Skip to main content

Bij een bekende met een kpn aansluiting is de koper uitschakel datum zo'n 50 dagen naar voren gehaald en is nu nog maar 17 dagen.
En nog geen enkele aanstalten om de glasvezel die al >2 (3jr ?) jaar uit de stoep steekt naar binnen te brengen.
De gebruikers op leeftijd zitten daar ook helemaal niet op te wachten, het koper is zeer ruim snel genoeg en er moet in huis een interne kabel gelegd worden.

Ik keek op kpnnetwerk.nl  wat de overige huizen in de straat voor resultaat geven.
Dat verschilt sterk, er zijn 3 mogelijkheden :
17 dagen, 56 dagen of 29 maanden
Het gaat om een rij van dezelfde huizen, gelijke postcode.

Wat is hier gaande ?
 

Er is al vaak aangegeven dat het kopernetwerk niet wordt afgesloten als er geen vervanger is. En het kopernetwerk is gewoon verouderd en moet gewoon vervangen worden. Uiteindelijk zal iedereen glasvezel hebben of een goed alternatief zoals bijvoorbeeld voor de buitengebieden. Twee netwerken onderhouden is op de lange termijn niet haalbaar. 


Hoi @KeesYagi ,

Jij heb uiteraard die bekende van jou geadviseerd om meteen te bellen met 0800-0402. Wat kreeg jouw bekende toen te horen van de klantenservice?

Waarschijnlijk dat het kopernetwerk gewoon actief blijft. Klopt dat? Want hij heeft ooit op verzoek aangegeven dat hij glasvezel wil hebben…. En hij wacht netjes op zijn beurt. 

 

Of had jouw bekende een paar jaar geleden geweigerd op glasvezel naar binnen te laten brengen? In dat geval moet jouw bekende na een paar jaar op zoek naar een alternatief voor KPN. Dat is een logisch gevolg als mensen geen gebruik willen maken van het glasvezelnetwerk. 


Er is daar glasvezel aangelegd tot aan de gevel en verder is er niets gebeurd of gecommuniceerd.
De bewoners weten van niets en ik begin er ook niet over.
Ik vroeg me alleen af hoe die enorme verschillen in tijd te verklaren is.


Nu zie ik zojuist dat iemand de titel veranderd heeft ? / !

De titel was

“koper uit : 17 dgn, 56 dgn of 29 maanden ?”

Wie deed dat en waarom, er ligt wel glas, ik wou alleen mijn verbazing uitspreken er over.

En dit is ook niet de eerste keer dat mijn titels veranderd worden, verplaatst en samen gevoegd met iets wat ik helemaal niet bedoelde.
Het is al ingewikkeld genoeg om problemen voor een ieder begrijpelijk op tekst te zetten, dit helpt daar niet aan.
 


Dar is het moderatieteam verantwoordelijk voor.

Zij vonden de topictitel blijkbaar verwarring geven @KeesYagi 


@KeesYagi 

Onlangs heeft (ik meen) Ward het hier duidelijk uitgelegd. Pas drie jaar na de aanleg van glasvezel wordt de koperverbinding uitgezet. 
 

Maar het is heel voorspelbaar dat over een paar jaar veel topics komen van mensen die destijds niet meegedaan hebben met de aanleg van glasvezel en dan na een paar jaar geconfronteerd worden met het uitzetten van koper. Misschien door het missen van een brief? Misschien hadden ze geweigerd? Of door een verhuizing na die datum? Verzin het maar…. Maar dit soort situaties gaan in de toekomst veel vaker voorkomen. 



De bewoners weten van niets en ik begin er ook niet over.
 

@KeesYagi 

Waarom help je ze dan niet? 


Helpen ? Waar mee ?

Omdat ik geen onrust wil stoken voor een probleem wat mogelijk niet aan de orde is.
Als ze niets horen van kpn dan neem ik aan dat het koper voorlopig nog niet uit gaat.

Maar, waar het mij om ging in dit onderwerp, er zijn 3 variaties in de straat qua aankondiging “koper uit” :
17 dagen, 56 dagen of 29 maanden.

