Skip to main content
Vraag

Kanaal voor het wifisignaal wijzigt uit zichzelf

• December 10, 2025
  • 9 reacties
  • 73 keer bekeken

Ik heb het wifi kanaal zelf ingesteld op kanaal 52 omdat dat het beste resultaat geeft ,werkt  goed maar toen ik een paar uur later thuis kwam stond het toch weer op een ander kanaal met als gevolg dat de snelheid weer gedaald was naar 20mbps Ik had de verandering toch echt op geslagen hoe kan dat?

9 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 10, 2025

Hallo ​@snoekbaars12 

WiFi kanalen 52 en hoger zijn zgn. DFS kanalen (dynamic frequency selection), zie (Tweakers), en die zijn gereserveerd voor lucht-, militaire- en weerradars. Dus als je in een omgeving woont waar dat soort radars in gebruik zijn kun je die omschakeling verwachten. De KPN modems gedragen zich heel netjes en maken die kanalen vrij zodra de radarsignalen gedetecteerd worden.

• Auteur
  • Helper
  • December 10, 2025

Heb je met kanalen lager dan 52 daar dan geen last van dan moet ik op zoek naar een ander kanaal ik woon  redelijk in de buurt zou een kanaal dicht bij de 52 helpen?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 10, 2025

Beste ​@snoekbaars12 onderstaand een schema van de kanalen:

Een vast kanaal tussen 36 en 48 wordt niet automatisch aangepast.

Bij de kanalen 52 t,e,m. 144 kan dat dus wel.

Forum|alt.badge.img+7
  • December 10, 2025

Bij mij werkt de wifi5 met de v10 erg goed op kanaal 108 (icm IPv6 uit) maar na een week of 3, soms eerder wordt het kanaal teruggeschakeld naar 36 ofzo. Ik merk dat direct aan de zwakkere WiFi stabiliteit en signaalsterkte met uitval van een paar minuten tot gevolg. Daarna zet ik het weer op 108 en geen uitval meer en betere ontvangst. Heeft inderdaad met DFS kanalen te maken maar dat hier kanaal 108 zolang goed werkt vind ik wel opmerkelijk, ook omdat de luchtmacht deze week flink aan het oefenen is in Brabant.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@snoekbaars12, welkom op onze community! Ik denk dat jullie de oorzaak al wel gevonden hebben. Kom je er zo n beetje uit?

• Auteur
  • Helper
  • December 12, 2025

Thomas van KPN ik heb de oorzaak wel begrepen maar het blijft toch vervelend Voor de twee laatste updates had ik het kanaal op de 5GHz vast gezet op kanaal 44 maar dat geeft nu geen verbetering  dus er is denk ik weinig aan te doen tussen de 20en 30mbps is wel erg laag terwijl ik beneden wel 200 mbps heb

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 12, 2025

Beste ​@snoekbaars12 als je boven geen extra wifipunt hebt en uitsluitend afhankelijk bent van modem beneden, zou je de wifimanager eens kunnen draaien en kijken wat daar uitkomt:

en

Succes

• Auteur
  • Helper
  • December 13, 2025

Jan D

Ik heb twee Super wifi punten van de KPN (witte) een beneden in de gang bedraad en een boven eerste etage met daaraan mijn computer bedraad Echt van alles geprobeerd en ook het beste kanaal gevonden maar daarvan loopt het steeds weg i.v.m. DFS kanaal beneden is alles ok maar de wifiverbinding naar boven is slecht de situatie is beneden entree 1punt open trapgat en de onderlinge afstand is misschien een meter of 6 De wifi boven valt niet uit maar is wel traag tussen 20 en 30 mbps

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 13, 2025

Beste ​@snoekbaars12 dan het wifipunt boven ook bekabeld aansluiten, dan moet je wifi boven duidelijk beter worden.

Een onderlinge afstand van 6 meter is wel erg ver, standaard wordt er een maximum van 5 meter met open zicht van de wifipunten naar elkaar aanbevolen en dan nog speelt de wifidrukte in de directe omgeving ook een grote rol.

Â