Skip to main content

Goedemiddag KPN en community.

Ik heb wat gesprekken met KPN gehad en ik snap er allemaal niet meer zo veel van.

Ik heb zelf een uiterst stabiele lijn, alleen is bij zoveel mensen het probleem dat de upload niet in de buurt komt van glas. Nu heb ik contact gehad met de klantenservice, en deze hebben mij verteld dat een optie zou zijn om richting bonded copper te gaan, om zo misschien mijn upload nog verder te verhogen (richting 60)

Deze collega heeft mij verteld dat dat allemaal kan, en dat alles daarbij geregeld zou worden, ik sprong een gat in de lucht.

Mijn definitie voor bonded copper leek mij dat ik richting 2 lijnen zou gaan, met een y kabel zou moeten werken, en een ander modem zou moeten hebben in plaats van V12. Het niet omgaan met bonded copper qua v12 werd mij ook bevestigd door de medewerker na vragen in hun appgroep.

Later was ik benieuwd hoe het er voor stond, omdat ik een mail had dat alles opgeleverd zou zijn, en het proces afgerond. Ik dacht, als alles klaar zou moeten zijn, moet ik toch ook dingen als modem gaan zien in communicatie, dus toch weer even gebeld. Medewerker van KPN zou het doorzetten naar spoedgebeuren, hier werd ik snel over teruggebeld, en het proces zou klaar zijn, eventuele apparatuur wissels etc zouden administratief vanzelf gaan.

Nu had mijn schoonvader nog een v10 liggen en y-kabel, dus ik test de boel even, met maar verbinding op 1 lijn.

Nu belde ik vandaag even hoe dat precies zat, en kreeg ik meteen te horen dat ik speedtests moest doen, en dat er geen sprake hoefde te zijn van modem, y kabels etc, en dat het gewoon moest werken, (en zelfs dat 150/15 prima moest zijn op mijn normaal 200/30, maar goed, heb ook twijfels over dit modem)

Kunnen jullie voor mij kijken, informeren en bevestigen hoe de dingen nou zouden moeten werken? Alle medewerkers spreken elkaar tegen, en zonder compleet verhaal is het steeds mijn woord tegen dat van hen.

Mocht het allemaal niet kunnen, zal glas uiteindelijk een volgende stap worden, en dat kan helaas niet via kpn.

Pairbonding? Dat werkt met een y-kabel. En een v10. Maar dit is niet overal beschikbaar. Op mijn adres is dit ook niet beschikbaar. 

Er is volgens mij ook nog Bonded VDSL of zoiets. Dat werkt gewoon met 1 lijn en volgens mij ook gewoon met de KPN Box 12.

Dus waar praten we hier over?

Pairbonding (of Bonded VDSL, dat is hezelfde) werkt bij kpn alleen met een V10! De V10a, Box 12 of Box 14 zijn daarvoor niet geschikt. Je hebt daarvoor 2 aderparen nodig, 4 draadjes, en die moeten dan wel naar jouw adres aangelegd zijn. Vroeger vrij standaard, maar tegenwoordig niet meer. Verder moeten er in de wijkcentrale/straatkast aanpassingen gedaan worden om het te activeren en tenslotte moet je IS/RA-punt er geschikt voor zijn, inderdaad voor de Y-kabel.

Alleen als je je huidige abo snelheid ruim niet kunt halen en het technisch dus mogelijk is wil kpn een aansluiting nog wel eens omzetten naar pairbonding (dat is bij mij in 2017 nog gedaan, ik had 30/3,met PB 60/6 en een abo van 100/10, inmiddels heb ik glasvezel), maar in deze tijd van migratie naar glasvezel zijn ze daar erg terughoudend in. 

Pairbonding of Bonded VDSL werkt bij kpn alleen met een V10! De V10a, Box 12 of Box 14 zijn daarvoor niet geschikt. Je hebt daarvoor 2 aderparen nodig, 4 draadjes, en die moeten dan wel naar jouw adres aangelegd zijn. Vroeger vrij standaard, maar tegenwoordig niet meer. Verder moeten er in de wijkcentrale/straatkast aanpassingen gedaan worden om het te activeren en tenslotte moet je IS/RA-punt er geschikt voor zijn, inderdaad voor de Y-kabel.

