Skip to main content

Volgens Klic info ligt er een kpn  datakabel in mijntuin (+/- 20 meter). Deze kabel heeft geen aansluting naar mijn huis. Wat doet dat ding daar? Ik hoop dat iemand van KPN antwoord kan geven

 

Vermoedelijk een (zakelijke) dienstleiding van KPN @JohnRabbit 

Die lopen bij mij ook door de straat.

 

 


Of een aansluiting naar de wijkcentrale. Of misschien zit er een zendmast voor het mobiele telefoonnetwerk op aangesloten. 


Welkom op de community @JohnRabbit. Er zijn verschillende mogelijkheden wat zo'n kabel kan zijn inderdaad zoals Jan en Nick al zeggen. Wat het precies is kan ik zo ook niet zeggen, het enige wat we weten is wat jij in je bericht noemt. 


Dag @Jasper van KPN . Het enige wat ik verder kan geven is het Klic-id van de kabel: 

nl.imkl-KL1051.21512292

Binnen KPN kom ik gewoon niet verder: bij glasvezel weten ze hier niets van (of willen dat niet) en geven dan een algemeen nummer dat, je raadt het al, met weer een nummer van glasvezel geeft, zucht.

Het is een vreselijke oude kabel volgens het kadaster. Stammende uit een tijd dat KPN nog gewoon in tuintjes zat te graven. Wellicht dat jij iets uit je organisatie weet te halen.


Het is een vreselijke oude kabel volgens het kadaster. Stammende uit een tijd dat KPN nog gewoon in tuintjes zat te graven. Wellicht dat jij iets uit je organisatie weet te halen.

Dat doen ze nog steeds hoor. Er worden soms nog steeds kabels in particuliere gronden gelegd als dat niet anders kan. 


Ik weet ook niet wat voor kabel dat is. Wij zijn de provider kant van KPN, dat soort kabels valt onder de netwerkkant. Dat soort informatie is voor ons niet te achterhalen.

Ik vermoed dat de klantenservice je heeft verwezen naar het nummer van KPN Netwerk, dat is hierin niet de juiste inderdaad. Het nummer wat je wel kunt bellen is 0800-0150.


Dank je  @Jasper van KPN . Ik ga het nog 1 keer op dat nummer proberen. Als het niet lukt wordt er gewoon gegraven en dan zien we wel waar het schip strandt. Ik vermoed bij een gebroken kabel en dan zie we wel of deze kabel nog belangrijk is.


Aha, je gaat graven.

In mijn graafzame leven heb ik al van alles gezien in tuinen om huizen.
Van een draadje tot een flinke buis.
Onze huidige tuin is in de tijd dat we hier wonen  al meerdere keren opengehaald door de diverse nuts diensten, ik hoop echt dat ze nu even weg blijven !
( voor nieuwe huisaansluitingen maar ook doorgaande leidingen )

Ik deed altijd een klic melding, in een paar gevallen kreeg ik dan een telefoontje van de waterleiding die wou weten of ik in de buurt zou komen van hun transportleiding, maar nee dus.

Ook vervelend zijn oude, vervallen kabels, als je die tegenkomt, wat moet je er dan mee, jaha lekker laten zitten maar dat is toch even schrikken en verwarrend.

Volgens Klic info ligt er een kpn  datakabel in mijntuin (+/- 20 meter). Deze kabel heeft geen aansluting naar mijn huis. Wat doet dat ding daar?

Doorgaande leiding naar ergens.
Daar van lopen er hier een heel stel langs de weg, lang voor dat ik zelf glasvezel kreeg, dat staat totaal los van elkaar.

Ik ga het nog 1 keer op dat nummer proberen.

Wat wil je weten ?

Bedenk dat bezit van een huis en grond (of wat dan ook) zeer betrekkelijk is.

Als het niet lukt wordt er gewoon gegraven en dan zien we wel waar het schip strandt. Ik vermoed bij een gebroken kabel en dan zie we wel of deze kabel nog belangrijk is.

Zeker, maar :

Mijn ervaring : ik had met de de schep de telefoonlijn in ons erf gevonden en aangewezen aan de graafmachine bediener, ik draai me om hij trekt ‘m alsnog kapot, lomp gedrag, dat ging ‘m toch al goed af :-(

Een van de buren belde de storingsdienst en op zondagavond stond er een legertje groene jasjes, busjes en een graafmachine in de tuin. 2 lassen en stukje kabel.
En blijkbaar was het al eerder gebeurd, er zaten al 2 hele oude lassen, zeer kwetsbaar al, dat was de pech ws.
Rekening : 1200,-
En viel me nog niet eens echt tegen.


