Skip to main content
Beantwoord

Kan ik glasvezel van KPN gebruiken zonder KPN modem?

• 17 maart 2025
  • 19 reacties
  • 131 keer bekeken

Ik moet over van VDSL naar glasvezel. Nu overweeg ik dit via KPN te gaan doen, na het laatste onderhoud van Online.nl werkt bridgemode niet meer en krijg o.a. de VOIP en de externe tijdservers een DNS error
Ik wil bij KPN enkel dus Internet, TV loopt via CD en VOIP via externe servers vanuit mijn Fritzbox.

Ik wil dus Internet dat zonder router binnenkomt bij de eigen (modem)router, Dus feitelijk bridged (ik begrijp dat bridge mode niet bij KPN is in te stellen.)

Beste antwoord door wjb

Je hebt enkel Internet van KPN en dus is vrijwel elke router te gebruiken.

Welke snelheid denk je te gaan contracteren immers er zijn maar heel weinig (betaalbare) routers die 4Gbps aankunnen.

Bekijk origineel

Je hebt zelf een Fritzbox? Dan kan je die rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluiten. De KPN Box van KPN gebruik je dan gewoon niet.

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Medewerker
  • 17 maart 2025

Rechtstreekse aansluiting is waarschijnlijk wel mogelijk. Je kunt even op dit forum zoeken naar jou type Fritzbox of je kunt even onderstaande topic lezen (en daarin staat een link naar een topic aangemaakt door WJB waarin nog veel meer mogelijke informatie staat)

wjb
Superuser
  • 17 maart 2025

Welke snelheid denk je te gaan contracteren immers er zijn maar heel weinig (betaalbare) routers die 4Gbps aankunnen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 17 maart 2025

Ikzelf heb ook mijn FritzBox aangesloten op de ONT waar de glasvezel op binnenkomt. Ik heb de UTP-kabel in de WAN gestopt, de DSL-kabel eruitgehaald. Daarna heb ik de Fritzbox gereboot en de wizard gedraaid en 'glasvezel van KPN' aangeklikt. Vervolgens werd de modem herstart, en de specifieke DSL-functies waren verdwenen, en WAN stond netjes aan. 

• Deelnemer
  • 18 maart 2025

Ik heb momenteel voor de desbetreffende aansluiting een WLAN 7390, yep een oudje, zal dus wrs een nieuwe Fritz erbij worden.
Wel jammer want voor de vaste lijnen gebruik ik nog steeds de S0 en die is volgens mij op de nieuwere modellen uitgefaseerd.
Zit wel aan de Fritz vast qua gemak want heb een eigen VPN naar 6890 LTE aan boord en hier in huis zit ergens minstens nog 1 Fritz in het net evenals een Fritz repeater.

• Deelnemer
  • 18 maart 2025
wjb schreef:

Wegens de invoering van glasvezel, de concurrentie met een al eerder aangelegde glasvezel en de uitfasering van VDSL hier een mooie voordeel aanbieding met de optie deze maandelijks te wijzigen, begin dus met de hoogste snelheid en na het voordeeljaartje terug naar een lagere.
Tot nu toe was de VDSL snel genoeg, enige voordeel met de overstap is de snellere upload van video's.

wjb
Superuser
  • 18 maart 2025
Johgs schreef:

...begin dus met de hoogste snelheid en na het voordeeljaartje terug naar een lagere.

Dan lukt het met jouw FRITZ!Box in ieder geval niet om die 4Gbps te halen. De maximale snelheid zal dan blijven steken op maximaal 1Gbps. Alleen de 5590 Fiber is geschikt voor 4Gbps XGS-PON aansluitingen waarbij de maximaal haalbare snelheid op één apparaat 2,5Gbps is omdat de snelste LAN poort “slechts” 2.5Gbps aankan. Niet dat dat veel uitmaakt overigens immers jij zult zeer waarschijnlijk nooit snelheden boven 1Gbps nodig hebben. Het 4Gbps abonnement is mijns inziens puur ingegeven door de snelheidswedloop tussen de providers maar er is anno 2025 nog vrijwel geen enkele abonnee te vinden die baat heeft bij 4Gbps boven 1Gbps.

• Deelnemer
  • 18 maart 2025

Vind zo snel niet welk protocol KPN gebruikt, maar de FRITZ!Box 5690 Pro zal werken schat ik zo in? ( niet geschikt voor XGS-PON-netwerken).

wjb
Superuser
  • 18 maart 2025
Johgs schreef:

Vind zo snel niet welk protocol KPN gebruikt, maar de FRITZ!Box 5690 Pro zal werken schat ik zo in? ( niet geschikt voor XGS-PON-netwerken).

