Skip to main content

Hallo lezers,

Ik heb internet en vaste telefoon via KPN glasvezel.  Ik gebruik geen WIFI en alles gebeurt nu via het KPN modem met vaste bekabeling.  Door omstandigheden bevind dit modem zich op de eerste etage. Daar staan ook alle computers die gebruik maken van internet en ook de huis telefoon centrale staat daar.

Het KPN modem is via een CAT6 bekabeling verbonden met het glasvezel modem dat in de meter kast staat op de begane grond.

Nu wil ik op de begane grond een laptop gaan gebruiken op internet.  Ook deze wil ik via bekabeling aansluiten dus niet met WIFI. Ik zou dus een aansluiting met een kabel moeten maken met het modem dat op de eerste verdieping staat. Dit zou een hoop extra werk zijn, terwijl op de begane grond via een klein gaatje je zo in de meter kast kan komen.

Nu komt dus de vraag:

Is er een mogelijkheid dat alles wat er nu is blijft zoals het is op de eerste verdieping en dat ik toch via de meterkast met een router de aansluiting maak voor een laptop verbinding.  Dus een soort drieweg stekker de verbinding tussen het galavezel modem en  de experia box verbreken een router plaatsen en een uitgang van de router weer naar de experia box en een uitgang naar de laptop .

Is dit mogelijk en wat zijn de verwachte problemen. Graag een reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,

Laurens-l

 

Nee.

U kunt het best de Experiabox beneden in de meterkast zetten. En boven op de plek waar nu de Experiabox staat een switch plaatsen:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Er zijn er ook met 8 poorten. Kunt u nog meer aansluiten ook.

Als de Experiabox dan in de meterkast staat, dan kunt u daar dan de laptop bekabeld op aansluiten.

De switch mag niet tussen het glasvezelkastje en de Experiabox. Dus wat u voorstelt. Dat werkt niet. De Experiabox moet altijd als eerste op het glasvezelkastje aangesloten zijn. Er mag niet tussen zitten.


Wat voor aansluitingen heeft je laptop


Nee.

U kunt het best de Experiabox beneden in de meterkast zetten. En boven op de plek waar nu de Experiabox staat een switch plaatsen:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Er zijn er ook met 8 poorten. Kunt u nog meer aansluiten ook.

Als de Experiabox dan in de meterkast staat, dan kunt u daar dan de laptop bekabeld op aansluiten.

De switch mag niet tussen het glasvezelkastje en de Experiabox. Dus wat u voorstelt. Dat werkt niet. De Experiabox moet altijd als eerste op het glasvezelkastje aangesloten zijn. Er mag niet tussen zitten.

Bedankt voor de snelle reactie.  Als ik dus de Experia box  in de meterkast zet en hier achter een switch plaats op de eerste verdieping.  Kan ik dan in de toekomst als ik dat zou willen de aansluiting naar een TV-box van KPN ook via de switch aansluiten. Of moet dat altijd op de speciale uitgang van de Experia box. De reden dat de Experia box nu op de 1e etage staat had voornamelijk te maken met de eventuele mogelijkheid om ook KPN-TV te nemen en dat dan de bedrading een stuk gemakkelijke was als de BOX op de eerste etage stond.


Wat voor aansluitingen heeft je laptop

Ik heb nog geen laptop. Ik was eerst aan het uitzoeken wat de beste methode is en dan zou ik een laptop gaan aanschaffen.


Je kunt de tv box gewoon aansluiten op de switch. 


Wel ff opletten. Veel laptops hebben tegenwoordig geen LAN poort meer en die moet je dan wel hebben.

En je kunt natuurlijk bekabeling overal door je hele huis leggen. Dat is geen enkel probleem! 🙂 Als je ook KPN TV gebruikt of wilt gebruiken let er dan op dat de switch IGMP Snooping ondersteund. Deze 2 verkoopt kpn zelf. Maar er zijn er meer te krijgen. In ieder geval best Netgear of TP-link met E aanduiding achter het type.

Hoe kijk je momenteel TV? Via apps?

(vrijwel) iedereen gebruikt een smartphone, tablet en laptop via wifi. In verband met de makkelijke verplaatsbaarheid is dat ook het meest logische. Zit er nu letterlijk mee op schoot. Of hij staat op de tafel die midden in de eetkamer staat aan alle kanten vrij. Internetkabel vrij onpraktisch. Die apparaten worden dus vaak zonder LAN poort (en bijbehorende elektronica) uitgevoerd. 

Ik gebruik 'm dus altijd op batterij en via wifi hier.

Voordat er wifi bestond gebruikte ik één 10 meter lange losse kabel voor bewegingsvrijheid. Nota Bene een oude ISDN kabel die ook prima werkt voor internet. Al denk ik dat die de 50 Mb/s niet haalt. Maar ja, wat gebruikt één laptop nou? Dat lang niet.


Je kunt de tv box gewoon aansluiten op de switch. 

Bedankt voor je reactie. Mede door de andere berichten kan ik hier nu verder mee.


Veel laptops hebben geen LAN-aansluiting meer, maar een USB-C-aansluiting, daar kun je een LAN-kabel op aansluiten via een USB-LAN-interface @laurens-l , zie onderstaand voorbeeld:

 


Wel ff opletten. Veel laptops hebben tegenwoordig geen LAN poort meer en die moet je dan wel hebben.

En je kunt natuurlijk bekabeling overal door je hele huis leggen. Dat is geen enkel probleem! 🙂 Als je ook KPN TV gebruikt of wilt gebruiken let er dan op dat de switch IGMP Snooping ondersteund. Deze 2 verkoopt kpn zelf. Maar er zijn er meer te krijgen. In ieder geval best Netgear of TP-link met E aanduiding achter het type.

Hoe kijk je momenteel TV? Via apps?

(vrijwel) iedereen gebruikt een smartphone, tablet en laptop via wifi. In verband met de makkelijke verplaatsbaarheid is dat ook het meest logische. Zit er nu letterlijk mee op schoot. Of hij staat op de tafel die midden in de eetkamer staat aan alle kanten vrij. Internetkabel vrij onpraktisch. Die apparaten worden dus vaak zonder LAN poort (en bijbehorende elektronica) uitgevoerd. 

Ik gebruik 'm dus altijd op batterij en via wifi hier.

Voordat er wifi bestond gebruikte ik één 10 meter lange losse kabel voor bewegingsvrijheid. Nota Bene een oude ISDN kabel die ook prima werkt voor internet. Al denk ik dat die de 50 Mb/s niet haalt. Maar ja, wat gebruikt één laptop nou? Dat lang niet.

Ik kijk nu nog TV via Ziggo.  Een belangrijke reden voor gebruik Ziggo is wat meer privacy zolang je via een CI module kijkt.  Ook heb ik nog een PVR voor opname van films ook deze geeft veel meer privacy bij gebruik. Bij TV via KPN, maar ook bij andere providers , wordt alles geregistreerd en dat vind ik niet prettig.

Maar ik wil de mogelijkheid wel open houden om totaal over te gaan naar KPN.

Bedankt voor de tips die je heb gegeven over de switch en waar ik op moet letten

Met vriendelijke groet,

L.R.

 

 


Hallo @laurens-l welkom hier op de KPN community. Zoals je ziet zijn er vele community leden die met je meedenken. Mocht je nog meer vragen hebben? Schroom niet om ze te stellen. 


Reageer