Skip to main content
Antwoord

Klaar met Ziggo, IS/RA punt in woning afwezig

• January 8, 2025
  • 17 reacties
  • 205 keer bekeken

In 2023 hebben ze ons woonadres vergeten om Glasvezel aan te leggen. Tot op heden nog steeds niet gerealiseerd maar staat in het kpn systeem dat er wel glas al zou liggen. Dit zou nu, na een telefoontje met kpn 2 dagen geleden aangepast worden. 
in 2024 hebben ze 3x een onderzoek in de voortuin gedaan naar de glasvezel kabel.  Aantal tuintegels zijn hierbij gesneuveld.  Maar dat hebben we maar gelaten voor wat het is.  Volgens de laatste opzichter/ aannemer die er bij was toen,  moest de glasvezel kabel ri de voordeur ondergronds geschoten worden. Best onbegrip bij ons waarom we al bijna 2 jaar moeten wachten. De buren om ons heen hebben wel glasvezel. 

Omdat we heel erg klaar zijn met de kabel provider hebben  we voor tijdelijke overbrugging besloten om via dsl internet te ontvangen. Probleem nu is dat in onze woning (uit 1955) een isra punt onvindbaar is. Gisteren met kpn gebeld en na een abo te hebben afgesloten werd er gezegd dat als installatie pakket binnen is er binnen enkele dagen een monteur kan langs komen. 

Blijkt nu ook onjuist en kan pas over 2 weken.

Is er een andere optie mogelijk om te bespoedigen dat er een monteur kan checken of er een isra punt gerealiseerd kan worden.  Volgens het systeem wordt eind maart of april glasvezel aangelegd maar dit is een melding die steeds veranderd de afgelopen 20 maanden. 

We hebben alle hoeken en gaten gecheckt in de woning naar zo een isra punt. Bij de voordeur loopt een dikke grijze kabel wel de woning binnen. Alleen die kabel gaat  niet richting de woonkamer. 

Beste antwoord door Ik_Combineer

Hoewel ik het niet met de volle honderd procent zekerheid durf te zeggen lijkt dit wel heel erg op een kabel van de KPN. Een monteur kan deze doorzagen, verlengen en opnieuw naar boven brengen in de meterkast of woonkamer. (Wat de meest logische plek is) Als de kabel al boven zit kan er een ISRA op worden gezet en vanaf hier verlengen naar de gewenste locatie.

Hiervoor moet de kruipruimte wel toegankelijk en enigszins droog zijn. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 8, 2025

We hebben het echt bijzonder druk de laatste tijd dus sneller een monteur gaat hem helaas niet worden. Zou je een foto van die grijze kabel hier op het forum kunnen delen?

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2025

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2025

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2025

Dank voor uw reactie .

de grijze kabel komt, zoals het lijkt onder de voordeur zijde vandaan en via het kruipluik komt deze boven, in de gang bij de toiletmuur.. 

tegenover deze toilet muur is de  muur  van de woonkamer .

In het kruipluik lijkt die dunne kabel wel ri woonkamer muur te gaan.  Maar lijkt op niets van de afbeelding online van een kpn kabel.
We hebben een ouderwetse deurbel uit het jaar kruik, nog in de gang. Wellicht is dit wel een electrakabel geweest naar deze deurbel alleen we zien daar ook geen kabel meer naar toe. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 8, 2025

Hoewel ik het niet met de volle honderd procent zekerheid durf te zeggen lijkt dit wel heel erg op een kabel van de KPN. Een monteur kan deze doorzagen, verlengen en opnieuw naar boven brengen in de meterkast of woonkamer. (Wat de meest logische plek is) Als de kabel al boven zit kan er een ISRA op worden gezet en vanaf hier verlengen naar de gewenste locatie.

Hiervoor moet de kruipruimte wel toegankelijk en enigszins droog zijn. 

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2025

Dank weer voor uw reactie. Het zou mooi zijn als dit inderdaad de Kpn kabel is. Wij hebben eerlijk gezegd nog nooit de kruipruimte droog gezien. We geven elk jaar ook de watermeter stand door en is altijd vol water. 

