Skip to main content

Hi,

Ik heb alleen maar de mogelijkheid om 1000up/down te nemen terwijl 4gb mogelijk moet zijn? Ik ga er van uit dat het te maken heeft dat onze wijk misschien wat oudere glasvezel aanleg heeft. Is er een manier om te volgen wanneer dat in de toekomst ook naar 4gb gaat?

Dat kan heel goed kloppen. Een AON gebied gaat tot 1gig. In een PON gebied kan nu 4gig geleverd worden maar kan in de toekomst nog wel meer aan.

AON gebieden zullen eerst omgebouwd moeten worden, ik denk niet dat hier ergens een planing voor in te zien is, maar reken maar dat dit onderaan de lijst staat. De pioriteit ligt eerst bij de nieuwe aanleggebieden, 80% van Nederland in 2026, dus daar is nog meer dan genoeg werk te verzetten.

 

1gig is al zo ontzettend veel. Het gros van de mensen heeft dit helemaal niet nodig, laat staan 4gig. Vergeet ook de verschillende apparaten in huis niet. Wat heeft er nu echt 4gig nodig, en kan dat apparaat dat überhaupt wel aan?


Waarom wil je een 4Gbps aansluiting?

Welk "probleem" heb je dan met jouw huidige aansluiting?

Weet je dat wij een 200Mbps abonnement hebben omdat wij weten dat wij als gezin vrijwel nooit meer dan 100Mbps verbruiken terwijl wij toch geen kleinverbruikers zijn.

Weet jij hoeveel Mbps jij werkelijk verbruikt?


Ik zit zelf elke week te kijken of ik al kan upgraden naar 4gbps. 1 enkel apparaat kan wel 1gbps trekken. Als bij mij 1 apparaat even kort bezig is dan valt in huis de rest stil, met gevloek van huisgenoten op de PlayStation als gevolg. Ik heb dit nu opgelost met een managed switch en dan naar alle apparaten de verbinding knijpen naar 100 mbps. Zo’n switch is niet duur (tientjes werk). Natuurlijk zou ik heel graag 4gbps willen, dan kan die limiet er af, want 100mbps is wel echt tergend traag en een enkel apparaat kan toch niet meer dan 1gbps aan.

Dus een notificatie optie voor wanneer 4 beschikbaar is zou zeer welkom zijn. 


@CS1983 In zo'n situatie snap ik de de use case wel. Ik heb helaas op dit moment nog geen notificatieoptie dus mijn advies zou toch zijn om dit regelmatig te checken. Ik neem je suggestie mee! 


Als bij mij 1 apparaat even kort bezig is dan valt in huis de rest stil, met gevloek van huisgenoten op de PlayStation als gevolg.

Wat voor een apparaat is dat dan en wat is dat apparaat dan aan het doen?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een vermoeden heb dat hier wat anders speelt dan een tekort aan bandbreedte.


Ik zit zelf elke week te kijken of ik al kan upgraden naar 4gbps. 1 enkel apparaat kan wel 1gbps trekken. Als bij mij 1 apparaat even kort bezig is dan valt in huis de rest stil, met gevloek van huisgenoten op de PlayStation als gevolg. Ik heb dit nu opgelost met een managed switch en dan naar alle apparaten de verbinding knijpen naar 100 mbps. Zo’n switch is niet duur (tientjes werk). Natuurlijk zou ik heel graag 4gbps willen, dan kan die limiet er af, want 100mbps is wel echt tergend traag en een enkel apparaat kan toch niet meer dan 1gbps aan.

Dus een notificatie optie voor wanneer 4 beschikbaar is zou zeer welkom zijn. 

100 mbit tergend traag? Downloads hebben daar wellicht last van, maar alle streaming werkt gewoon.


Ik zou het ook waarderen als KPN mij informeert wanneer ik de upgrade van mijn AON verbinding kan verwachten. Ik ben momenteel vrij om over te stappen en bereid er even op te wachten maar zou het ook niet erg vinden om naar een goedkopere aanbieder over te stappen als het er voorlopig niet in zit. 

De reclamecampagne schuurt een beetje want bestaande klanten worden wel lekker gemaakt maar niet de informatie gegeven om een keuze te maken.