Alleen als je je huidige abo snelheid ruim niet kunt halen en het technisch dus mogelijk is wil kpn een aansluiting nog wel eens omzetten naar pairbonding (dat is bij mij in 2017 nog gedaan, ik had 30/3,met PB 60/6 en een abo van 100/10, inmiddels heb ik glasvezel), maar in deze tijd van migratie naar glasvezel zijn ze daar erg terughoudend in. 

Dan zit ik inderdaad goed qua IS/RA-punt en mijn theorie.

Ik haal met gemak 200/30 waar mijn postcode check 200/60 weergeeft (waarschijnlijk PB), ik dacht, ik kan het altijd vragen, en vond ze er ook positief en vlot op reageren, tot ik nu in de duisternis viel.

Misschien iemand in de community van KPN die mee kan kijken op mijn postcode/huisnummer uit mijn profiel, zodat ik in ieder geval wat duidelijkheid kan krijgen?

200/30 is opmerkelijk. Dan lijkt het net alsof de upload van één van beide aderparen niet werkt. Zou je moeten kunnen zien in de status (Advanced) van de V10.

Wat ook nog kan is dat je de overtreffende trap van VVDSL hebt: VPlus. Dan heb je over één aderpaar al 200 Mb/s (geen Y-kabel) én is je upload inderdaad niet meer dan 30. Bij Bonded VPlus zou je zelfs 400/60 kunnen halen, maar dat gaat kpn waarschijnlijk niet meer aanleggen, omdat je nu al je abo snelheid haalt. 

200/30 is opmerkelijk. Dan lijkt het net alsof de upload van één van beide aderparen niet werkt. Zou je moeten kunnen zien in de status (Advanced) van de V10.

Wat ook nog kan is dat je de overtreffende trap van VVDSL hebt: VPlus. Dan heb je over één aderpaar al 200 Mb/s (geen Y-kabel) én is je upload inderdaad niet meer dan 30. Bij Bonded VPlus zou je zelfs 400/60 kunnen halen, maar dat gaat kpn waarschijnlijk niet meer aanleggen, omdat je nu al je abo snelheid haalt. 

Grote kans dat ik dan inderdaad op VPlus zit, door de 200/30 op 1 lijn, en dat de eerste medewerker iets te positief was over kunnen omzetten naar PB. Bonded VPlus zullen ze dan inderdaad vast niet willen doen, wat waarschijnlijk mijn proces laat stoppen, en dat er niks gebeurt bij KPN. Maar daar is tot op heden niemand bij KPN duidelijk over geweest.

Wat ik dan niet snap is waarom kpn dit niet doet in gebieden waar geen KPN glas is, om zo nog wat te concurreren met Delta etc.

In ieder geval bedankt voor de opheldering qua VPlus, dan kan ik net zo goed terug gaan bouwen nu eerst. 

Misschien dat er nog iemand met een diepgaander antwoord kan komen icm mijn gegevens, hoe het proces verlopen is.

Ik was dus in de war met VPlus.

Wat ik dan niet snap is waarom kpn dit niet doet in gebieden waar geen KPN glas is, om zo nog wat te concurreren met Delta etc.

Omdat dit alleen in specifieke situaties voordeel bied. VPlus werkt volgens mij alleen bij adressen dichtbij de wijkcentrale. Bij adressen verder weg werkt het niet dacht ik. ​@Ik_Combineer kan daar alles over vertellen. 

Als jij nu VPlus hebt en de downloadsnelheid van je abonnement wird gewoon gehaald, dan denk ik dat KPN jouw geen pairbonding wil geven om de upload hoger te krijgen. Een KPN medewerker aan de telefoon kan dat wel willen, maar ik vermoed dat de backoffice dat dan misschien weer tegenhoud.

Bonded VPlus zullen ze dan inderdaad vast niet willen doen

Ik vraag me af of dat kan. Ik denk dat het of het ene is, of het andere.

Bonded VPlus zullen ze dan inderdaad vast niet willen doen

Ik vraag me af of dat kan. Ik denk dat het of het ene is, of het andere.

