Skip to main content

Kan ik shielded Cat7 internetkabels gebruiken in mijn netwerk?

• July 12, 2025
  • 16 reacties
  • 184 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Verkoopt de KPN winkel in nieuwgein toevallig shielded kabels? Of is dit te specifiek? 

Ik vraag mij ook af of de Experia Box v10 (H369A) grounded (shielded) kabels ondersteund. ChatGPT zegt van niet, maar communiceren met het bedrijf in china is ook lastig. Wellicht is er een techy die het weet. 

Ik overweeg te experimenteren met shielding en ferrieten chokes, of te kijken of ik daarmee een verbetering kan krijgen op wat voor vlak dan ook. Geen problemen of iets dergelijks. 

Ook interresant. De kabel die pas is vernieuwd ivm glasvezel./ De UTP kabel van UTP katje naar modem/router. Is die shielded? Of is dat ook standaardc cat5e (unshielded)? 

16 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 12, 2025

voor de V10 maakt het niet uit of de kabel schielded is of niet, die werkt gewoon met allebei.

een schielded kabel heb je ook niet zo heel veel. dit wordt vooral gebruikt in kabelgoten waar de UTP kabel naast de 230v kabels komt te liggen en dit voor ruis kan zorgen. in een woonhuis heb je hier geen last van.

persoonlijk zou ikzelf nooit voor een CAT7 kabel kiezen. deze kabel is namelijk niet officieel gecertificeerd, dus iedere fabrikant mag daar zijn eigen kabel voor gebruiken en daar CAT7 op plakken als label. voor thuisgebruik is CAT6A meer dan genoeg. deze is wel netjes gecertificeerd en bied een snelheid van 10Gbit/s tot 100m afstand. zelfs een “normale” CAT6 kabel is gecertificeerd tot 10Gbit/s binnen de 55m.

de rode kabel die vanaf het glasvezel kastje naar jou V10 gaat, is een CAT6 STP kabel. dit is dus wel een schielded kabel.

• July 13, 2025

De vraag zou dan moeten zijn of de rj45 connectoren in de v10 wel in contact staan met het chassis dus geaard zijn. En zover ik weet zijn die helemaal van kunstof dan heeft shielding of zoals ​@RalfSchooneveld schrijft Grounded geen nut.

Datzelfde gaat op voor de wan poort hoe diep zit het kunstof daarvan. De metalen buitenkant van de stekker moet met metaal contact maken anders heb je geen aarding.

Gebruiken is het probleem niet hoe effectief het is dat is een ander verhaal. 

• July 13, 2025

In een woonhuis is shielded utp kabels volkomen nutteloos. Ze zijn dikker en stugger. Daardoor is het veel lastiger om ze door pijpjes in de muur te trekken. 2 van zulke kabels in 1 pijpje kan je wel helemaal vergeten. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 13, 2025

In een woonhuis is shielded utp kabels volkomen nutteloos. Ze zijn dikker en stugger. Daardoor is het veel lastiger om ze door pijpjes in de muur te trekken. 2 van zulke kabels in 1 pijpje kan je wel helemaal vergeten. 

Voor vaste LAN-kabels van LAN-aansluitpunt naar LAN-aansl;uitpunt door een pijp gebruik je kabels met een massieve kern.

Voor kabels tussen een device, pc bijvoorbeeld en een aansluitpunt in de muur (lan-stopcontact) gebruik je soepele kabels met een flexibele kern, kwaliteit minimaal CAT5e ​@RalfSchooneveld 

19DT2120
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 13, 2025

Ferriet clamps heb je meestal ook niet echt nodig voor standaard huis en tuin gebruik, CAT kabel bestaat uit twisted pairs en deze zijn onder meeste omstandig heden minder gevoelig voor EMI en veroorzaken zelf ook minder snel RFI.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 13, 2025

Men vergist een belangrijke toepassing voor thuis van STP kabel, voor PoE (Power over Ethernet). Maar aangezien de KPN modem geen PoE en ook geen hoge snelheid ondersteunt, is STP kabel overkill.

• July 13, 2025

Voor vaste LAN-kabels van LAN-aansluitpunt naar LAN-aansl;uitpunt door een pijp gebruik je kabels met een massieve kern.

Voor kabels tussen een device, pc bijvoorbeeld en een aansluitpunt in de muur (lan-stopcontact) gebruik je soepele kabels met een flexibele kern, kwaliteit minimaal CAT5e ​@RalfSchooneveld 

Dat staat los van wel of niet shielded. Shielded utp kabels heb je zowel met vaste kern als met soepele kern.

• July 13, 2025

Men vergist een belangrijke toepassing voor thuis van STP kabel, voor PoE (Power over Ethernet). 

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat je shielded kabels moet gebruiken bij PoE. Ik heb het zelf ook nog nooit gebruikt. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 13, 2025

Men vergist een belangrijke toepassing voor thuis van STP kabel, voor PoE (Power over Ethernet). 

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat je shielded kabels moet gebruiken bij PoE. Ik heb het zelf ook nog nooit gebruikt. 

Het moet niet, maar bij hogere stroomsterkte is STP aan te raden, niet wegen EMI afscherming (heeft wel invloed, maar niet significant) maar wegens betere afvoer van warmte door metaal omhulsel.

• July 13, 2025

Het moet niet, maar bij hogere stroomsterkte is STP aan te raden, niet wegen EMI afscherming (heeft wel invloed, maar niet significant) maar wegens betere afvoer van warmte door metaal omhulsel.

Warmte afvoer waar naar toe? Het is niet zo dat die shielding in contact staat met de buitenlucht ofzo. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 13, 2025

Warmte afvoer waar naar toe? Het is niet zo dat die shielding in contact staat met de buitenlucht ofzo. 

Bij zelfde typen van aderen (dikke, materiaal) heeft STP een betere warmte geleiding tussen binnen en de plastiek omhulsel door een laag metaal. De tweede aspect is STP vaak dikkere aderen hebben dan UTP.

Zie hier b.v.

Selecting the Correct Cable for PoE

Shielding and Jacketing

Twisted pair copper cables for PoE applications are typically F/UTP (four twisted pairs surrounded by some form of shielding in a cable jacket). UTP (unshielded twisted pair cable) is not recommended for PoE applications since it cannot dissipate heat as effectively.

Forum|alt.badge.img

Dank voor jullie input. 

Ik ga testen of mijn iMac ethernet poort aan de metalen chassis vast zit naar ground. Anders wordt het chokes. Dat blijkt te werken zelfs bij cat 5 unshielded. 

• July 14, 2025

Wat is je doel? Ervaar je problemen?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 14, 2025

Ik heb overal CAT6a liggen, dan ben je gewoon klaar voor de toekomst.

Forum|alt.badge.img

Wat is je doel? Ervaar je problemen?

RF straling verminderen. Als algemeen antwoord. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@RalfSchooneveld, zoals je ziet denken er genoeg leden van onze community met je mee over dit onderwerp. Mooi informatief topic op deze manier.