Skip to main content

Vanaf eind deze week zou ik een werkende glasvezelaansluiting moeten hebben. Als het aansluiten van mijn modem hierop onverhoopt niet blijkt te werken, kan ik dan nog terug naar het weer aansluiten van mijn modem op de VDSL aansluiting of werkt dat dan niet meer?

Ik wil graag overstappen, maar niet het risico willen lopen dat ik ineen zonder werkend internet zit.

Op het moment dat glasvezel werkend opgeleverd wordt, wordt de koperlijn uitgeschakeld.

Eenmaal op glas kun je niet meer terug naar koper.

Alles gewoon op koper laten zitten totdat je een bevestiging van KPN hebt gehad dat de glasvezel actief is en dan de modem/router daar op aansluiten @Hansmin 


Hallo @Hansmin ,

Wanneer KPN ziet dat je met je glasvezelverbinding internet hebt (dus als je modem erop is aangesloten en het werkt), kan je niet meer terug. Is ook niet nodig, want het werkt dan al.

Sowieso kan je op het glaskastje zien wat de status is, als daar nog lichtjes knipperen of in error staan, hoef je het aansluiten nog niet te proberen. En probeer je het toch en je krijg geen verbinding? Dan kan je nog terug naar je koperaansluiting.


Hi @Hansmin, welkom op het forum. 

Ik zie dat de andere users hier je al op gang hebben geholpen. Je "oude” verbinding gaat inderdaad pas uit de lucht wanneer je glasvezelverbinding actief is, dus mocht dat toch niet lukken kan je altijd nog even verder op DSL. 


XS4-Arjan en Alex, bedankt voor jullie goede en betrouwbare informatie. Dankzij jullie heb ik het aangedurfd om het omzetten te starten. Het is goed gegaan en zit nu dus op glasvezel.

Toch ging er nog iets niet direct goed en heb ik de helpdesk moeten bellen. Bij de stappen om het modem aan te sluiten, is in de geleverde informatie helaas geen specifieke info voor ex XS4ALL-gebruikers opgenomen. 

Bij het opstarten van de internettoegang krijg je op het hoofdscherm XS4ALL te zien en dat gaat niet werken. De helpdesk informeerde mij dat je bovenin in het drop down menu met andere providers hier KPN moet selecteren… Tsja, zou toch goed geweest zijn als KPN mij dit specifiek had laten weten!