• January 8, 2025

Dan hang je er een pompje in en pomp je hem leeg. Doe ik ook wel eens. Je ben wel een halve dag aan het pompen. Maar goed, je hoef er niet bij te blijven.

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2025

Prima tip,  als de monteur over 2 weken er is dan proberen we deze te legen.  Wij wonen hier al jaren en nog nooit is het er droog geweest. Zelfs niet met lange droge zomers, maar mogelijk is dat dan normaal. 

• January 8, 2025

Wij wonen hier al jaren en nog nooit is het er droog geweest. Zelfs niet met lange droge zomers, maar mogelijk is dat dan normaal. 

Dat is bij mij ook zo. Het is gewoon grondwater. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 8, 2025

tegenover deze toilet muur is de  muur  van de woonkamer

Als je het nu wilt weten, en als je de plek in de muur kunt gokken, dan kun je misschien in de woonkamer tegen de muur kloppen om te ontdekken of er een holle ruimte zit...

Het is gewoon grondwater. 

Dat kan ​@NL020 misschien nog wel controleren door in de tuin een kuiltje te graven, en te zien of je op dezelfde diepte al op het grondwaterniveau zit? (Niet dat het voor de internetaansluiting iets uitmaakt.)

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2025

@Arjan van B 

inderdaad een plek gevonden in de benedenhoek van de  woonkamer thv de kruipruimte waar het holler klinkt.In die hoek zit op de buitenmuur naar binnen ook de aansluiting van de ziggo kabel.. 

dank voor de tip! 

• Auteur
  • Topper
  • January 23, 2025

Update

Vandaag monteur geweest, vond oppervlakkig in de muur weggewerkt toch een kabel.. maar kwam hem niet bekend voor als een kpn kabel. 
zie afb. rood blauw kabel.

Dus daar kon hij niets mee. Deze kabel was super kort en zit in de buitenmuur ri voortuin.

De kabels van kpn die uitkomen in de bekisting in de gang daar zou hij wat mee kunnen. 

Dat is via of door de muur naar het plafond en dan over de gang heen door de muur naar de huiskamer en daar weer door de muur dan naar beneden met boven de vloer. 
Dus daar gaat mijn verhuurder niet blij mee zijn en ik ook niet.

Om wat via de kruipruimte te doen is regeltechnisch niet mogelijk volgens de monteur . Ruimte is te krap. En er stond water in. Voorgesteld om het water af te voeren omdat ik overhevelsetje had klaargezet maar ook dat was geen optie ivm bacteriën en van alles wat, wat in het water kan zitten, aldus de monteur. 
Online gecheckt en zou maart/april as gestart weer worden met aanleg voor glas op mijn adres.

Monteur heeft dat geverifieerd en dat gaat pas gebeuren in dec 2025.

Erg balen en pech dit. 

• Auteur
  • Topper
  • January 23, 2025

• Auteur
  • Topper
  • January 23, 2025

Ik kom wel soortgelijke afbeeldingen tegen online van isra punten met dit aantal gekleurde kabels.

Is het echt uitgesloten dat dit een isra punt kan zijn??

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • January 24, 2025

Ai wat jammer ​@NL020. 😔 Als de monteur dit geconstateerd heeft dan ben ik bang dat het ophoudt. Tenzij ​@Ik_Combineer nog tips of ideeën heeft? 

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Update Isra aansluiting

nav bovenstaande hulpvraag van mij is er inmiddels

een Isra aansluiting gerealiseerd  door mijzelf samen met een familie lid.

ik had grote twijfel of de KPM monteur het wel bij het rechte eind had door te zeggen dat het niet een Isra aansluiting was, mede omdat hij dit niet herkende.

We hebben de bedrading aangesloten op een aansluitdoos. Het wachten was op van start gaan bij de provider van mijn abonnement.

En voila alles werkt naar behoren en met  de “voorlopige dsl verbinding” want in afwachting van glas een prima snelheid .

Wel jammer dat de kpn monteur in mijn geval een andere conclusie trok. 

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

correctie KPM = KPN