Skip to main content

Ik vermoed dat de ONT in mijn meterkast (alwéér) niet meer geregistreerd is bij KPN. Worden die dingen überhaupt geregistreerd? Kan ik dat zelf controleren?

Achtergrond:

Drie dagen geleden heeft een monteur een Genexis GNXS waarvan het “Connection” lampje knipperde vervangen door een Nokia. Ik begreep dat het knipperen van de Genexis GNXS kwam omdat die ONT niet (meer) was aangemeld. (Het ding al in september 2023 ongevraagd en zonder correspondentie ontvangen, en vorig weekend pas proberen aan te sluiten.) En dat er zelfs helemaal geen glasvezel in mijn abonnement geactiveerd was.

Ik begreep ook dat de helpdesk dit allemaal administratief had kunnen oplossen. Maar nu de monteur er toch was, heeft die het Genexis glasvezelkastje voor de zekerheid ook vervangen omdat het blijkbaar uit een problematische batch kwam.

De monteur moest de Nokia ergens aanmelden, en daarna gaf die een continu brandend “Connection” lampje. Ook mijn FRITZ!Box 7590 modem weer tevreden, hoewel alle internetpagina’s nog wel het onderstaande lieten zien. Volgens de monteur zou dat stuk administratie gisteren opgelost moeten zijn.

Helaas kreeg ik eergisteren ook weer een nieuw glasvezelkastje opgestuurd, nu weer een Genexis GNXS. En nadat ik gisteren een SMS kreeg dat mijn verbinding gereed is, bleek het “Connection” lampje van de Nokia weer te knipperen, en mijn modem kon de internetverbinding ook niet meer vinden. De helpdesk kwam er niet uit, en ik zou teruggebeld worden door een expert. (Dat moet nog gebeuren, maar op Volg je storing geen actieve storing voor mijn account, dus ik verwacht er niet veel van. 🤯)

Ik vermoed dat nu de nieuwe Genexis is geregistreerd bij KPN, en de Nokia niet meer. De eerstelijns helpdesk kon niks met die vraag. Dus: kan ik dat zelf controleren? (Serienummers staan ook in mijn profiel.)

Ik wil het nieuwe glasvezelkastje niet botweg uitproberen omdat ik niet weet wat dat misschien in werking zet, en omdat die expert dus nog terug kan bellen. Het is al verwarrend voor (sommigen bij) de eerstelijns helpdesk als je over glasvezel belt terwijl je je ADSL-verbinding maar weer aangesloten hebt. 😎

 

Voor de volledigheid wat ik zag toen het “Connection” lampje wel continu brandde, en mijn modem ook tevreden was:

 

Glasvezel foutmelding: geen toegang tot Internet omdat uw gegevens (nog) niet bekend zijn.

 

Alleen voor zoeken door toekomstige lezers:

Geen toegang tot Internet omdat uw gegevens (nog) niet bekend zijn

Uw gegevens zijn (nog) niet bekend in de juiste systemen. Daar kunnen twee reden voor zijn:

  1. Uw bestelling voor een internetaansluiting is nog niet afgerond.

    In de bevestiging van uw bestelling vindt u de afspraakdatum waarop uw bestelling wordt afgerond.
    Vanaf deze datum kunt u gebruik maken van uw internetaansluiting.
    U vindt de afspraakdatum en de actuele status van uw bestelling in de correspondentie van uw provider.
  1. Internet service opgezegd / overgestapt naar andere aanbieder.

    In de bevestiging van uw opzegging vindt u de datum waarop uw internetaansluiting wordt opgeheven.

Mocht u vragen hebben over uw bestelling, annulering of opzegging, dan kunt u ook bellen met de Klantenservice van uw service provider.

@Arjan van B Ik deel jouw vermoeden dat de Nokia niet meer bekend is in backoffice. Bij actieve glasvezel (Nokia ONT) wordt toch de serienummer gebruikt voor encryptie. Waarschijnlijk is deze serienummer verwijdert en misschien al gewisseld met de serienummer van GNXS ONT. Ik zou gewoon proberen de GNXS weer aansluiten en proberen, het kan geen kwaad. Anders moet je op werkdagen weer bellen en proberen de Nokia te registreren. Je kan helaas niet zelfs kijken welk ONT is in het moment geregistreerd is.


serienummer gebruikt voor encryptie

Ik had geen idee, leuk om te weten. 🤓

 

Ik zou gewoon proberen de GNXS weer aansluiten en proberen, het kan geen kwaad.

Oké, toch geprobeerd. Groen knipperen, toen even kort het rode lampje van alarm, toen weer groen knipperen en daarna: succes! En vrijwel direct een SMS:

Beste klant, goed nieuws! Je glasvezelverbinding werkt. Je kunt vanaf nu genieten van alle mogelijkheden van glasvezel! Hulp nodig bij de installatie? Ga dan naar kpn.com/installatiehulp

Modem ook tevreden, en ik begrijp dat de Genexis GNXS ONTs die nu verspreid worden geen problemen hebben, dus dat de Nokia geen voordeel heeft. Nu maar hopen dat de registratie in de backoffice systemen niet weer verandert; ik stuur dat Nokia-kastje nog maar niet terug.

 

Worden die dingen überhaupt geregistreerd?

Ja dus. Jammer dat de eerstelijns helpdesk dit niet weet.

Bedankt!


serienummer gebruikt voor encryptie

Ik had geen idee, leuk om te weten. 🤓

 

Bij passieve glasvezel PON deel je samen met meerderen buren een vezel tot wijkcentrale. Zonder encryptie kan ieder buurman zien wat je nou aan het doen ben.


En nu heb ik voor toekomstige zoekmachinegebruikers een beetje spijt dat ik onderstaande ook noemde in mijn vraag. 🤓

Geen toegang tot Internet omdat uw gegevens (nog) niet bekend zijn

 

Ik denk dat dit betekent: je glasvezelverbinding werkt prima. (Het “Connection” lampje zal ook netjes continu branden en je modem kan goed communiceren met het glasvezelkastje.) Maar glasvezel moet nog wel geactiveerd worden in je abonnement voordat je ook het internet op kunt.