Skip to main content
Beantwoord

Is dit een KPN aansluiting voor internet?

• 4 maart 2025
  • 24 reacties
  • 226 keer bekeken

Deze aansluiting zie ik in de woonkamer van mijn nieuwe huis. Is dit voldoende voor KPN wifi?

Beste antwoord door XS4-Arjan

Dat kastje met lijn1/lijn2 is inderdaad de telefoonaansluiting.

Je kan de router op de plek van lijn1 aansluiten, maar je kan het sowieso eerst eens proberen vanuit de woonkamer.

Als dat niet (lekker) werkt kan je altijd nog overwegen om de router in de meterkast neer te zetten.

Bekijk origineel

24 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 4 maart 2025

Hallo ​@FRH22 , waarschijnlijk is de linkeraansluiting voor de telefoon waar KPN DSL over levert.

Het kan zijn dat op een andere plek in je woning (meterkast) nog een ISRA-punt zit. Dat zal je zelf even moeten bekijken. Als er glasvezel in de woning is, zal die hoogstwaarschijnlijk ook in de meterkast gemonteerd zijn.

De rechter aansluiting op je foto is coax: dat wordt door bijv. Ziggo gebruikt.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 4 maart 2025

PS: Doe sowieso even de postcodecheck, dan weet je zeker welke werkende aansluiting je hebt bij KPN.

• 3325 reacties
  • 4 maart 2025

De rechter 2 ronde aansluitingen doet KPN sowieso niets mee. Die zijn van Ziggo. De linker aansluiting is denk ik voor je interne netwerk in huis. Kan wel gebruikt worden bij KPN. Maar ik denk niet dat dit de plek is waar de kabel van KPN daadwerkelijk je huis in komt. Heb je nog iets in de meterkast zitten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025

Postcode check gedaan; KPN heeft hier wifi, nog geen glasvezel. Ziggo kan op mijn adres niet. Ik weet wel dat de vorige bewoonster haar wifi kastje op deze plek in de woonkamer had liggen! Ik ga vanmiddag in de meterkast kijken. Waar moet ik naar zoeken? Een ISRA punt dus? Dank allemaal alvast! 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 4 maart 2025

Check even de plaatjes op deze wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/ISRA

Maar sowieso in de meterkast even letten op alles met een KPN of PTT-logo

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025

Is het waarschijnlijk dat ik dus zelf de KPN box kan aansluiten zonder monteur?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 4 maart 2025
FRH22 schreef:

[..]. Ik weet wel dat de vorige bewoonster haar wifi kastje op deze plek in de woonkamer had liggen! [..]

Waarschijnlijk ligt er dan een netwerkkabel van “ergens anders” (hoogstwaarschijnlijk de meterkast) naar de woonkamer en is die netjes afgemonteerd in dit kastje.

Zou mooi zijn voor jou, want dan zet je de KPN-router in de meterkast en het wifi-ding in de woonkamer (er van uitgaangde dat de bekabeling nog in goede orde is).

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 4 maart 2025
FRH22 schreef:

Is het waarschijnlijk dat ik dus zelf de KPN box kan aansluiten zonder monteur?

Eerst de meterkast checken, maar met DSL is het sowieso niet zo moeilijk.

• 3325 reacties
  • 4 maart 2025
FRH22 schreef:

Postcode check gedaan; KPN heeft hier wifi, nog geen glasvezel. 

Geen WiFi. WiFi gaat door de lucht. Niet over een kabel. En jij zoekt nu een kabel aansluiting. Daar gaat geen WiFi overheen dus, maar internet. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025

Ik heb gekeken in de meterkast, ik zie links een kastje (met Lijn 1, Lijn 2), en rechts  een UPC kastje. De kabels lijken allemaal naar de huizen boven te gaan (ik zit beneden, naast de meterkast). Ik probeer de afbeeldingen toe te voegen:

• 3325 reacties
  • 4 maart 2025

Als je een foto plaatst...

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025

• 3325 reacties
  • 4 maart 2025

Die laatste foto, dat is het aansluitpunt van KPN volgens mij. Daar kun je het modem rechtstreeks op aansluiten. Dat staat die dus in de meterkast. 

Maar er zit een kabel in. En die kabel loopt door een geel buisje naar ergens anders bij jou in huis. De woonkamer misschien? Bij de tv? Dan kan je het modem ook daar neerzetten als je wilt. Dan kan je daar zo je tv ontvanger op aansluiten. En WiFi ontvangst is dan misschien ook beter.