De 5690 Pro gaat inderdaad niet werken, die is geschikt voor AON en GPON aansluitingen, niet voor XGS-PON aansluitingen.

• Deelnemer
  • 18 maart 2025

Ik realiseer me nu een extra probleempje. Ik woon in een drive-in woning met de woonkamer op de eerste verdieping en de meterkast met aansluitingen zit buiten bij de voordeur in een kast (wel in een soort portiek). Modem op de glas aansluiting zit dus op een onhandige plaats, zeker voor WiFi, er zit heel veel ijzer in het beton.
Is het KPN modem verder geheel neutraal en is het dus een optie om met gewone UTP kabel naar boven te gaan? Dan zou de 5690 weer wel kunnen.

wjb
Superuser
  • 18 maart 2025
Johgs schreef:

Is het KPN modem verder geheel neutraal en is het dus een optie om met gewone UTP kabel naar boven te gaan? Dan zou de 5690 weer wel kunnen.

De 5590 moet direct op de glasvezel aangesloten worden en het is zeer onverstandig om een glasvezel patch nar de eerste verdieping door te laten lopen. De V14 kan wel gewoon met een netwerkkabel op de NTU van KPN aangesloten worden en kan dan ook rustig boven komen te staan.

Bij glasvezelverbindingen is er geen sprake van een modem, de V14 is dan ook puur een router en die is dus per definitie niet "geheel neutraal".

• Deelnemer
  • 18 maart 2025

OK, oude gewoonte het modem te noemen, er wordt niets gemoduleerd of gedemoduleerd.

Wat il bedoel is of die router alle netwerkverkeer gewoon doorlaat of als dusdanig is in te stellen.

De router in de meterkast is eigenlijk geen optie.

Ik had het over de 5690 Pro, die kan ook  via WAN aangesloten worden, zal wel de max snelheid beperken. Is er overigens nog een XGS-PON module te verwachten voor die PRO?

Ik heb het daarom ook vaak over een kastje, er zit van alles gecombineerd daar in.
De routering, en -waar het nu om gaat- het wifi punt ( en voorheen ook het DSL modem )
Niet altijd handig om dat in een kastje te bouwen ( zoals ik dat al jaren roep (hier) ).

wjb schreef:

[..]  het is zeer onverstandig om een glasvezel patch naar de eerste verdieping door te laten lopen.

( Met patchkabel bedoel je hier een verlengkabel (?) maar los daar van )
Waarom is dat onverstandig, buiten dat een ethernetkabel eenvoudiger is.

• Deelnemer
  • 22 maart 2025

Ik had een installatie video gezien waarin een eigen modem als de Fritz direct op de glasvezel wordt aangsloten.
Inmiddels ben ik er dus achter dat KPN er eerst een "kastje” tussen zit met glasvezel en in ethernet uit. Betekent dus eigenlijk dat elk modem/router met een WAN ingang er achter kan.
Maar bijvoorbeeld de Fritz Pro heeft een WAN poort van 2,5 G, kun je dus nooit de hoogste snelheid halen, De beide Fritzen die wel geschikt zijn voor KPN kun je dus ook niet direct op de glasvezel aansluiten maar moeten ook op de WAN poort.
Zit je voor de hoogste snelheden dus toch vast aan wat je van KPN krijgt.

wjb
Superuser
  • 22 maart 2025

De nieuwe FRITZ!Box 4690 is ook geschikt voor XGS-PON aansluitingen maar dan gewoon via de NTU van KPN.

• Helper
  • 22 maart 2025

Hoi ik zou zomer wachten want dan komt fritz box 5690 xgs-pon met WiFi 7

Gamer-50 schreef:

Tuurlijk. Op zo'n manier kan je wel blijven wachten. Want als het zover is word er vast weer een nieuw model aangekondigd wat nog beter is 🤡

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • 22 maart 2025

die 7583 vdsl heeft nog wel ISDN, en kan ( zo ver ik weet ) via een UTP kabel ook op het glasvezel kastje worden aangesloten ( ten koste van 1 van de 4 LAN aansluitingen )   

wellicht kan die 7390 dat ook nog maar zou ook kunnen dat dat ding te oud is kijk maar even bij je instellingen of je daar kunt KPN FTTH (glasvezel) kunt kiezen.

wjb
Superuser
  • 22 maart 2025
Gamer-50 schreef:

Ik zou toch echt voor de 4690 kiezen, die kan immers zonder problemen meegenomen worden naar een ander soort aansluiting zoals AON glasvezel of achter het modem in bridge bij een Ziggo aansluiting.

Reageer