Skip to main content
Beantwoord

KPN Box V12 F5359 en XGS-PON, werkt dit?

• January 21, 2026
  • 7 reacties
  • 112 keer bekeken

Ik heb een KPN Box V12 F5359. Als ik het juist heb wordt XGS-PON niet ondersteunt. Is het mogelijk om te veranderen naar een KPN Box die dit wel ondersteunt? Zo ja, kan KPN dit voor mij doen?

Beste antwoord door joey92

de Box12 is geschikt voor Glasvezel tot en met 1Gbit aan snelheid. het maakt hierbij niet uit welke glasvezel techniek er wordt gebruikt, AON of XGS-PON.

boven de 1Gbit krijg je de Box14 geleverd.

7 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 21, 2026

de Box12 is geschikt voor Glasvezel tot en met 1Gbit aan snelheid. het maakt hierbij niet uit welke glasvezel techniek er wordt gebruikt, AON of XGS-PON.

boven de 1Gbit krijg je de Box14 geleverd.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 21, 2026

Hallo ​@AdridB  Waar haal je die informatie vandaan?

De KPN Box 12 kan je zonder problemen via een netwerkkabel verbinden met de XGS-PON ONT, het glasvezelkastje wat in jouw huis is gemonteerd. Daarmee haal je maximaal 1Gbit/s.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 21, 2026

Ik ben een leek op dit vlak, maar de vraag kwam uit een artikel wat ik heb gelezen. Volgens dit artikel blijft de XGS-PON blijft werken bij stroomuitval. Ik wil dus weten of ik XGS-PON of iets anders heb. Ik heb de KPN Box V12 F5359 en Googel AI kwam hiermee.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 21, 2026

Een "mooi" AI verhaal ​@AdridB , maar wat heb jij nodig? Voor veel mensen is 1 Gbit al meer dan nodig.

• January 21, 2026

Volgens dit artikel blijft de XGS-PON blijft werken bij stroomuitval.

Dat is niet waar. Het blijft alleen werken als er een noodstroomvoorziening aanwezig is. In de wijkcentrale van KPN is die er voor een paar uur.

Als jij bij jou in huis internet wilt houden bij stroomuitval, dan zal jij er ook voor moeten zorgen dat je ook een noodstroomvoorziening hebt. 

Welk type glasvezel je hebt maakt daarbij geen bal uit.

En stopt met die AI. Want dat staat vol met fouten en verkeerde aannames. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 22, 2026

Dank allemaal. Zoals ik al zei, ik ben een leek.

En v.w.b. AI: dat gaat ons leven veranderen, maar zoals het nu is zal dat nog even duren. Gelukkig zijn er mensen die verstand van zaken hebben en die zullen er altijd blijven:

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@AdridB, fijn dat je al reacties hebt gehad en dat er duidelijkheid is nu! 😄

En v.w.b. AI: dat gaat ons leven veranderen, maar zoals het nu is zal dat nog even duren. Gelukkig zijn er mensen die verstand van zaken hebben en die zullen er altijd blijven:

Ik merk ook vaak dat de informatie waar AI de antwoorden op baseert niet altijd klopt, dus ik ben erg blij dat je een topic hier hebt aangemaakt om dit na te vragen. 
Top dat je nu de juiste informatie hebt en maak gerust weer een topic aan als je in de toekomst ergens vragen over hebt! 🙂