Nee, hoor toen VPlus destijds beschikbaar kwam, werd ook de bonded variant genoemd. Aansluitingen die al bonded waren en daarna zijn overgezet naar VPlus hebben dat. Dat zijn er niet veel en ze hebben er niet zoveel aan want 200 Mb/s is - voor zover ik weet - de maximum abosnelheid voor DSL. Alleen de upload gaat bij BVPlus naar zo'n 60 Mb/s. En verder worden volgens mij DSL-aansluitingen ook niet meer overgezet naar VPlus: de focus ligt vooral op glasvezel 

Hi ​@Neronyx

Omdat je jouw gegeven al in had gevuld in je profiel, heb ik even gespiekt: Je zit nu inderdaad op VPLUS, met een snelheidsprofiel van 222Mb up en 33Mb down. Volgens onze systemen is en een hogere download mogelijk via pairbonding, en het is me niet helemaal duidelijk wat er gebeurd is met de bestelling waarbij je omgezet zou worden naar bonding. Ik zie dat hier ook al het nodige voor is geprobeerd vanuit de klantenservice, en dat men er niet uit is gekomen en een monteur in heeft gepland om ter plekke te bekijken waar het toch mis gaat.

Zou je na het bezoek van die monteur nog willen laten weten hoe dat is gegaan, en hoe het er voor staat met je snelheid? 

Ik was dus in de war met VPlus.

Omdat dit alleen in specifieke situaties voordeel bied. VPlus werkt volgens mij alleen bij adressen dichtbij de wijkcentrale. Bij adressen verder weg werkt het niet dacht ik. ​@Ik_Combineer kan daar alles over vertellen. 

Als jij nu VPlus hebt en de downloadsnelheid van je abonnement wird gewoon gehaald, dan denk ik dat KPN jouw geen pairbonding wil geven om de upload hoger te krijgen. Een KPN medewerker aan de telefoon kan dat wel willen, maar ik vermoed dat de backoffice dat dan misschien weer tegenhoud.

Vplus is inderdaad 200/30, dus daar zit topicstarter nu op zoals @Maja ook meldt. Op 1 of andere manier heb ik geen melding van je tag gehad of heb ik er overheen gelezen

Bonded Vplus met een 400/60 snelheid bestaat enkel in theorie. Vplus is een stuk gevoeliger voor storingen, (daarom is het ook enkel naast actieve kabelverdelers mogelijk) en als je dit zou samenvoegen als bvplus dan is de kans op overspraak/storingen vele malen groter en voor de meeste klanten onacceptabel. Deze techniek wordt om die reden dan ook niet aangeboden.

Ik snap niet zo goed hoe dit allemaal zo groot is geworden.

De situatie tot nu toe is dus, ik heb VPlus 200/30 die ik met gemak haal en ook stabiel heb.

Ik heb met de eerste medewerker gevraagd of er iets mogelijk was om misschien wat te doen om de postcodecheck snelheid van 200/60 te halen, omdat dat beetje upload net voor mij het verschil kan zijn of ik uiteindelijk glas neem, of nog lang bij KPN blijf, omdat ik er verder blij mee ben.

Enige vraag rest dus nog, kan ik van Vplus af om pairbonded VDSL 200/60 te halen, is dit iets wat KPN wil doen, en is dit ook iets wat de monteur kan doen bij de afspraak?

Zou het ook zonde vinden van de tijd van de monteur als dit gewoon niet kan/mag.

omdat dat beetje upload net voor mij het verschil kan zijn of ik uiteindelijk glas neem, of nog lang bij KPN blijf

Ik begrijp dat er nu wel glasvezel ligt maar van een ander netwerk. Open Dutch Fiber dan wel Delta Fiber.

En tja. Welke provider je ook hebt... Internet is Internet. Met glas meer upload. Allergrootste verschil is de radio/tv dienst. 

En heb je die upload echt nodig? Dan moet je wel een eigen server thuis hebben. 

Enige vraag rest dus nog, kan ik van Vplus af om pairbonded VDSL 200/60 te halen, is dit iets wat KPN wil doen, en is dit ook iets wat de monteur kan doen bij de afspraak?

Zou het ook zonde vinden van de tijd van de monteur als dit gewoon niet kan/mag.

Ja en nee, een monteur kan een drager wissel naar pairbonding regelen maar meestal duurt dit enkele uren voor dit administratief is verwerkt. Dus zal hij vaak een tweede afspraak met u moeten inplannen.

