Skip to main content

Ik heb een vraag.
Sinds kort is het glasvezelaansluitpunt in mijn woning gereed. Ik heb inmiddels een glasvezelkastje inclusief rode kabel ontvangen en ik heb een mail gekregen van KPN dat ik kan starten met aansluiten op glasvezel.
Ik heb al een aantal jaren ADSL van KPN, dus het omzetten is eigenlijk niet meer dan een ander stekkertje op m'n modem aansluiten. So far so good….
Mijn vraag is deze: Als ik aansluit op glasvezel, is dan DIRECT mijn ADSL aansluiting afgesloten? Of kan ik nog (tijdelijk) terugvallen op mijn vertrouwde ADSL indien er zich problemen met m'n Glasvezel voordoen?
 

Nee, dat is niet mogelijk, eenmaal op FttH, kun je definitief niet meer terug naar xDSL @HansMvdM 

 


Dank voor je antwoord N.N.

En betekent dat dan dat ADSL direct wordt afgesloten zodra ik de glasvezel stekker er in doe? Dat zou heel vervelend zijn als glasvezel niet blijkt te werken. Ik ben nogal een thuiswerker en behoorlijk afhankelijk van betrouwbaar internet. En ik zie op dit forum dat het niet altijd van een leien dakje gaat.
Snelheid is leuk, maar betrouwbaarheid is beter 🙂

Ik heb mijn vraag aan de telefonische helpdesk KPN voorgelegd,maar de medewerker wist daar geen antwoord op.


Zodra je modem online is op de glasvezelverbinding wordt dit gezien door het achterliggend netwerk en monitoringsysteem. Je ADSL verbinding zal dan meestal binnen het uur worden afgeschakeld.

Komt je modem dus niet online door een probleem met je glasvezel dan zal het signaal op je ADSL lijn niet weg vallen.


Da's geen goed nieuws. Nog even aankijken wanneer ik ga overschakelen…
Bedankt voor de info


Sluit het zwarte kastje gewoon en samen met de netstroomadapter. Dus nog even geen modem aansluiten. Als op je kastje de lampjes groen gaan branden dan zal een overstap geen problemen geven. Gaat er echter 1 lampje rood branden dan heb je wel een uitdaging en is het zinvol om contact op te nemen met de klantenservice. Als de lampjes groen branden dan kan je zelf bepalen wanneer je het modem aansluit.


Ik vond het ook een beetje eng. Maar als je deze stappen doet gaat het goed.

Zet het modem uit

Haal de dsl kabel eruit

Verbind via WAN met het glasvezelkastje. 

Zet het modem weer aan

Ik was 1½ minuut later alweer online. 


Aan de statuslampjes van de glasvezelkast kun je zien of de lijn actief is @HansMvdM 

 


Beste @HansMvdM, welkom! Ik ben heel benieuwd of je het aangedurfd hebt om de boel aan te sluiten. Wat hierboven gezegd wordt, klopt: in principe is het een kwestie van omzetten en klaar!


Beste Allen,
Bedankt voor jullie heldere en snelle reacties.
Afgelopen weekend heb ik de knoop doorgehakt en ben ik overgegaan naar glas. En daar heb ik geen spijt van 😀. Alles werkt prima en vooral: supersnel.

 


 


Reageer