Skip to main content
Beantwoord

Is het ISRA-punt van mijn nieuwe woning nog actief?

• February 2, 2026
  • 18 reacties
  • 171 keer bekeken

Hi,

Wij hebben recent een huis gekocht en hebben deze kabel in de woonkamer aangetroffen (verstopt achter een gordijn). Omdat wij de woning opnieuw gaan inrichten, zit deze kabel behoorlijk in de weg. We vragen ons af of deze kabel nog actief is en of dit eventueel anders kan worden opgelost of netjes kan worden weggewerkt.

Bedankt! 

+

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Dscheurwater, welkom op onze community!
Wat een mysterie! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Ik heb zo'n kabel zelf ook nog niet eerder gezien. Je zou deze vraag op het ziggo forum kunnen stellen, misschien herkennen zij t?

Houd je ons op de hoogte?

18 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 2, 2026

Beste ​@Dscheurwater ik vraag advies aan ​@Ik_Combineer , hij is officieel KPN-monteur, die hier reageert op persoonlijke titel als medeforumlid.

Wacht s.v.p. zijn reactie even af en die zelf even niets.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

Kan je een duidelijke foto maken van dat kastje onderin? Als ik ook meedenk zou het ook coax kunnen zijn. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 2, 2026

Die kabel lijkt weinig met PTT of KPN te maken te hebben. Kan het niet van je bel zijn?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 2, 2026

Hierbij een foto van dichterbij. Het kastje is gesneuveld bij het verwijderen van de plinten. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

Dat is overduidelijk een coax-aansluiting. Dat heeft niks met KPN te maken. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 2, 2026

Dat is het officiële aansluitpunt van Ziggo, wat die drie aderige kabel van onder naar boven doet is onbekend. Kan je zien waar het begin loopt? (Kruipruimte!?) en waar hij aan vast zit. Nogmaals, deze lijkt niet van de KPN te zijn.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

Je zou zeggen dat die kabel op een wat creatieve manier naar boven slingert voor losse tv/radio aansluitingen in andere kamers. Vreemd dat er geen versterker gebruikt is. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

Aangezien de kleur en dikte gok ik op een stroomleiding

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 2, 2026

​@eagle3824 of ​@joey92 willen jullie mee gokken?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 2, 2026

dit ziet er naar mijn inzien heel erg uit als een zo genoemde Servokabel. maar deze wordt meer gebruikt in de auto industrie en in de RC wereld. zo heb ik hem nog nooit gezien in een woonhuis. 

kun je misschien op de 1e verdieping zien waar deze naartoe loopt of waar deze voor gebruikt wordt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Servokabel heeft beetje kleinere diameter, deze 3 kabels zijn dikker, volgens de kleurcode voor stroomkabel is

groen-geel - aardedraad

bruin - fasedraad

zwart - schakeldraad

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

toch hopelijk geen zonnepaneel bekabeling…...

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2026

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Het betreft een appartement op de begane grond met daarboven nog drie appartementen. Ik heb mijn buurman hierover gesproken; hij geeft aan de kabel niet te kunnen zien, maar wel dat het aansluitpunt voor internet/telefonie zich in dezelfde hoek bevindt.

Op basis hiervan vermoeden wij dat de drie kabels bedoeld zijn voor de aansluitingen van de appartementen op de eerste, tweede en derde verdieping. Zou dat kunnen?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Ik heb nooit gezien dat coaxkabels voor buren verschillende kleuren hebben. In meterkasten is het toch meestal gewoon een kluwen groene kabels. En als het via deze route loopt, dan zouden er vanaf je directe bovenbuur ook twee kabels verder moeten lopen, die blijkbaar niet te zien zijn. 🤔

Kun je de aansluiting van de bovenbuur openmaken om te zien welke kleur kabel daar binnenkomt? (Waar je bij je eigen aansluiting die witte of lichtgrijze kabel ziet.)

En heb jezelf een kruipruimte? De vorige bewoners weten het trouwens ook niet?

• February 4, 2026

Het betreft een appartement op de begane grond met daarboven nog drie appartementen. 

Aha, dat wou ik niet gaan vragen

Dan zouden die 3 kabels naar boven ook coax zijn ?
Die gekleurde coax / andere kabel ken ik niet.
( Kan wel handig zijn trouwens )

Als er ergens wat ruimte (speling in de lengte)  in is te maken dan zou je ze in de wand kunnen weg werken.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 4, 2026

Ja, dit hadden ze bij de aanleg natuurlijk minimaal in een nette kabelgoot weg moeten werken. Als jij knip-knip doet zitten de bovenburen zonder TV (en misschien ook zonder Ziggo internet, hoewel ik niet verwacht dat ze er een modem op aangesloten hebben) 😱

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

En heb jezelf een kruipruimte?

...of misschien een stukje tuin aan de buitenkant waar je voorzichtig een gat kunt graven om te zien of die kabels direct van buiten komen? En aan de buitenmuur ook niet toevallig een metalen kabelgoot voor nieuwere kabels?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 4, 2026

Hoi ​@Dscheurwater, welkom op onze community!
Wat een mysterie! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Ik heb zo'n kabel zelf ook nog niet eerder gezien. Je zou deze vraag op het ziggo forum kunnen stellen, misschien herkennen zij t?

Houd je ons op de hoogte?