KPN AON -> Odido XGS-PON, terug naar KPN -> AON? Voor hoelang tot XGS-PON?
We krijgen binnenkort weer KPN glas, na overstap van KPN→ Odido → KPN.
Gezien het feit dat Odido 8Gbit/s kan leveren, was/ is dit XGS-PON.
KPN doet max maar 1Gbit/s op ons adres, dus AON.. terug zoals het altijd was?
Nu wil ik in de toekomst graag zelf een Fritzbox aanschaffen… Dat zou nu dus een AON versie moeten zijn... Maar voor hoelang? Kan het zijn dat KPN ons later zal verplichten om over te stappen naar XGS-PON? En aan welke termijn dat dit kan gebeuren, zou je dan moeten denken?
Graag meer info over dit onderwerp. Dank alvast.
Bladzijde 1 / 1
Nu wil ik in de toekomst graag zelf een Fritzbox aanschaffen… Dat zou nu dus een AON versie moeten zijn... Maar voor hoelang?
Waarom schaf je dan niet een FRITZ!Box aan waar je gewoon een RJ45 WAN poort hebt?
Oh ... wacht, AVM heeft nog geen FRITZ!Box in haar aanbod met een 10Gbps RJ45 WAN poort.
De FRITZ!Box die er het dichtste bij komt is de 4060 met een 2,5Gbps RJ45 WAN poort.
Ik hoop op twee dingen.
1) Dat KPN met een 2,5Gbps abonnement komt.
2) Dat AVM met een 10Gbps RJ45 SFP+ module komt die in de 5590 gebruikt kan worden.
Het is onbekend wanneer welke PoP omgebouwd gaat worden naar XGS-PON en ik denk ook niet dat KPN uitspraken zal doen over de planning daarvan.
Hi @Rikketick, welkom hier.
Goed om te zien dat wjb al een antwoord heeft gegeven. Het klopt inderdaad dat dit het niet bekend is. Dit wordt ook door de netwerkbeheerder gedaan, een aparte afdeling van KPN die los van de KPN provider staat. Ik heb daar overigens ook geen inzage in. Je kunt nog proberen om dit daar na te vragen maar ik verwacht ook niet dat dat bekend is. Ze zijn bereikbaar via 0880 06 37 44, op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur.
2) Dat AVM met een 10Gbps RJ45 SFP+ module komt die in de 5590 gebruikt kan worden.
Deze is er al, alleen is custom gemaakt voor KPN en wordt verder niet uitgeleverd aan derden. KPN monteert deze bij zakelijke klanten.
Deze is er al, alleen is custom gemaakt voor KPN en wordt verder niet uitgeleverd aan derden. KPN monteert deze bij zakelijke klanten.
Bijzonder... lijkt me een kostbaar iets. Waarom zou AVM zo'n ding voor alleen KPN maken?
Hier heb ik nog nooit van gehoord.
@wjb Hier is de link naar een beschrijving van die oplossing: Link 1 en Link 2
De module is een SmartXS XSF-SFP10GETH
Bijzonder... lijkt me een kostbaar iets. Waarom zou AVM zo'n ding voor alleen KPN maken?
AVM heeft hem zelf niet gemaakt, alleen de software geschreven in samenwerking met SmartXS. Daarnaast heeft KPN hier gewoon dik geld voor betaald, dat is waarom ze dit gedaan hebben. Met geld kan alles ;)
Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb zelf foto's van @Ik_Combineer voor je!
@wjb Hier is de link naar een beschrijving van die oplossing: Link 1 en Link 2
De module is een SmartXS XSF-SFP10GETH
Oh, ik had je bericht gemist haha, ik had het hier ook vandaan haha. Ik heb dit bedrijf toen een email gestuurd. Ze wilde wel leveren maar alleen aan bedrijven. Dat was voor mij geen probleem, ik kan dat via de zaak doen. Echter wisten ze niet of KPN speciale software op de FB had staan via AVM. Daarom heb ik nooit besteld. Inmiddels geen FB meer.
Wat een mooie handen op die foto’s
Hi @Rikketick, welkom hier.
Goed om te zien dat wjb al een antwoord heeft gegeven. Het klopt inderdaad dat dit het niet bekend is. Dit wordt ook door de netwerkbeheerder gedaan, een aparte afdeling van KPN die los van de KPN provider staat. Ik heb daar overigens ook geen inzage in. Je kunt nog proberen om dit daar na te vragen maar ik verwacht ook niet dat dat bekend is. Ze zijn bereikbaar via 0880 06 37 44, op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur.
Bedankt voor de reacties, ik zal het bovenstaande eens proberen.
