Skip to main content
Beantwoord

Is mijn glasvezelaansluiting zo goed?

• January 11, 2026
  • 15 reacties
  • 128 keer bekeken

Zo zag de glasvezelkast eruit toen ik nog bij odido zat: 

Rechts onderin komt de kabel binnen. Op het linkerding zat het kleine odidokastje geschroefd. 

Ik heb het linkerding verwijderd en de meegeleverde kast van KPN op aangesloten. Ziet er nu zo uit:

Het internet werkt prima, maar toen ik keek of ik iets terug moest sturen viel me ineens op dat er aan de rechterkant eigenlijk een kastje zonder lampjes etc. zou moeten zitten. Ik heb niks met de rechterkant gedaan omdat in de handleiding stond dat je rechts moest laten zoals het was, maar die ziet er op het plaatje dan wel anders uit. De rechterkant heb ik niks aan veranderd sinds we bij odido zaten. En de vorige bewoner zal waarschijnlijk bij kpn hebben gezeten.

Moet ik dit gewoon zo laten of kan dat problemen geven?

Beste antwoord door Marlon92

De rechterkant is een oud glasvezelkastje. Dat heeft een de linkerkant gezeten. En toen jij naar Odido ging, toen heeft de monteur van Odido dat naar rechts verplaatst. Het doet niks. Kan prima zo blijven zitten.

15 reacties

• Antwoord
  • January 11, 2026

De rechterkant is een oud glasvezelkastje. Dat heeft een de linkerkant gezeten. En toen jij naar Odido ging, toen heeft de monteur van Odido dat naar rechts verplaatst. Het doet niks. Kan prima zo blijven zitten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 11, 2026

Aha ok. En dat oude kastje kan geen storing geven? Dat stond namelijk in de handleiding van kpn als reden om hem terug te sturen. Maar het lijkt me ook gek om deze weg te halen, want de glasvezelkabel komt wel aan die kant het apparaat binnen. Bij het zwarte kastje komt geen kabel van buitenaf binnen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Hi ​@Theovv ,

Nee hoor, dat gebeurt niet. In de kabel onder het witte kastje zitten eigenlijk 2 glasvezels, dus vandaar dat je onder de zwarte niks ziet. 🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 11, 2026

Hi ​@Theovv ,

Nee hoor, dat gebeurt niet. In de kabel onder het witte kastje zitten eigenlijk 2 glasvezels, dus vandaar dat je onder de zwarte niks ziet. 🙂

Aha, dus 1 van die 2 loopt via de behuizing (en niet via het kastje wat erop geschoven zit) nog naar links? 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Klopt inderdaad!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 11, 2026

Links is de vezel voor internet en de b vezel was vroeger bedoeld voor tv. Uiteraard is dat natuurlijk onzin en niet gescheiden alleen deze ftu's behoren tot het glasvezel netwerk van KPN (reggefiber) welke als eerst is uitgerold en toen waren er nog hele andere ideeën.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Ok, dus ik kan dit gewoon zonder problemen laten zitten? En ik hoef dus ook niks terug te sturen naar KPN?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 12, 2026

Ja en nee, in principe hoef je niks terug te sturen naar KPN, mogelijk wel het huawei kastje naar odido.

Over problemen, in principe hoort het glasvezel natuurlijk recht te zitten en dat is nu niet. Persoonlijk zou ik even bellen en een monteur vragen. Wij kunnen zorgen dat het glasvezel weer netjes recht en stabiel hangt.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • January 12, 2026

De witte kastje aan de rechterkant kan je laten zitten. 

Maar ik vind de glasvezelaansluiting met 2 NT kastjes wel erg scheef hangen. 

Kan de KPN monteur de glasvezelkastje niet recht hangen. 

Want ik zie ook een knik in de rode lankabel. Want als de knik in de lankabel geeft storingen. 

Dus naar KPN bellen en een monteur sturen om de glasvezelkastje recht te hangen. 

• January 12, 2026

Links is de vezel voor internet en de b vezel was vroeger bedoeld voor tv. Uiteraard is dat natuurlijk onzin en niet gescheiden alleen deze ftu's behoren tot het glasvezel netwerk van KPN (reggefiber) welke als eerst is uitgerold en toen waren er nog hele andere ideeën.

Onzin is wel kort door de bocht.

Wat mij betreft het beste van twee werelden gewoon elke TV direct via coax aansluiten zonder extra kastjes en nog belangrijker voor mijn keuze in 2016 naast het dvb-c signaal kwam zo ook FM radio binnen kortom de radio tuner kon zo ook worden aangesloten. Er zijn nog een paar providers die hier nog steeds gebruik van maken. Nadeel de glas naar rf omvormers waren wel gevoelig.

Ps als dat een plank is onder de aansluiting dan zou hier een uitsparing in maken al voldoende zijn om de boel weer recht te krijgen.  Anders zou het bij een vorige glasvezel afnemer ook scheef hebben gezeten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Ik heb de kastjes bewust scheefgezet, zodat de rode kabel meer ruimte heeft en los hangt en geen spanning ondervindt door de plank eronder. Anders paste hij namelijk niet in het kastje. Bij odido zaten de kabels voorop. Ik voel er niet zoveel voor een uitsparing in mn kast te zagen of deze verder naar voren te zetten.

Maakt dat uit dan dat ze niet waterpas hangen? Dan moet ik nog een gat bijboren en hem aan beide kanten hoger hangen. Maar het tv, internet en wifi functioneren goed.

• January 12, 2026

Maakt dat uit dan dat ze niet waterpas hangen? 

Nee, maar eigenlijk had je daar helemaal niet aan mogen komen. Wat maakt zo'n uitsparing in die plank nou uit, het is een meterkast. 

• January 12, 2026

Maakt dat uit dan dat ze niet waterpas hangen? Dan moet ik nog een gat bijboren en hem aan beide kanten hoger hangen. Maar het tv, internet en wifi functioneren goed.

Het is puur visueel.

Ik zie nu dat het een gewoon kastje is niet de meterkast.

Ik ga er vanuit dat dit kastje niet aanwezig was bij het monteren van de ftu want ook bij het witte kastje zit de rj 45 aan de onderkant. Eigenlijk hangt de meubel wat eromheen is gemaakt iets te hoog.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Maakt dat uit dan dat ze niet waterpas hangen? 

Nee, maar eigenlijk had je daar helemaal niet aan mogen komen. Wat maakt zo'n uitsparing in die plank nou uit, het is een meterkast. 

Lol, tuurlijk mag ik daar aankomen, anders kan ik hem toch ook niet installeren. Er is geen monteur geweest hoor, gewoon zelfmontage. Kpn stuurt alleen een doos en een handleiding op. 

en hij hangt niet in de meterkast maar midden in de woonkamer. De tvkast staat ervoor.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Het is puur visueel.

Ik zie nu dat het een gewoon kastje is niet de meterkast.

Ik ga er vanuit dat dit kastje niet aanwezig was bij het monteren van de ftu want ook bij het witte kastje zit de rj 45 aan de onderkant. Eigenlijk hangt de meubel wat eromheen is gemaakt iets te hoog.

De eerste foto is zoals het al in de woonkamer hing toen we het huis kochten.

Maar zo te horen zit alles zo goed en het funcfioneert, dus we laten het zo. Bedankt voor de adviezen!