“mijn adres” staat op 17 dagen nu (inmiddels 16) , heeft al jaren een aansluiting van kpn op koper, glasvezel steekt al geruime tijd uit de stoep en verder gebeurd er niets.

Wat zouden die andere 2 categorieën (tijden)  mogelijk betekenen ?

Nogmaals, slechts uit verwondering, ter info aan kpn en lezers hier.
Ik maak me geen zorgen, in het ergste geval breng ik een DVB-T ontvanger.



De bewoners weten van niets en ik begin er ook niet over.
 

@KeesYagi

Waarom help je ze dan niet? 

Omdat je dan soms heel veel narigheid over jezelf uitroept 😄


Omdat je dan soms heel veel narigheid over jezelf uitroept 😄

Dat bedoel ik ja, en ik spreek uit ervaring, mijn goede bedoelingen vallen niet altijd goed uit, helaas.


Omdat je dan soms heel veel narigheid over jezelf uitroept 😄

Dat bedoel ik ja, en ik spreek uit ervaring, mijn goede bedoelingen vallen niet altijd goed uit, helaas.

Ik ken dat. Ik hoor ook wel eens wat bij vrienden en familie waarvan ik denk: dat moet je zo en zo oplossen.

Op verjaardagen bijvoorbeeld. Of in app groepen. Maar meestal zeg ik lekker niks. Dan denk ik: je zoekt het maar lekker zelf uit.


Wat is dit forum voor sommige personen toch een heerlijke chat box (gaarne dit bericht verwijderen door een moderator).


Hallo @dommeke je kunt het binnen een ½ uur zelf ook weer verwijderen c.q. aanpassen.

 


Steken de glasvezels bij de andere huizen ook uit de stoep. Als dit de enige woning is dan kan ik me voorstellen dat de bewoner ooit nee gezegt heeft bij het na binnenbrengen van het glas. En dat ze misschien dus straks een uitdaging hebben. Maar ik denk dat er gewoon contact met kpn gezocht moet worden (telefonisch) ofzelf kpn netwerk omdat die het glas aansluiten.


Hallo @eduard-w de vezels hoeven bij een niet-aansluiting niet meer uit de stoep te steken. Een nieuwe trend is een soort boxje onder de grond tegen de erfgrens, zodat de kabel bovengronds ook niet meer beschadigd kan raken.

 


Steken de glasvezels bij de andere huizen ook uit de stoep.

Weet ik niet zeker maar ik vermoed het wel

Als dit de enige woning is dan kan ik me voorstellen dat de bewoner ooit nee gezegt heeft bij het na binnenbrengen van het glas.

Ik zal het nog een keer goed benadrukken, NEE, dat is NIET het geval

Er is daar glasvezel aangelegd tot aan de gevel en verder is er niets gebeurd of gecommuniceerd.
De bewoners weten van niets

( Ik val in herhaling )

En dat ze misschien dus straks een uitdaging hebben. Maar ik denk dat er gewoon contact met kpn gezocht moet worden (telefonisch) ofzelf kpn netwerk omdat die het glas aansluiten.

De bewoners hebben nergens om gevraagd, kpn heeft daar met spoed glasvezel aangelegd omdat er nog 2 partijen dat ook wouden doen en dat is gelukt, nu heeft de hele buurt glasvezel, voor de gevel :-/

 


Hoi @KeesYagi .  Ik heb oprecht geen idee waarom die tijden zo wisselen. 

Wat ik van @Ward_  geleerd heb is dat het koper maar zo niet uit gaat. MITS die kennis van jou NIET verkeerd in de netwerk administratie van KPNNetwerk staat.  


@KeesYagi Het heeft te maken met de status van de glasvezel (in huis, bij de woning of in de stoep), met de bezetting van de koperlijn en de glaslijn ten tijde van de aankondiging en met het wel of niet beschikbaar zijn van die glaslijn. En met het feit dat wij in september 2022 de adressen die voor 22 februari 2023 geselecteerd waren maar nog geen glasvezel binnen hadden hebben uitgesteld naar 2 oktober. Providers weten dit allemaal maar een klantenservice medewerker waarschijnlijk niet meteen.