Beste @KeesYagi , alhoewel je ik je op veel punten gelijk geef begrijp ik echt niet dat je die rekening betaald hebt. Maar ik ken alle details niet. In mijn geval weet ik maar 1 ding: dat die kabel er ligt. Niet eens hoe diep etc. Dat wil dan o.a. vooraf weten. Want dan kan ik eerst graven en daarna zuigen. Bij een Klic melding geven de meeste bedrijven een tel. nr. waar je evt meer info kan ophalen (vitens, liander, gemeente, en nog wat anderen) Kpn zit daar niet bij, raar.

Ik heb het nog even nagekeken maar aan het feit dat er op je perceel een kabel ligt daaraan kan het bedrijf geen enkel recht aan ontlenen, tenzij die kabel daar met toestemming ligt (van enig eigenaar, etc)

Maar goed ik ga gewoon graven en als ik pech heb laat die rekening maar komen. Dat wordt nog leuk.


Niemand weet hoe diep zo'n kabel ligt. De kans is groot dat die kabel voor of tijdens de bouw van de huizen al gelegd is. En dat de tuinen later nog opgehoogd zijn met een laag grond. Hoe kan men dan nu nog weten hoe diep zo'n kabel ligt? 

Dit is gewoon hoe het werkt. Iets waar grondwerkers elke dag mee te maken hebben: waar ligt die kabel.

Het risico voor kapot trekken en de kosten die daarmee gemoeid zijn, die zijn meestal voor de opdrachtgever. De meeste bedrijven nemen de klus anders niet eens aan.


De factuur bij het kapot maken van zo'n kabel zal zeker worden gemaakt en ook worden betaald. Dat is goedschiks of kwaadschiks. Daarom is het ook verstandig om proefsleuven te graven alvorens je je tuin open maakt. En als jij weet dat er een kabel ligt volgens KLIC dan heb je daar rekening mee te houden.

 

Zie ook: proefsleuven graven klic

 

Toch schade gemaakt aan de ptt/kpn kabel? Bel dan zo spoedig mogelijk met 0800-0230193 optie 1. Zo voorkomt u dat u ook verantwoordelijk bent voor eventuele derving. 


Want dan kan ik eerst graven en daarna zuigen.

Aha, zuigen, met een installatie op een vrachtwagen ?
Dat is iets wat ik al veel  eerder bedacht had.
Wat ik ook doe, een gat graven naast een moeilijk punt (kwetsbare dingen) en dan met water de grond/zand er af spuiten. ( en dan zou een zuiger dus nog handiger zijn ).

Bij een Klic melding geven de meeste bedrijven een tel. nr. waar je evt meer info kan ophalen (vitens, liander, gemeente, en nog wat anderen) Kpn zit daar niet bij, raar.

Psja, dat verbaast mij niets

Ik heb het nog even nagekeken maar aan het feit dat er op je perceel een kabel ligt daaraan kan het bedrijf geen enkel recht aan ontlenen, tenzij die kabel daar met toestemming ligt (van enig eigenaar, etc)

Ik vraag het me ook af hoe het zit met de regels op dit gebied, een snelle zoektocht op het www met “erfdienstbaarheid kabels leidingen” geeft veel informatie.
In basis zal het zo zijn dat je een stukje grond koopt met alle rechten en plichten.

Maar goed ik ga gewoon graven en als ik pech heb laat die rekening maar komen. Dat wordt nog leuk.

Gewoon voorzichtig de kabel eerst opzoeken.
Maar ja, een losse glasvezel kabel steek je zo door.

Als je toch gaat graven, leg er mantelbuizen in, voor glasvezel naar je huis.
Zo deed ik dat hier ook, daar waren de aanleggers wel blij mee en het scheelde mij weer een omgewoelde tuin.

Overigens deed men hier de kabels naar de huizen toch al in een mantelbuis, zo gaat dat meestal niet ( voor zo ver ik zie / weet ).


@KeesYagi Ik graaf/schep meestal een stukje (30-40 cm) om daarna eerst af te zuigen totdat ik e.e.a. gevonden heb. Gelukkig kan ik de beschikking hebben over een zuiginstallatie. Het is hier een oude buurt waar gelukkig de meestal kabels/buizen langs de weg liggen. Maar in de tuinen kom je voor de grootste verrassingen te staan. De leiding hier in Klic is zo eentje stammende uit 1-1-1900. En dan weet je het wel. Vermoedelijk is de Klic positie alleen maar indicatief.

Goeie tip overigens over de mantelbuizen. Over een maand of 2 wordt ook de oprit vernieuwd (40m) en dan kunnen de buizen meteen daaronder geplaatst worden. Het huis stamt nl uit +/-1900 dus gas/water en sl zullen ook wel komen. De hoofdleidingen aan de straat worden inmiddels ook al vernieuwd, waarbij er nogal wat glasvezel kabel stuk getrokken wordt. Maar iemand had die ook maar op 30-40 cm gelegd.

Ga nu maar een zuiger inplannen.

Bedankt.


Reageer