Skip to main content
Beantwoord

Is mijn aansluiting voor glasvezel volledig op mijn nieuwe adres?

• June 6, 2025
  • 8 reacties
  • 111 keer bekeken

Goedendag,

Sinds een week ben ik eigenaar van een "nieuwe” woning. Voordat ik de woning kocht, had ik al opgezocht of de betreffende woning glasvezel heeft en dit bleek zo te zijn.
Ik ga verder weg wonen van mijn werk zodoende is het erg belangrijk dat ik direct internet heb wanneer ik ga verhuizen.

In de verhuismail van KPN werd aangegeven dat ik vanaf mijn huidige adres enkel de Experiabox mee dien te nemen en verder niets. 

Echter vind ik mijn nieuwe woning alleen het kastje op bijgevoegde foto en de kabel welke daar aan de onderkant uitsteekt. Ook zie ik dat er twee schroeven doorheen zitten (geen idee of dit zo hoort).

Dient KPN niet een extra (ontvangst)kastje mee te sturen om van glasvezel gebruik te kunnen maken?

Ik hoor het erg graag.

Met vriendelijke groet,
Ruud​​​​

Beste antwoord door Ruud1224

Ik heb vandaag het kastje eraf gehaald en daaronder zat inderdaad het glasvezelkastje. Deze lijkt ongeschonden eruit te zijn gekomen. Weet KPN welk kastje zij mee dienen te sturen (weet niet of zij weten welk adres, welk kastje). Want dit is een andere aansluiting dan bij mijn oude woning. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Ruud1224 

Welkom op de community van KPN

Zover ik het op de bijgevoegde foto’s kan beoordelen, zit er momenteel een coverpatch over het glasvezelkastje heen.
De draad die je op de foto vasthoudt is een verlengstuk van het glasvezel, met een aansluitpunt (groene stekker) voor een directe aansluiting op een geschikte modem/router, zoals de Fritz!Box 5530 of 5590.

Als je de twee schroeven zou losdraaien, zou je deze coverpatch er voorzichtig af kunnen halen, daarna zou de originele glasvezelkastje weer zichtbaar moeten zijn.
Vanuit KPN krijg je bij het installatie pakket, dan de FTU geleverd (in het zwart) die je dan over het glasvezelkastje heen kunt schuiven.
Hier zitten ook drie ledlampjes op, zodat je kunt zien of de verbinding goed werkt.

Dus haal die twee schroeven eruit, en schuif de coverpatch er eens vanaf.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Hi ​@Ruud1224, fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door Michel, waarvoor dank. 

Ik ben ook benieuwd wat er achter die plaat zit, maar om eerlijk te zijn zou ik hier zelf niet teveel aan zitten als er losse kabels zijn om verdere schade te voorkomen. Het beste kan je een installatiemonteur inplannen. Heb je van ons verder nog een pakket ontvangen en is je abonnement ingegaan? 

• June 9, 2025

Ik vind die 2 schroeven in die patchcover wel bijzonder. Nog nooit gezien. Ik vraag me af waar die in zitten. Zitten die net onder het glasvezelkastje in de muur ofzo?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 9, 2025

Ik vind die 2 schroeven in die patchcover wel bijzonder. Nog nooit gezien. 

Nee dat is zeker niet hoe het hoort, dit is een gpon patch cover. Zoals ​@Michel.uit.Arnhem zegt zul je zeer waarschijnlijk een zwart glasvezel kastje krijgen vanuit KPN bij de overstap. Het is dan de twee schroefjes eruit draaien, patchcover verwijderen en glasvezelkastje plaatsen. Indien je dit niet ontvangt of dit vindt je eng dan kun je beter gebruik maken van een installatiemonteur zoals Alex aangeeft.

• June 9, 2025

Die ene kijkt wel midden door het glasvezelkabeltje te gaan 😱😁

De vorige bewoners waren duidelijk bang dat die er af zou waaien 😆

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • June 9, 2025

Ik heb vandaag het kastje eraf gehaald en daaronder zat inderdaad het glasvezelkastje. Deze lijkt ongeschonden eruit te zijn gekomen. Weet KPN welk kastje zij mee dienen te sturen (weet niet of zij weten welk adres, welk kastje). Want dit is een andere aansluiting dan bij mijn oude woning. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Hi ​@Ruud1224, fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door Michel, waarvoor dank. 

Ik ben ook benieuwd wat er achter die plaat zit, maar om eerlijk te zijn zou ik hier zelf niet teveel aan zitten als er losse kabels zijn om verdere schade te voorkomen. Het beste kan je een installatiemonteur inplannen. Heb je van ons verder nog een pakket ontvangen en is je abonnement ingegaan? 

Ik heb momenteel al een KPN (glasvezel) abonnement op mijn oude adres. In de verhuismail (ik verhuis aankomende vrijdag) stond aangegeven dat ik alleen mijn Experiabox mee dien te nemen. Echter heb ik geen info gekregen of dat ik ook een nieuwe kastje voor over de glasvezelaansluiting krijg... Want zonder dat kastje gaat het niet werken lijkt mij. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 10, 2025

Het kastje is adres gebonden en kan je helaas niet mee verhuizen. U zit op een pon netwerk en die staan geregistreerd. Indien u geen nieuwe vanuit KPN geleverd krijgt is het bellen na ingang verhuizing en dan stuurt kpn alsnog een glasvezelkastje op.