbps zeker overkill. En dus ook financieel. 

Voor een huishouden met 3 gamende tieners is 200 Mbps al voldoende. 

13 reacties

• January 15, 2026

Nee, deze snelheid haal je niet draadloos. 1 gbit halen de meeste mensen al niet draadloos. 

Je krijgt van KPN een KPN Box 14. Verder zal je zelf moeten zorgen voor apparatuur met een 5 of 10 gbit lan poort.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • January 15, 2026

Als je nu geen enkel probleem hebt met 1 Gbps dan is 4 Gbps zeker overkill. En dus ook financieel. 

Voor een huishouden met 3 gamende tieners is 200 Mbps al voldoende. 

JanD
Superuser
  • January 15, 2026

Als consument is 4Gigabit overkill, zoals in de meeste gevallen 1Gigabit al overkill is, die hoge meerkosten haal je er nooit uit, of je moet een nerd zijn die graag experimenteert en geld over heeft voor de hobby.

Voor de meeste consumenten is 100Mbit/s al meer dan ruim voldoende.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

@deefdoet 

Je moet gewoon eens op alle apparaten de KPN snelheidstest uitvoeren  ( https://www.kpn.com/internet/speedtest ) Dan weet je wat je per apparaat het maximaal haalbare is. Dan zul je ook zien dat draadloos (bijv. WiFi) altijd langzamer is. 

Gewoon eens alle apparaten die op internet zijn aangesloten tegelijkertijd aanzetten en gebruiken met bijv. de hele familie. Dan zie hoe snel het internet is bij maximaal gebruik. Persoonlijk denk ik dat je dan niet in de buurt komt van die 1 Gb (qua gebruik).

Ja, dan moet je ook snellere apparatuur aanschaffen (bijv. een laptop die die snellere snelheid aankan / een snellere netwerkinterface heeft). Ik denk dat dan Wifi niet zoveel sneller gaat worden.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

@deefdoet 

Laat ons even weten welke snelheden je nu maximaal haalt.

deefdoet
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

@deefdoet 

Dat verschilt. Op mijn Iphone bijvoorbeeld 700mb. Latop 200, Macbook verschilt.
Bekabeld 950 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Je zult apparatuur moeten aanschaffen die 4 Gb ook kan verwerken. Switches, netwerkkaarten etc. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

@deefdoet 

Dat verschilt. Op mijn Iphone bijvoorbeeld 700mb. Latop 200, Macbook verschilt.
Bekabeld 950 

Dat zijn heel goede snelheden waar ik jaloers op ben. Tenzij je veel grote bestanden ontvangt en verstuurt kun je heel goed uit de voeten met 1 Gb.

Je zult apparatuur moeten aanschaffen die 4 Gb ook kan verwerken. Switches, netwerkkaarten etc. 

Apperatuur die geschikt is voor 4 Gb is (voorlopig ??) nog (heel) erg duur. Dus gewoon doorgaan met 1 Gb. Niks mis mee.

Als je Windows gebruikt: met “Taakbeheer” kun je kijken hoeveel data je ontvangt en verstuurt. Ik neem aan dat Apple ook een soortgelijk tooltje meelevert voor bijv. de MacBook ? Daar kun je zien hoeveel je van die 1 Gb gebruikt voor het dataverkeer.

Installeer ook een downloadmanager. Dan kun je op de achtergrond (grote) bestanden laten binnentrekken of versturen.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

Wat allemaal niet zo duur is tegenwoordig 

• January 16, 2026

Ligt er aan wat je koopt en wat je wilt. Het heeft nog steeds een meerprijs. En de keuze is flink beperkt.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

Ligt er aan wat je koopt en wat je wilt. Het heeft nog steeds een meerprijs. En de keuze is flink beperkt.

Genoeg usb c naar 2.5 Gbit adapters genoeg 2.5gbit capabele switches en genoeg internet kabels 

Je hebt ook desktop 2.5 Gbit adapters pci

Ik zie geen probleem er is gewoon volop keuze en voor maximaal 150 ben je klaar

• January 16, 2026

2,5 gbit is natuurlijk niet genoeg. Daar trek je geen 4 gbit over. 

Een 5 poort switch 1 gbit heb je voor 35 euro. Een switch met >= 5 gbit poorten kan ik zo ff niet vinden onder de 100 euro.

En die usb adapters zijn leuk voor tijdelijke noodoplossing. Dan is 1 gbit ruim voldoende in zo'n situatie. Voor als permanente oplossing wil ik ze niet in huis hebben.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

2,5 gbit is natuurlijk niet genoeg. Daar trek je geen 4 gbit over. 

Een 5 poort switch 1 gbit heb je voor 35 euro. Een switch met >= 5 gbit poorten kan ik zo ff niet vinden onder de 100 euro.

Ik reageerde teveel vanuit mijn eigen ervaring sorry

Ziggo bied maximaal 2.2 aan dus hier is alles voorbereid op 2.5 maar je hebt natuurlijk 5gbur capabel apparatuur nodig 

Laagste wat ik zag is 200 euro voor de switch

https://tweakers.net/pricewatch/1916564/trendnet-5-port-10g-switch.html