Skip to main content

Ik krijg binnenkort een nieuwe modem type Box 12.

Nu heb ik veel lampen en beveiliging van Action.

En een dure Nefit thermostaat.

Deze werken op 2.4 GHz wifi-netwerk.

Heeft hier iemand ervaring mee ? 

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hoi @Hendrik23! Op de BOX 12 is automatisch wifi 6 ingeschakeld. In jouw geval, is het beste om deze functie uit te schakelen. Daarnaast je 2.4 verbinding een aparte naam te geven zodat je de desbetreffende apparaten hiermee kunt verbinden. Dit doe je door in te loggen op je modem. Zie hier een topic voor meer informatie over het uitzetten van de wifi 6. Op de startpagina kun je kiezen voor wifi 2.4 / 5. Hier kun je je 2.4 Ghz verbinding een andere naam geven. Laat het even weten als je er niet uitkomt, dan help ik je verder!


Hallo @Sebastiaan_ , ik dacht dat alléén bij de Experia V10 de namen voor de 2 banden verschillend te maken zijn en niet meer bij de V10a en de Box12.

Dus bij de Box12 zou dat weer mogelijk zijn???

 

 


Hoi @JanD! Naar mijn weten zou dit moeten werken maar na even op internet gekeken te hebben begin ik een beetje te twijfelen. In de simulatie die ik hanteer, is de optie mogelijk. Ben benieuwd om het lukt bij @Hendrik23. Mocht dit niet werken, kunnen we altijd nog de 5Ghz helemaal uitzetten.


@Sebastiaan_  op mijn ‘echte’ KPN Box 12 kan ik alleen 2.4 en 5 GHz afzonderlijk uit/aan zetten maar de SSID is altijd hetzelfde voor beide banden.


@RBxx, zoiets vermoedde ik al! Weer wat geleerd. Bedankt voor je bericht! Wel raar dat deze optie niet mogelijk is.


Dat is de wijsheid van de ontwikkelaar van de firmware, een rare gedachte kronkel in mijn ogen, bandsteering werkt niet altijd goed met 2.4Ghz aparaten die geen 5Ghz ondersteunen.


Als ik het nieuwe modem krijg moet ik gelijk het oude op het postkantoor retour sturen. Ik weet dan niet zeker of alles werkt. Kan ik het oude modem ook enkele dagen later retour sturen ?


Nee dat kan niet want je krijgt en dan niet mee. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gezien hier dat het nieuwe modem het niet deed. Dus gewoon doen:wink:


@Sebastiaan_  op mijn ‘echte’ KPN Box 12 kan ik alleen 2.4 en 5 GHz afzonderlijk uit/aan zetten maar de SSID is altijd hetzelfde voor beide banden.

Ik begrijp de bandsteering mogelijkheid niet. Het modem geeft dit aan

Waar stel ik het in? Als er staat 2 SSID's betekent dat namen identiek zijn? 

 


Wanneer krijgt u deze melding @Ziener ?


Het kunnen uit en aan zetten van bandsteering is, in al haar wijsheid, door KPN weggehaald uit de user interface.

Dat is mijns inziens een rampzalige keuze en ik hoop oprecht dat KPN dat ook zal gaan inzien.

Ik heb het al vele malen geroepen hier op het forum, maar het kunnen instellen van verschillende SSID's voor 2.4GHz en 5GHz is mijns inziens een absoluut vereiste.

 

Overigens kan je het wifi gastnetwerk wel splitsen…

 

@Ziener, Welke versie van de firmware staat op jouw V12?


Maar in de onderliggende software zit de functie wel gewoon. Vandaar dat je soms een rare melding kan zien over iets wat helemaal niet kan.


Maar in de onderliggende software zit de functie wel gewoon.

Klopt en dat is precies hoe KPN vrijwel al haar (modem)routers "sloopt".

In het kader van "eenvoud" (ahum) wordt zinvolle functionaliteit geblokkeerd.

Een ander voorbeeld is het niet kunnen wijzigen van het subnet. Ook zo'n zinvolle functionaliteit waar KPN doodleuk van zegt dat je die "niet nodig hebt". :confounded:


Ik heb mijn Sagem bak gisteren aangesloten en zal later als ik in de buurt ben even de firmware versie hier doorgeven.  Het werkt in ieder geval prima op 2.4 en 5G Wifi band. Abo is 50/50 Gbps fiber. 

Die gele melding staat gewoon in het menu, het is geen pop up. Maar de knop om  in te stellen in niet geïmplementeerd voor zover ik kan zien…

Wellicht dat dit een probeersel is en dat latere versies een online SW update krijgen?


Ik heb mijn Sagem bak gisteren aangesloten en zal later als ik in de buurt ben even de firmware versie hier doorgeven.

Dat zou mooi zijn.

Hier draait de V12 nog met…

 


 


Dan gaan we maar eens kijken hoe we kunnen forceren dat de laatste versie van de firmware geïnstalleerd gaat worden.


Linken mag hier? https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-draait-verbetering-interactieve-tv-terug-weer-naar-oude-firmware/

 

Mijn bak is pas 11-12 online gegaan.