Skip to main content
Antwoord

Kosten aanpassing internetsnelheid van 100Mbit/s naar 200 Mbit/s

• April 14, 2025
  • 12 reacties
  • 191 keer bekeken

In september 2024 heb ik mijn thuis abonnement verlengd voor de periode van twee jaar. Het toen afgesloten contract heeft een internetsnelheid van 100 Mbit/s. 

De kortingsperiode van 6 maanden heb ik gebruikt om de internetsnelheid aan te passen naar 200 Mbit/s via pairbonding. Medio  maart 2025 heb ik om budgettaire redenen de internet snelheid weer aangepast naar 100 Mbit/s. 

Sinds kort heeft KPN het verschil tussen een 100 Mbit/s en een 200 Mbit/s abonnement gereduceerd tot 1 euro.  Binnen mijn contract kan ik de internetsnelheid nog steeds aanpassen. Daar moet ik dan wel 7,50 euro per maand voor neertellen. Ik ervaar dan als onredelijk en onbillijk. 

Het  lijkt mij redelijk dat KPN ook voor de lopende abonnementen de aanpassing van de internetsnelheid van 100 naar 200 Mbit/s wijzigt van 7,50 naar 1,00 euro.

Beste antwoord door Noordzee

KPN maakt er denk ik geen vrienden mee om de bestaande klanten maandelijks 6,50 euro meer te laten betalen voor de binnen het lopende contract geboden optie om de snelheid aan te passen.

@Punter ,

Zolang je niet verlengt, blijven de oude voorwaarden gelden voor jou. In september 2026 kun je verlengen. En dan ga je pas profiteren van de dan geldende tarieven. 

Het is niet anders. Nog wel één tip: verleng voortaan met één jaar. KPN pas vrijwel ieder jaar wel iets aan en vaak ben je dan daarmee voordeliger uit. Als je dan een contract hebt voor twee jaar moet je langer wachten op zo’n voordeel. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 14, 2025

Beste ​@Punter , alleen nieuwe klanten en klanten die contractvrij zijn kunnen die aanpassing doen.

KPN wijkt daar niet van af.

Zie uitgebreide discussie elders binnen dit forum 

• Auteur
  • Helper
  • April 14, 2025

Beste Jan dank voor de reactie. Het gaat wat mij betreft niet om het aangaan van een nieuw contract maar om het gebruik maken van de door KPN geboden mogelijkheid om maandelijks binnen een lopend contract de internetsnelheid aan te passen. Nu in de praktijk het prijsverschil tussen 100 Mbit/s en 200 Mbit/s is teruggebracht tot 1 euro is het redelijk om dat ook te doen bij de aanpassing van de internetsnelheid in lopende contracten.

KPN maakt er denk ik geen vrienden mee om de bestaande klanten maandelijks 6,50 euro meer te laten betalen voor de binnen het lopende contract geboden optie om de snelheid aan te passen.

• April 14, 2025

Nu in de praktijk het prijsverschil tussen 100 Mbit/s en 200 Mbit/s is teruggebracht tot 1 euro is het redelijk om dat ook te doen bij de aanpassing van de internetsnelheid in lopende contracten.

Dat doet KPN dus niet. Je hebt in september 2024 een nieuw contract afgesloten. Dat blijft gewoon hetzelfde gedurende 2 jaar. Contract is contract. 

Dat kan zo zijn. Maar dat maakt voor jou niets uit tot september 2026.

Bij mobiele abonnementen werkt dit ook zo. Daar heeft KPN onlangs bij de unlimited abonnementen wat extra vormen aan toegevoegd. Klanten die een lopend contract hebben kunnen daar ook niet voor kiezen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 14, 2025

@Punter ,

Zolang je niet verlengt, blijven de oude voorwaarden gelden voor jou. In september 2026 kun je verlengen. En dan ga je pas profiteren van de dan geldende tarieven. 

Het is niet anders. Nog wel één tip: verleng voortaan met één jaar. KPN pas vrijwel ieder jaar wel iets aan en vaak ben je dan daarmee voordeliger uit. Als je dan een contract hebt voor twee jaar moet je langer wachten op zo’n voordeel. 

• Auteur
  • Helper
  • April 14, 2025

Wat mij betreft is er een wezenlijk verschil tussen de kosten van een lopend contract (daar hoor je mij niet over) en de kosten van een geboden mogelijkheid om binnen dat contract iets aan te passen in dit geval de internet snelheid. Ik wil ook geen ander contract maar gebruik maken van de optie om binnen een lopend contract zaken aan te passen. KPN verandert de tarieven binnen lopende contracten zo nu en dan (  kosten vast telefoonaansluiting, kosten tv ontvangers etc )  en deelt zo nu en dan bestaande klanten zelfs een gratis verhoging van de internesnelheid aan. Ik wil het niet gratis maar ben bereid voor de door gewenste snelheidsverhoging 1 euro per maand te betalen. Kennelijk zijn dat momenteel de reële kosten. 

• April 14, 2025

Wat mij betreft is er een wezenlijk verschil tussen de kosten van een lopend contract (daar hoor je mij niet over) en de kosten van een geboden mogelijkheid om binnen dat contract iets aan te passen in dit geval de internet snelheid. Ik wil ook geen ander contract...

Dat wil je wel. 200 mbit voor € 43,50 is een ander contract. Een andere propositie zoals KPN medewerkers zo mooi noemen. 

• Auteur
  • Helper
  • April 14, 2025

Noordzee hartelijk dank voor de tip mbt de  duur van eventuele verlenging. Ik neem dat zeker mee bij de afweging in 2026.

• April 14, 2025

KPN verandert de tarieven binnen lopende contracten zo nu en dan (  kosten vast telefoonaansluiting, kosten tv ontvangers etc )

Dat zijn extra diensten. Die zijn geen onderdeel van het contract. 

... en deelt zo nu en dan bestaande klanten zelfs een gratis verhoging van de internesnelheid aan.

Dat doet KPN volgens mij alleen bij klanten die contractvrij zijn.

• Auteur
  • Helper
  • April 14, 2025

Beste Marlon. Ik heb het idee dat je  mijn punt niet oppakt. Het gaat niet om een nieuw contract. Het gaat zoals bij herhaling gezegd om de kosten van een aanpassing binnen een lopend contract.

• April 14, 2025

Beste Marlon. Ik heb het idee dat je  mijn punt niet oppakt. Het gaat niet om een nieuw contract. Het gaat zoals bij herhaling gezegd om de kosten van een aanpassing binnen een lopend contract.

Jij hebt abonnementsvorm 2024. Daarbij gelden de prijzen van 2024. Ook voor andere snelheden waaruit jij binnen je contract voor kan kiezen. En dat blijft gedurende de volledige contractperiode zo.

Dat verandert niet sls KPN in 2025 een nieuwe abonnementsvorm introduceert. Dat is dan namelijk de abonnementsvorm 2025. En die heb jij niet.

• Auteur
  • Helper
  • April 14, 2025

Ik begrijp dat de kosten voor het aanpassen van de internetsnelheid worden vastgesteld op het verschil tussen een abonnement met de oude snelheid en het abonnement met de gewenste snelheid met als ijkmoment de datum waarop het lopende contract werd afgesloten.

Het is wat het is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 15, 2025

Ik begrijp dat de kosten voor het aanpassen van de internetsnelheid worden vastgesteld op het verschil tussen een abonnement met de oude snelheid en het abonnement met de gewenste snelheid met als ijkmoment de datum waarop het lopende contract werd afgesloten.

Het is wat het is.

Precies, ik schreef al:

@Punter ,

Het is niet anders.