Skip to main content
Antwoord

Juiste DNS-servers om in te stellen Box 12 voor toegang tot zonnepanelen is onbekend bij mij

• July 15, 2025
  • 4 reacties
  • 81 keer bekeken

Tijdens mijn vakantie in het buitenland (Wales) had ik in het vakantieverblijf een goedwerkende Wifi en daarbuiten 4G/5G verbinding op mijn Android mobiel. Op mijn tablet uiteraard alleen Wifi.

Regelmatig heb ik even zonder problemen ingelogd op de website van mijn zonnepanelen met de ‘Solarman Smart’ App. Zowel met de Wifi als de 4G/5G verbinding.

Maar na thuiskomt lukte het niet meer om in te loggen met mijn mobiel met Wifi maar ook niet meer via de ethernet verbinding (Chrome browser: https://globalhome.solarmanpv.com/login) van mijn Desktop Windows 11pro  PC. Als ik echter de Wifi van mijn mobiel uitzet lukt het wél met App en met de browser van mijn mobiel via 5G.

O.a. op dit forum heb ik gezocht naar vergelijkbare situaties en er ook een aantal gevonden. Een van de oplossingen was dat waarschijnlijk mijn IP adres geblokkeerd werd door Solarman. Dus de Webhost vragen om te deblokkeren. Dat heb ik gedaan (via de e-mail) en kreeg het volgende antwoord:

The occurrence of this problem is due to abnormal domain name resolution in local DNS; Ask the customer to try changing to a Local DNS, such as Google's DNS 8.8.8.8

Na veel zoeken o.a. ook op dit forum is het gelukt om zowel op mijn PC (ethernet) als mijn mobiel (Wifi) de DNSv4 om te zetten naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 waarna ik met beide apparaten weer kon inloggen.

Maar toen las ik ook dat de DNS in de Box12 gewijzigd kon worden. Maar waarom zou ik dat doen het heeft voor mijn vakantie n.l. altijd prima gewerkt? Toch maar even gekeken wat de instellingen waren;

De standaard DNS-servers voor een KPN Box 12 zijn: 195.121.1.34 en 195.121.1.66 zoals ook elders op dit forum en de Kennisbank is vermeld. Echter bij mijn Box 12 zijn de DNS-servers: 195.121.97.202 en 195.121.97.203  (?!) Wat zijn nu de juiste? en wat kan/moet ik doen om de oude situatie weer terug te krijgen van vóór mijn vakantie?

Overigens heb ik ook in dit forum gelezen dat de nu ingestelde Google Public DNS: 8.8.8.8 en 8.8.4.4 beter niet te gebruiken maar Cloudflare DNS: 1.1.1.1 en 1.0.0.1 of OpenDNS: 208.67.222.222 en 208.67.220.220 

Graag advies, alvast bedankt.

Beste antwoord door Marlon92

Jij maakt gebruik van KPN Maleware filter. Dat zorgt voor andere DNS servers. Zet dat Maleware filter maar weer uit. Want dat blokkeert te pas en te onpas zomaar van alles waardoor er bij opeens iets niet meer werkt.

4 reacties

• Antwoord
  • July 15, 2025

Jij maakt gebruik van KPN Maleware filter. Dat zorgt voor andere DNS servers. Zet dat Maleware filter maar weer uit. Want dat blokkeert te pas en te onpas zomaar van alles waardoor er bij opeens iets niet meer werkt.

• July 15, 2025

Overigens heb ik ook in dit forum gelezen dat de nu ingestelde Google Public DNS: 8.8.8.8 en 8.8.4.4 beter niet te gebruiken...

Dat is puur vanuit oogpunt van privacy. Technisch gezien is er geen reden. De Google DNS servers werken prima.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2025

Top👍🏻 Marlon… KPN Malware filter uitzetten was/is dé oplossing.

DNS’en weer teruggezet in m'n PC, Mobieltje en Tablet en de Solarman site is weer bereikbaar.

Bedankt…!

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2025

Top👍🏻 Marlon… KPN Malware filter uitzetten was/is dé oplossing.

DNS’en weer teruggezet in m'n PC, Mobieltje en Tablet en de Solarman site is weer bereikbaar.

Bedankt…!