Nu wil ik in de toekomst graag zelf een Fritzbox aanschaffen… Dat zou nu dus een AON versie moeten zijn... Maar voor hoelang? Kan het zijn dat KPN ons later zal verplichten om over te stappen naar XGS-PON? En aan welke termijn dat dit kan gebeuren, zou je dan moeten denken?
Ten eerste wordt een AON nooit een XGS-PON; tenzij een provider het hele AON-netwerk gaan ombouwen naar XGS-PON. Ten tweede is de max. snelheid van AON 1 Gbit/s en zul je dus nooit een hogere snelheid krijgen. Niet bij de kpn, niet bij odido of andere provider.
Wie dit schrijft is niet helemaal duidelijk: Oh ... wacht, AVM heeft nog geen FRITZ!Box in haar aanbod met een 10Gbps RJ45 WAN poort.
Die informatie is niet helemaal juist: geen 10 Gbit/s poort. AVM heeft nu een FRITZ!Box 5690 XGS in ontwikkeling die een 10 Gbit/s WAN-LAN-poort heeft. Maar dat apparaat is meer een “fantoom” (je hoort er namelijk niets meer van wat bijvoorbeeld testen betreft en ook AVM weet niet wanneer dat apparaat te koop zal zijn) omdat die al is aangekondigd op 23 febr. 2023 op een computerbeurs en nog steeds nergens te koop is. Een FRITZ!Box 5690 pro nu nog maar mondjesmaat te koop voor meestal de adviesprijs € 369,--. …… Mij veel te duur en bovendien ook nog met de slakkenpoort van max. 2.5 Gbit/s.
Ten eerste wordt een AON nooit een XGS-PON; tenzij een provider het hele AON-netwerk gaan ombouwen naar XGS-PON. Ten tweede is de max. snelheid van AON 1 Gbit/s en zul je dus nooit een hogere snelheid krijgen. Niet bij de kpn, niet bij odido of andere provider.
Dit is onjuist Gensnet, KPN is druk bezig met het ombouwen van zijn infrastructuur zodat onze p2p verbindingen ook naar pon gaan.
Dit is onjuist Gensnet, KPN is druk bezig met het ombouwen van zijn infrastructuur zodat onze p2p verbindingen ook naar pon gaan.
Bij ons heeft Odido dit al, geheel draaiende naast het kpn AON netwerk, want Odido geeft de keuze tot 8Gbs. Enige dat ze verleggen, is dat ze alles in de centrale regelen ipv verderop in de straat.
Kpn heeft het zelf nog niet zo ver, zodoende ook mijn bovenstaande vraag. Voor hoelang nog... Deze week ga ik een belletje wagen.
Misschien morgen, misschien volgend jaar. Pas wanneer het beschikbaar is ga je het te horen krijgen. De planning van het ombouwen van onze kasten is vertrouwelijke informatie en wordt niet gedeeld. Ook niet met medewerkers welke er niets mee te maken hebben. (Bijvoorbeeld klantenservice) - bellen om dit te vragen zal dus weinig uithalen.
Misschien morgen, misschien volgend jaar. Pas wanneer het beschikbaar is ga je het te horen krijgen. De planning van het ombouwen van onze kasten is vertrouwelijke informatie en wordt niet gedeeld. Ook niet met medewerkers welke er niets mee te maken hebben. (Bijvoorbeeld klantenservice) - bellen om dit te vragen zal dus weinig uithalen.
Maar in het geval van de overstap naar nieuwe pon techniek, is dit dan een verplichting voor bestaande klanten? Of sluiten ze in dit geval alleen nieuwe abonnees aan op deze nieuwe techniek, of als ze upgraden naar meer dan 1Gbps? Gezien het feit dat ze deze twee systemen, nu ook naast elkaar kunnen draaien hier. (in de lokale centrale dan).
Dat KPN net als Odido nu, hun pon netwerk naast het bestaande AON (al daar niet tijdelijk) blijft draaien?
Dat je dan eigenlijk 3 netwerken naast elkaar in de centrale hebt?
1:AON KPN, 2:PON KPN, 3:PON Odido.
Of gooien ze in dit geval alle aansluitingen om?
In principe hebben we dan inderdaad gewoon drie netwerken in de kast. Alle nieuwe klanten en huidige klanten welke een verhoging in snelheid willen gaan om naar PON. Mensen met een AON verbinding blijven die behouden maar krijgen de mogelijkheid om te upgraden naar 4Gb. “probleem” is dat we mensen fysiek moeten omzetten in de kast en de NT moet worden vervangen voor een ONT. Dat betekend dat we mensen niet zomaar kunnen omzetten naar PON omdat er dan een tijd zonder diensten is.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.