Skip to main content

Hoi, ik heb nu een xs4all abbo met fritzbox 7583 VDSL. Als ik nu overstap naar glasvezel aansluiting moet ik dan verplicht overstappen naar een KPN experiabox? Of kan ik dan ook kiezen voor de FRITZ!Box 7590?

Ik wil geen experiabox want:

fritzbox kan je heel veel instellingen (en ben ik gewend):

  • zo heb ik ip telefoon via cheapconnect met al haar instellingen
  • gratis Spotify abbo
  • Gebruik ik de WAN ingang als LAN uitgang
  • Gastnetwerk vor B&B
  • Fritz mesh repeaters 

Hoi @kDeelstra 

Welkom op het forum van KPN.

Nee, is het antwoord op je gestelde vraag.
Je hoeft geen gebruik te maken van de KPN Box 12 (Experiabox) van KPN zelf.
Daarnaast kun je jouw huidige Fritz!Box 7583 VDSL gewoon blijven gebruiken, aangezien deze ook geschikt is voor een glasvezelaansluiting, waardoor je dus niet perse hoeft over te stappen naar de Fritz!Box 7590.

Vanaf het glasvezelmodem (vaak in de meterkast) trek je dan een internetkabel (UTP) naar je Fritz!Box 7583, en sluit deze dan aan op de blauwe WAN poort (zie foto), tussen FON S en LAN 1.

Vervolgens kun je dan via de internet Wizard kiezen voor KPN glasvezel, waarna hij zich daarop instelt met de juiste instellingen van KPN.
Daarna kun je weer volop gebruik maken van internet, maar dan via glasvezel van KPN.

Zelf heb ik de Fritz!Box 5590 Fiber, die ik direct (met een coverpatch) aangesloten heb (dus zonder tussenkomst van het glasvezelmodem) op het glasvezelnetwerk van KPN.

Want eenmaal een Fritz!Box, dan wil je niets ander meer.


Ik zou helemaal niks doen en gewoon wachten tot je wordt overgezet. Daar zal je binnenkort een brief over krijgen. Dan blijft alles zoals het was.


Gebruik ik de WAN ingang als LAN uitgang

Dat kan bij glasvezel dus niet meer. Want die WAN poort word dan gebruikt om hem op het glasvezelkastje aan te sluiten.

En staar u niet blind op dat zogenaamde "gratis" Spotify. Waarschijnlijk is een vergelijkbaar abonnement zonder "gratis" Spotify 10 euro goedkoper. Of meer.

Kijk naar het totaal bedrag. Niet naar individuele onderdelen. 


Hoi @kDeelstra 

Welkom op het forum van KPN.

Nee, is het antwoord op je gestelde vraag.
Je hoeft geen gebruik te maken van de KPN Box 12 (Experiabox) van KPN zelf.
Daarnaast kun je jouw huidige Fritz!Box 7583 VDSL gewoon blijven gebruiken, aangezien deze ook geschikt is voor een glasvezelaansluiting, waardoor je dus niet perse hoeft over te stappen naar de Fritz!Box 7590.

Vanaf het glasvezelmodem (vaak in de meterkast) trek je dan een internetkabel (UTP) naar je Fritz!Box 7583, en sluit deze dan aan op de blauwe WAN poort (zie foto), tussen FON S en LAN 1.

Vervolgens kun je dan via de internet Wizard kiezen voor KPN glasvezel, waarna hij zich daarop instelt met de juiste instellingen van KPN.
Daarna kun je weer volop gebruik maken van internet, maar dan via glasvezel van KPN.

Zelf heb ik de Fritz!Box 5590 Fiber, die ik direct (met een coverpatch) aangesloten heb (dus zonder tussenkomst van het glasvezelmodem) op het glasvezelnetwerk van KPN.

Want eenmaal een Fritz!Box, dan wil je niets ander meer.

Hartelijk dank. Die blauwe WAN poort wilde ik juist gaan omzetten naar extra Lan poort, beter niet doen dus. Een idee hoe ik op een Fritzbox dan extra Lan poorten creëren? Ik kan heel netgear switch kastje met eigen stroom ertussen hangen ( liever niet). Iemand ervaring met een lan splitter?
 

Wat is het voordeel van die Fritz!Box 5590 Fiber? Sneller?


Reageer