Skip to main content

Goedendag allen,

Excuses voor de hoeveelheid tekst..

 

Ik hoop dat ik hier mijn vraag mag stellen. Gezien ik vanuit de klantenservice tegenstrijdige antwoorden heb ontvangen. 

Ik ben als oud ziggoklant niet geheel thuis in het glasvezelnet. In de tijd dat ons huis werd opgeleverd in 2016 is er door Reggefiber een voorbereiding geplaatst voor een glasvezelaansluiting. Zie onderstaande foto.

Ik heb zojuist de sprong gewaagd en heb een alles in 1 glasvezel pakket afgesloten bij KPN


volgens de mevrouw van de klantenservice word “zoals het altijd gaat”  automatisch de juiste NT meegeleverd met mijn pakket en kan ik deze makkelijk zelf installeren . Echter spreekt een collega dit eerder tegen. Deze gaf aan dat de situatie zoals op de foto afwijkt van de standaard nieuwe aansluiting )Kleiner wit kastje)en is hier een monteur nodig die dan tevens de juiste NT mee heeft. 
 

Ik zie op het forum meer gevallen van mensen die de belofte hebben gehad een compleet pakket geleverd te krijgen en dit niet klopt. 
 

is mijn vermoeden terecht en moet ik toch (weer) bellen? 

Jouw glasvezelaansluiting is van voormalig Reggefiber. Kpn heeft Reggefiber al aantal jaren overgenomen . Het is raadzaam om een monteur die voor jou het zwarte of witte NT komt installeren. Want als je zelf dat kastje opent maakt zoals op de foto. dan komen de glasvezels beschikbaar. En glasvezels zijn heel erg kwetsbaar. Laat gewoon alles over aan de KPN monteur. En wie weet heb jij straks goed werkende internetverbinding  en dat jou TV en vaste telefonie ook goed werkt. 


Beste @Frans123 bedankt voor je reactie. Lastig dat KPN zo onduidelijk is in monteur wel, en dan weer niet. Ze geven aan dat hun systeem automatisch kan zien, en zou moeten aangeven als een monteur nodig is. En dat staat er bij mij dus niet. Ik kon de desbetreffende medewerker niet overtuigen. Ik hoop dat er een technisch medewerker van @KPN meekijkt die intern iets voor mij kan regelen. 


Ik lees even mee in dit topic voor meer info omdat mijn situatie in de meterkast gelijk is als de TS en ik de intentie heb om binnenkort van Ziggo naar glasvezel van KPN over te stappen. 


Hallo @Joost1213 en @Windbuul 

 

Er staat een installatie instructie op de website, je kan het glasvezelmodem dus zelf installeren mits je het juiste type geleverd krijgt: https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/interactieve-tv/handleidingen.htm#!/device/kpn-box/kpn-box-12/topic/aansluiten/aansluiten-glasvezelkastje-ty01

 

@Frans123 De glasvezels zit nog achter een doorzichtige afscherming als je die oranje kap eraf haalt, als je het glasvezelmodem volgens de instructie plaatst is er geen kans om ze te beschadigen zolang je die doorzichtige afscherming laat zitten.


Beste @GeSp ,

Bedankt voor je antwoord. Dat ziet er inderdaad niet heel moeilijk uit. 

Onderstaande is wat er volgens mijn besteldstatus in het pakket zit. Kan ik hier uit opmaken of ik het juiste NT kastje geleverd krijg?

Bedankt voor het meedenken!

 

 


@Joost1213 : maak je niet teveel zorgen. Het verwijderen van het kapje aan de linkerkant is helemaal niet zo moeilijk, en daarna schuif je de ONT er netjes voor in te plaats. Adaptertje aansluiten, en in het stopcontact en na een momentje branden er twee lampjes als de installatie goed gegaan is (derde lampje Ethernet brandt pas na aansluiten van de KPN Box). Daarna je KPN Box aansluiten (of een andere router), en de TV+ kastjes.

Hier onder zie je de situatie bij mij thuis. De vorige bewoners hadden helaas de afdekkapjes er afgehaald, maar nu kan je zien dat aan de rechterzijde de glasvezel toch nog goed beschermd is achter de doorzichtige kunststof. Jouw ONT komt aan de linkerzijde (A). Op mijn foto zie je dat de kap aan de rechterzijde weg is (B). Bij B zie je de ‘drukknop’ aan de bovenzijde die je moet indrukken om de afdekkap er af te halen. Dat doe je aan de A zijde, waarna je de ONT er voorzichtig opschuift (van boven naar beneden). Soms moet je een beetje ‘rommelen’ om ervoor te zorgen dat de connector netjes op z’n plaats komt.

Succes en veel plezier met aansluiten. Komt goed. Houdt er wel rekening mee dat de apparaatjes waarschijnlijk de nieuwste firmware zullen ophalen en rebooten. Dus niet meteen stressen als de verbinding dan even uitvalt om de software bij te werken! 😉

 


@Optimist1965 Hartelijk bedankt voor je hulp👍🏻


Hoi @Joost1213 . Hou ons op de hoogte of het lukt. Zo niet, kan ik wel een monteur voor je inplannen