Het gaat niet per straat, zoals vaker gezegd maar echt per adres. En voor elk adres worden dezelfde controles gedaan. Dus voor meerdere adressen in dezelfde straat kan het verschillen, afhankelijk van bovengenoemde zaken. Die controles worden 1 keer per kwartaal gedaan bij alle adressen die nog niet aangekondigd zijn. Als een adres op dat moment wel voldoet aan de voorwaarden (maar daarvoor nog niet) dan wordt het alsnog aangekondigd, maar dan wel met drie jaar termijn. Dus een andere datum dan een adres dat eerder was aangekondigd.

De eerste aankondiging was in februari 2020 en daarna elk kwartaal opnieuw. Er zijn dus inmiddels al 13 aankondigingen gedaan en dus zijn er 13 verschillende einddatums voor adressen mogelijk.

 

Ook heel belangrijk: de postcodechecker op www.kpnnetwerk.nl (waar je dit vandaan hebt denk ik) laat momenteel niet altijd de goede informatie zien door een fout in de software. Wil je het zeker weten dan zal je de betreffende huisnummers die je hebt gecheckt even naar @Erwin_ moeten sturen in een PB. Dan kan hij ze naar mij doorsturen. Ik mag ze niet meer zelf ontvangen in een PB vanwege interne KPN privacy regels.


Mooi alles omvattend antwoord, @Ward_ 

@KeesYagi : mocht je meer willen weten kun je mij de gegevens sturen? (als we écht inhoudelijk willen communiceren zullen we uiteraard ook een verificatie moeten uitvoeren met de contractant)


Dank voor uitgebreide typerij, nogmaals :

Nogmaals, slechts uit verwondering, ter info aan kpn en lezers hier.

Ik maak me geen zorgen, in het ergste geval breng ik een DVB-T ontvanger.

Mooi alles omvattend antwoord, @Ward_ 

Mwah, tsja, ik kan er nog niet zo veel mee.

@KeesYagi : mocht je meer willen weten kun je mij de gegevens sturen?

Ik zal de postcodereeks geven in PB. Ik stuurde Ward ~2 jaar terug (datum kun je niet zien in het berichtensysteem  ! ? ? ? ) er al een bericht over zie ik nu.

(als we écht inhoudelijk willen communiceren zullen we uiteraard ook een verificatie moeten uitvoeren met de contractant)

Dat is dus geen optie in dit geval, helaas, AYB geen contact opnemen uit mijn naam !
( De enige contact mogelijkheid is per brief )

NB : ik vraag mij regelmatig af bij het meelezen, wie bedacht dat de vraag beantwoord is, en waarom daarbij deze ene reactie selecteren, nou in dit geval, ik was het niet, en mijn verwondering is ook nog niet beantwoord, maar dat was ook niet nodig want :

Nogmaals, slechts uit verwondering, ter info aan kpn en lezers hier.

Eerder maakte ik wel eens een onderwerp aan als conversatie (dat is een optie bij een onderwerp aanmaken) maar dan werd de “vraag” alsnog “beantwoord” dus dat heeft geen zin / werkt niet.

Maar goed, de functie zal wel verzonnen zijn om bureau opruiming te kunnen houden.

Niets ten nadele van jullie inzet ( op dit merkwaardige forum ).


Maar goed, de functie zal wel verzonnen zijn om bureau opruiming te kunnen houden.

Met alle respect maar totaal niet, @KeesYagi  .  Het beste antwoord is een hulpmiddel om meelezers die op zoek zijn naar een antwoord zo adequaat en snel mogelijk te bedienen. Jij stelt een vraag over het verschil in doorlooptijd van het uitzetten van koper.  Daar geeft @Ward_  een verhelderend antwoord op.  Vervolgens markeer ik het beste antwoord.  De meelezer hoeft nu niet door tig pagina's randzaken te scrollen en ziet in een oogopslag waar hij/zij aan toe is. 


@KeesYagi Zie je PB