Het kan zo zijn dat die kabel naar dat linkse aansluitpunt op foto 1 loopt. Deze dus:

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • 207 reacties
  • 4 maart 2025

als je dat laatste doet dus je modem in de woonkamer is de kans dat je storingen krijgt een stuk groter, het beste is gewoon je modem met een zo klein mogelijk kabeltje aan te sluiten, voor een betere wifi kun je dat beter als die al niet zit ( die linkse aansluiting in je woon kamer kan telefoon zijn maar ook UTP is zo moeilijk te zien ) een kabel (late ) trekken naar je woonkamer en daar een aparte wifi punt (late) malen 

wat betreft Ziggo die lijkt me ook gewoon leverbaar op jou aders, (UPC is de voorganger van Ziggo) 

• 3325 reacties
  • 4 maart 2025
retep_ schreef:

als je dat laatste doet dus je modem in de woonkamer is de kans dat je storingen krijgt een stuk groter...

Als de kabel gewoon goed is hoeft dat niet. Gewoon proberen als je dat wilt.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • Antwoord
  • 4 maart 2025

Dat kastje met lijn1/lijn2 is inderdaad de telefoonaansluiting.

Je kan de router op de plek van lijn1 aansluiten, maar je kan het sowieso eerst eens proberen vanuit de woonkamer.

Als dat niet (lekker) werkt kan je altijd nog overwegen om de router in de meterkast neer te zetten.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 4 maart 2025

En zo te zien is de verbinding tussen meterkast en woonkamer gedaan met een Cat5-kabel. Voldoende om telefoon/DSL-signaal over te leveren. Voor netwerkgebruik (ethernet) kan het wellicht zijn dat hij naar 100mbit terugvalt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8361 reacties
  • 4 maart 2025

Beste ​@FRH22 als je klant bij KPN wordt gewoon een gratis installatiemonteur laten komen die alles perfect voor je aansluit en waar nodig aanpast.

Niet zelf gaan zitten ‘klooien’.

Dan is het meteen goed.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025

Dank allen! In verleden met Ziggo kreeg ik altijd het modem opgestuurd, en als je er zelf niet uitkwam/aansluiting niet goed was, kon je dan pas een afspraak met monteur maken. Vandaar mijn vraag! Ik ga kijken of ik meteen een monteur kan laten komen als ik de wifi bestel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025
retep_ schreef:

wat betreft Ziggo die lijkt me ook gewoon leverbaar op jou aders, (UPC is de voorganger van Ziggo) 

Leek mij ook, maar bij postcodecheck ziggo staat dat niet mogelijk is!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4409 reacties
  • 4 maart 2025
retep_ schreef:

als je dat laatste doet dus je modem in de woonkamer is de kans dat je storingen krijgt een stuk groter, het beste is gewoon je modem met een zo klein mogelijk kabeltje aan te sluiten, voor een betere wifi kun je dat beter als die al niet zit ( die linkse aansluiting in je woon kamer kan telefoon zijn maar ook UTP is zo moeilijk te zien ) een kabel (late ) trekken naar je woonkamer en daar een aparte wifi punt (late) malen 

Het officiële beleid is inderdaad om de door KPN geleverde DSL kabel van een halve meter te gebruiken. Maar deze kabel is duidelijk ooit door een KPN monteur getrokken. En persoonlijk ben ik het er ook niet helemaal niet mee eens. Onder de grond hebben we vaak 100e meters en soms zelfs meer dan 5 kilometer aan kabel voordat het signaal er op komt. Die paar extra meter aan DSL ga je echt niet zomaar merken. 

Slechte kwaliteit kabels wel, toen we vroeger platte telefonie kabels hadden merkte je het wel erg goed als je het modem in de woonkamer had. Maar dat is echt wel een beetje verleden tijd.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1200 reacties
  • 4 maart 2025
FRH22 schreef:
retep_ schreef:

Leek mij ook, maar bij postcodecheck ziggo staat dat niet mogelijk is!

Dan kan je het beste bellen met Ziggo als je hun service wilt afnemen 

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • 207 reacties
  • 4 maart 2025

of een bericht op hun forum/community plaatsen 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7605 reacties
  • 6 maart 2025

Goedemiddag ​@FRH22 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Mooi om te zien dat je zoveel goede reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen! Volgens mij moet dit helemaal goed gaan komen nu. En mocht je toch nog vragen hebben of ergens tegenaan lopen, laat het ons gerust weten!

Reageer