Is de monteur inmiddels langs geweest ​@Neronyx en zo ja, wat was daarvan de uitkomst? Hoor het graag 😊

Goedemiddag Maja,

Donderdag is de monteur geweest om…. Mijn wifi te verbeteren, puur installatiemonteur dus. Zoals ik al dacht heeft de laatste persoon aan de telefoon mij echt niet begrepen 😅

Uiteindelijk heeft de kpn monteur namens mij de klantenservice gebeld, en nu krijg ik donderdag een monteur voor pairbonding, en heb ik meteen al een nieuw modem daarvoor gekregen.

Ik weet niet wat het verschil is geweest, dat het nu allemaal makkelijk gaat, maar alsnog bedankt voor de hulp!

Zal donderdag nog even een berichtje doen!

Ah kijk aan, in eerste instantie ging het dus niet helemaal goed, maar nu lijkt er echt schot in de zaak te zitten, top! Ik hoor donderdag graag hoe het is gegaan 😊

Uiteindelijk heeft de kpn monteur namens mij de klantenservice gebeld, en nu krijg ik donderdag een monteur voor pairbonding, en heb ik meteen al een nieuw modem daarvoor gekregen.

Voor alle zekerheid, welk modem heb je gekregen. Een Experiabox V10 hoop ik! 

Ja klopt!

Nu moet ik zeggen dat ik al een poosje een eigen FRITZ!Box 7583 heb draaien, dus van mijn kant is alles er klaar voor!

omdat dat beetje upload net voor mij het verschil kan zijn of ik uiteindelijk glas neem, of nog lang bij KPN blijf

Ik begrijp dat er nu wel glasvezel ligt maar van een ander netwerk. Open Dutch Fiber dan wel Delta Fiber.

En tja. Welke provider je ook hebt... Internet is Internet. Met glas meer upload. Allergrootste verschil is de radio/tv dienst. 

Ik wil toch wel even reageren nog op “Dan moet je wel een eigen server thuis hebben”.

Hoewel ik dit wel heb, heb ik niet veel upload nodig wat dat betreft. KPN wel, want hier is mijn IP behoorlijk vast, waar ik vrienden op Delta regelmatig IP wissels zie.

Soms zijn mijn vrouw en ik weg van huis, en willen we ‘s avonds nog wel eens wat gamen. Ik maak dan verbinding met mijn game pc, wat rond de 20mbit kost, en mijn vrouw met haar ps5, wat ook pieken richting 15mbit heeft op 1080p 60fps. Dit bij elkaar is het soms wat krap, en zetten we het maar op 720p in plaats van 1080p om het stabieler te laten lopen. Maar we hebben allebei een mooi apparaat (PS Portal en Logitech G Cloud) die toch allebei lekker 1080p kunnen streamen, waar net wat meer upload ideaal is om comfortabel buitenshuis te kunnen gamen op onze apparaten thuis.

ik denk dat er steeds meer use cases komen wat betreft upload, ook voor wat meer standaard gebruikers (netflix vanuit buitenland via vpn thuis? Videobellen? Livestreamen door lang thuiswonende kinderen op Twitch?) , en ik denk dat KPN er goed aan doet dit te faciliteren middels technieken als pairbonding, om toch concurrerend te blijven.

Tuurlijk is glas de toekomst, maar dat ligt van KPN helaas nog niet overal.

Nou, dat is een beetje achterhaald in deze tijd waarin steeds meer mensen gebruik maken van online opslag, zoals Dropbox, iCloud en OneDrive. Het uploaden van foto's en filmpjes naar zo'n dienst of bv Facebook is wel degelijk ook gebaat bij een hogere upload. We leven niet meer in de tijd dat velen vooral films downloadden, dat gebeurt zelfs niet veel meer in dit steaming tijdperk, waarin een matige download al genoeg is voor zelfs 4k-streaming. Nee, ik vind upload net zo belangrijk als download. Dus met 60 Mb/s up ben je vooreerst echt beter af, maar ik hoop dat je ook snel een keer glasvezel gaat krijgen. 

Zo, monteur is geweest en we gaan lekker door met de opgeleverde lijn. Haal nu 222/66 in plaats van 210/31, dus zelfs de download zit wat vooruitgang in!

Jammer natuurlijk dat dit hele proces zo heeft moeten gaan, maar uiteindelijk is het dus gelukt!

Iedereen in ieder geval bedankt voor de info en eventueel dingen uit te zoeken. Door sommige termen hier ben ik ook weer wat wijzer geworden in de DSL wereld.

Ah kijk aan, heel fijn ​@Neronyx 😊 Dank voor je update hierover!

Reageer