Skip to main content
Vraag

Klacht indienen over misleidende verkoper aan de deur

• January 14, 2026
  • 3 reacties
  • 41 keer bekeken

Ik zie dat er al eerder vergelijkbare meldingen zijn gemaakt op dit forum, maar dat de reguliere klachtenprocedure niet echt ontvankelijk is voor deze klacht. Vandaar een post op dit forum, met de vraag waar ik deze klacht kan indienen.

Er gaan wederom verkopers van KPN langs de deuren die potentiĆ«le klanten proberen te misleiden. Een paar jaar geleden ongeveer dezelfde ervaring gehad, en nu was het weer zo ver. De verkoper ontkent expliciet dat hij een verkoper is, maar werkt wel voor KPN. Ik kan dat niet controleren, maar hij draagt een jas van KPN en heeft software op z'n tablet die van KPN lijkt te zijn op het eerste gezicht. Met een gelogen verhaal over een niet geactiveerde glasvezelverbinding (en foutieve data over wanneer mijn glasvezelpunt zou zijn geĆÆnstalleerd)Ā probeert hij uiteindelijk een KPN abonnement te verkopen. Hierbij voert hij de druk op, eerst op mijn partner en vervolgens op mij. Daarna wisselt hij van verhaal naar eentje over een instabiele verbinding (grappig, want ik zit al op het KPN netwerk en heb KPN apparatuur - weliswaar niet via het merk KPN), en uiteindelijk doet hij alsof hij ā€œweet dat ik nu meer betaal dan hij me kan aanbiedenā€. Grappig genoeg ontkent hij nog steeds dat hij een verkoper is, hij is een accountmanager en ontwijkt kundig wedervragen.

Dit sluit perfect aan bij een eerdere verkoper, die ook geen verkoper was maar een oud kastje voor me kon vervangen (lees: een KPN abonnement aansmeren).Ā Ā 

Mijn klacht is dus tweeledig:

• KPN, zorg dat er een meldpunt is voor dit soort klachten. Een meldpunt dat dusdanig is ingericht dat jullie in staat zijn individuele verkopers (of partnerbedrijven) aan te spreken op hun gedrag.
  • Stop simpelweg met dit soort verkoopmethodes. Na alle posts mag het duidelijk zijn dat jullie mensen een onprettig en soms onveilig gevoel bezorgen. Oudere mensen en mensen met beperkte mentale weerbaarheid halen jullie hier wellicht (en tot jullie schande) mee binnen, maar jullie vervreemden ook een grote groep klanten van jullie.

3 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@BBBB123Ā . Welkom hier.

Dank je wel dat je dit zo uitgebreid en helder deelt. Ik snap heel goed dat dit een vervelende en ook frustrerende ervaring is geweest, zeker omdat je aangeeft dit eerder al eens te hebben meegemaakt.

In de basis sturen we onze deur-aan-deur verkopers de straat op met hele duidelijke kaders over wat wel en niet is toegestaan in het gesprek. Tegelijk zijn we een groot bedrijf en werken we met meerdere partnerpartijen, waardoor we helaas niet iedere individuele verkoper ƩƩn op ƩƩn kunnen monitoren op gedrag aan de deur. Dat maakt het niet minder vervelend, maar wel complex.

Juist daarom zijn dit soort meldingen voor ons belangrijk. Daarmee kunnen we signalen bundelen en, waar mogelijk, de betreffende verkoper of partner hier concreet op aanspreken. Zou je nog weten wanneer dit bezoek ongeveer heeft plaatsgevonden en in welke wijk dit was? Met die informatie kunnen we gerichter kijken of we dit kunnen terugleggen bij de juiste partij.

Je feedback over de gebruikte verkoopmethodes is duidelijk en nemen we serieus. Het is absoluut niet de bedoeling dat mensen zich onder druk gezet, misleid of onveilig voelen aan de deur. Dit soort signalen geven we intern door zodat ze meegenomen worden in de evaluatie van deze werkwijze.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 14, 2026

Goedemiddag Erwin,

Ā 

Bedankt voor je snelle en begripvolle reactie. Het bezoek vond vandaag plaats, en de wijk is Petenbos in Veenendaal. Ik weet de voornaam van de verkoper nog, maar zal deze uit privacy-overweging niet op dit forum delen.

Erwin van KPN
Moderator

Ik stuur je even een privĆ©bericht.Ā