Skip to main content

Hi,

De FTU voor onze glasvezelaansluiting is wmb zéér onhandig geplaatst. Op nog geen 10cm boven de radiator(knop) heeft het me een goede twee uur - en het nodige geweld en gescheld - gekost om een manier te vinden het kastje er überhaupt overheen te schuiven. 

FTU + Glasvezelkastje boven radiator

Het gevolg is nu dat beide kabels op de radiator(leiding) rusten. Met wat Googlen lees ik dat Ethernetkabels daar best tegen kunnen (de voeding kan ik nog wel een beetje omleiden) maar ik ben er toch niet gerust op en vind het eerlijk gezegd benedenmaats dat dit op deze plek is gemonteerd, wetende dat er nog zo'n glasvezelkast overheen moet.

Graag hoor ik dus hoe men er hier over denkt, of het duurzaam is met een kabel zo boven een warmtebron, of dit effecten kan hebben op mijn snelheid en of het de moeite waard is de mallemolen in te gaan om dit kastje 10-20 cm hoger te laten plaatsen.

Alvast dank voor de feedback.

@LPAW De kabels kunnen wel tegen de warmte, maar de plastic bescherming niet, ze worden op de duur broos, dan liggen de koper leidingen vrij en kunnen schaden nemen. Je kan het best de haakse connector gebruiken. B.v

www.allekabels.nl/netwerk/utp_kabel/haakse-netwerkkabel.html

www.conrad.nl/nl/p/tru-components-laagspannings-adapter-laagspanningsstekker-laagspanningsbus-5-5-mm-2-5-mm-5-8-mm-2-35-mm-1-stuk-s-1567100.html

 

 


Beetje bijzondere plaats. Maar verplaatsing zal in dit geval echt op eigen kosten zijn. Dan hebben we het niet over tientjes.

Er komt zo onvoldoende warmte naar de NT om diens koeling in gevaar te brengen.

Ik zou wel de kabeltjes even achterlangs de radiator doen. Zeker nu is er een beetje (…) mechanische kracht op de RJ45 aansluiting/stekker.

Hij zit nu en werkt. Niets meer aan (laten) doen is mijn advies.


U had gewoon KPN moeten bellen en zeggen dat u het kastje er niet op kreeg. Dan had een verplaatsing misschien gratis geweest.

Heeft een kruipruimte waar misschien nog een lus glasvezel in ligt? Dan zou het kastje eenvoudig iets omhoog getrokken worden. Zou je bijna zelf kunnen.


Ik zou de kabels achter de radiator langs laten lopen, mogelijk nog met een buisje ter afscherming er omheen.  Ziet er netter uit en zit niet direct tegen de radiator.


Dank voor alle reacties.

@TDN  & @PeterG : dank voor de linkjes, ik zal een dergelijke kabel aanschaffen of de kabel achterlangs trekken, om zo in ieder geval de fysieke belasting op de aansluiting te beperken/weg te nemen. Is het nog een idee de kabel(s) extra te isoleren tegen de hitte wanneer ik ze achter de radiator langs trek? Daar moet vast iets voor zijn..

@Nick83 : Ja ach, nu doen we het er maar mee..


Met hitte (…) van de radiator valt het wel mee. Alleen bij omhoog zetten thermostaat is dat bij mij het geval. Al gauw daarna worden de radiatoren niet warmer dan lauw om de kamer en rest op temperatuur te houden.


Ik weet niet hoe de rest van die hoek eruit ziet in de woning, maar eventueel zou dit aangepast kunnen worden met een patchcover die over de glasvezelaansluiting geschoven wordt en vervolgens kan de ONT dan op een andere plek gemonteerd worden, hiervoor is er ook een speciale wandmontage/adapter set waar deze ONT op geschoven kan worden. Dat zou bijvoorbeeld links aan de muur kunnen of ergens anders (binnen 1m, langer kan maar dan ga je met glasvezel kopelbusjes en patchkabels werken wat absoluut niet wenselijk is in je woonkamer)

Foto van patchcover + adapter

 

Elke KPN monteur heeft deze items wel op de bus, maar oorspronkelijk is deze set ontwikkeld voor lokale glasvezel gebieden van 3den waar een afwijkende aansluitpunt zit. Als je deze dus bij een monteur aanvraagt zal die waarschijnlijk z’n halve bus overhoop moeten halen, regel dan maar goede koffie en koek.