Daarnaast vraag ik mij af waarom hier op het forum meermaals gevraagd wordt waarom iemand een dergelijke verbinding zou willen en waar dat dan voor gebruikt wordt. Dat lijkt mij niet relevant en vreemd dat daar door KPN medewerkers hier op het forum een oordeel over geveld moet worden.

Ik vermoed nu namelijk dat de upgrade van bestaande klanten geen prioriteit heeft en ik voorlopig niet aan de beurt ben. Vanwege deze aanname wordt ik ik verleid de gok om richting de concurrent te gaan die 2 gigabit aanbiedt voor een mooi tarief.


Kpn medewerkers vragen echt niet waarom je een hoge snelheid wil. Zijn ze niet in geïnteresseerd. Soms vragen de forumleden uit interesse daar naar. Op dit forum helpen klanten elkaar en springt een moderater bij indien nodig. 


Ik denk dat KPN graag snelle abonnementen verkoopt, want ik vermoed dat de marge groter is.

Maar inderdaad, ik ben soms wel benieuwd waarom mensen “dreigen” met overstappen als ze 
niet heel snel 4Gb/s of sneller krijgen.


Daarnaast vraag ik mij af waarom hier op het forum meermaals gevraagd wordt waarom iemand een dergelijke verbinding zou willen en waar dat dan voor gebruikt wordt. Dat lijkt mij niet relevant en vreemd dat daar door KPN medewerkers hier op het forum een oordeel over geveld moet worden.

Die vraag stel ik heel vaak omdat veel abonnees geen flauw benul hebben van hun werkelijke verbruik en geneigd zijn achter de marketingjongens van de providers aan te lopen. Weet dat je daardoor een hoop geld uit de zakken geklopt wordt waar je echt helemaal niets voor terugkrijgt. De gedachte dat meer bandbreedte ook altijd leidt tot sneller Internet is absoluut onjuist. Een normaal gezin van, laten we zeggen vijf mensen, zal met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog geen 500Mbps gerbruiken en heeft aan een 1Gbps abonnement dus meer dan voldoende. In veel gevallen zal dat verbruik zelfs nog een stuk lager liggen en waarschijnlijk is zelfs een 200Mbps abonnement al voldoende.

Dit geluid zal je van een provider nooit horen want die willen zoveel mogelijk geld aan je verdienen en strijden juist een hevige bandbreedte oorlog met de concurrentie om de klant te paaien. Die klant moet dus vooral blijven geloven dat meer ook echt nodig is, maar geloof me of niet, niets is minder waar.


Jullie 'klagen’ al over verhoging van 1 naar 4 Gbps, ik zou al blij zijn dat er glas mogelijk is.

Ik kom met pair bonded VDSL niet verder dan 120 Mbps down / 50 Mbps up.

 

Zou al blij zijn met glasvezel 😀

Donald

 

 


Tja, en ik ken vdsl gebruikers die blij zouden zijn met 120/50


Als bij mij 1 apparaat even kort bezig is dan valt in huis de rest stil, met gevloek van huisgenoten op de PlayStation als gevolg.

Wat voor een apparaat is dat dan en wat is dat apparaat dan aan het doen?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een vermoeden heb dat hier wat anders speelt dan een tekort aan bandbreedte.


Heren, ik heb geen familie van 10 personen nodig om een 1 Gbps verbinding kortstondig volledig te gebruiken, dat kan ik met m'n hobby lab helemaal zelf.


. . .een 1 Gbps verbinding kortstondig volledig te gebruiken . .

Alles naar 1 apparaat dus ? Met een snellere verbinding verschuif je het probleem.


Heren, ik heb geen familie van 10 personen nodig om een 1 Gbps verbinding kortstondig volledig te gebruiken, dat kan ik met m'n hobby lab helemaal zelf.

Wat versta je onder “kortstondig”?


Één keer per maand checken is voldoende. En dan het beste met de postcode check op de bestelpagina.

Want in oudere abonnementen zit de 4 Gb/s optie niet. Dus zal je het daarin ook niet zien als mogelijkheid in je MijnKPN. 

4 Gb/s kan alleen afgenomen met “propositie 2023”.