Skip to main content

Op 15 oktober 2019 is mijn experiabox van de KPN omgewisseld.

Het oude model H220N is vervangen door de V10a.

 

Installatie is prima gelukt en alle bedraad en draadloos aangesloten apparaten functioneren.

Wel opvallend was dat de WiFi verbindingssnelheid drastisch was afgenomen. Diverse pogingen om mat o.a. KPN Selfservice Tool de snelheid te verbeteren hebben geen resultaat opgeleverd.

 

Ondanks de afgenomen snelheid leek alles te functioneren qua software. Echter na enkele dagen viel mij op dat het mailverkeer op zowel de tablet als smartphone hiaten ging vertonen. Niet al mijn mail-accounts die zijn opgenomen in de betreffende mail-apps (zowel samsung mail-app als de gmail-app) blijken te synchroniseren.

Alleen de accounts van kpnmail en gmail synchroniseren en daar kan ook mee gemaild worden (verzenden en ontvangen). Naast deze accounts gebruik ik ook nog andere accounts, waaronder die van outlook.

Via de serverinstellingen van die andere accounts kan worden bekeken wat de instellingen zijn en contact worden gemaakt met de server om de serverinstellingen te verifiëren. Als ik dat probeer voor zowel de instellingen inkomende mail als uitgaande mail verschijnt de melding:

                Is niet voltooid

                Kan geen verbinding maken met de server

De instellingen die nu op tablet en smartphone ingevoerd zijn, zijn niet aangepast na het in gebruik nemen van de nieuwe experiabox.

Het meest opvallende fenomeen doet zich voor als ik de tablet en smartphone gebruik in een ander wifi-netwerk (bv. Bibliotheek, OV, AH). Dan zijn bovenstaande problemen als sneeuw voor de zon verdwenen en werken alle accounts in beide mail-apps zoals het behoort. Ook als ik met mijn tablet/smartphone gebruik maak van een wifi netwerk bij kennissen met een KPN-abonnement gaat alles zoals verwacht. Dit geldt naast de correct functionerende mail-accounts ook voor de snelheid van het netwerk. Opvallend is wel dat in die gevallen de experiabox met type V10 actief is.

 

Ik kan me daarom niet aan de indruk onttrekken dat het iets met mijn nieuwe experiabox te maken heeft. Contact met een medewerker van de KPN heeft mij met een onbevredigd gevoel achtergelaten. Hij was niet van zins om mee te gaan in mijn duidelijke uitleg van het probleem en gaf aan dat het niet aan de KPN kan liggen, maar dat contact moet worden opgenomen met de leveranciers en beheerders van de mail-accounts.

Na uitvoerig zoeken op internet en vooral het KPN Forum kom ik wel tot de conclusie dat ik niet alleen ben met dit probleem en dat er wel degelijk problemen van allerlei aard worden ondervonden. Diverse suggesties en door KPN aangeboden “oplossingen” leverden de afgelopen twee weken geen oplossing voor mijn probleem.

 

Concluderend ben ik erg teleurgesteld in de situatie die ik nu ervaar. Na jarenlang probleemloos gebruik van de KPN diensten is dit erg vervelend en onacceptabel.

Ik zou de suggestie willen doen om mijn duidelijk slecht functionerende/defecte experiabox V10a op korte termijn te vervangen door het duidelijk wel werkende type V10.

 

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

Goedemiddag @HuHe, welkom op ons forum. Bedankt voor het duidelijke verhaal. Het is inderdaad frappant dat je mail niet meer werkt na het wisselen van je modem. Vooral als het jarenlang probleem loos heeft gewerkt is dit erg vervelend. Helaas is het niet mogelijk om je nieuwe V10A modem om te ruilen voor een V10. Zou je misschien je modem kunnen terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Let wel op, mocht je eigen gegevens ingesteld hebben wordt dit wel terug gezet. 

- Steek een pen of ander puntig voorwerp in het gaatje ‘Reset’ aan de achterzijde van het modem.

- Houd deze een aantal seconden ingedrukt.

- Laat de pen of ander puntig voorwerp direct los als het Power lampje rood gaat branden. De KPN Experia Box start nu opnieuw op en zal persoonlijke gegevens in de KPN Experia Box terugzetten.
Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet! Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden.

Weet je na de reset van de modem, je wifinaam en wachtwoord niet meer? Wijzig deze dan thuis via de 'Servicetool wifi naam en wachtwoord wijzigen'.

 

Kan je me laten weten of dit geholpen heeft?

 


Hi! Ik heb geen reactie meer van je gezien @HuHe  , dus ga ik ervan uit dat je geen vragen meer hebt. Anders hoor ik het graag:slight_smile:


Beste Jiske ik heb jouw antwoord gelezen en ga de suggestie nog uitvoeren. Andere activiteiten hebben voorrang. Het probleem is nog aanwezig, maar kan nog even met wat alternatieven vooruit.

Overigens valt mij ook nog op dat contact zoeken met een door een app aangestuurde website/bron nogal wat tijd kost. Eenmaal contact gevonden worden verdere acties binnen die app verder wel aanvaardbaar uitgevoerd. Als voorbeeld de app NOS Teletekst. Het starten met de beginpagina duurt erg lang, maar daarna levert het zoeken en wisselen van andere pagina’s geen vertraging op. Bovenstaande is het duidelijkst ervaren bij gebruik van smartphone en tablet.

Zodra ik het modem teruggezet heb naar de fabrieksinstellingen zal ik mijn ervaringen met je delen. 


@HuHe Dat is helemaal goed! Ben er benieuwd of dit het probleem oplost. 


Beste Jiske.

Ik heb gistermiddag 5 november de experiabox, op jouw advies, teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Tot mijn grote vreugde reageerde de nieuwe situatie uiterst positief. De snelheid van het netwerk leek als vanouds. Ook de apps op mijn tablet/phone reageerden snel bij het zoeken van contact. Ook nu, een dag verder is de situatie ongewijzigd. Het enige eerder geconstateerde account probleem bij mijn mail-apps is alleen voor de Gmail app opgelost. Bij de e-mail app van Samsung/android kan ik nog steeds bepaalde accounts niet activeren. Uiteraard kies ik voor de oplossing om de Gmail-app te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat genoemd probleem wellicht te maken heeft met nieuwe techniek en verouderde software icm android-versies.

Conclusie: Ik ben op dit moment uiterst tevreden en wat mij betreft is de issue uit de wereld. Mocht de situatie zich ten kwade keren dan meld ik mij wel weer op het Forum. In ieder geval bedankt voor de assistentie.


Hi @HuHe wat fijn om te lezen dat een reset het probleem uit de wereld heeft geholpen 🙂 En vooral dat de snelheid weer als vanouds is lijkt me erg prettig. Als het gaat om de Samsung/android app zou dit inderdaad heel goed aan de software kunnen liggen. Als je het kan oplossen met de Gmail app is daar gelukkig ook niks meer aan de hand. Mocht je ooit nog vragen hebben weet je ons vast weer te vinden :slight_smile:


Reageer