Skip to main content

Hallo,

Een van onze klanten heeft KPN ÉÉN 1Gb/1Gb Glas Standaard met 4G Backup aangeschaft.
Tijdens het voortraject hebben we gevraagd, of het publieke IP-adres op de eigen router (Sophos Firewall XGS2100) geconfigureerd kan worden. Dit zou mogelijk zijn.

De lijn is nu opgeleverd, maar de KPN Box 12 kan niet in bridge-modus. Door de KPN Box er tussenuit te halen en de WAN-poort van de eigen router op vlan6 en PPPoE in te stellen, werkt de verbinding met het publieke IP-adres op de eigen router.

Maar de 4G-USB dongle zit op een USB-poort van de KPN Box en kan nu niet gebruikt worden.

Wat is nu een werkende oplossing voor deze klant? Of is hem iets verkocht wat niet gaat werken? Kan de USB-dongle in een USB-poort van de eigen router? Hoe moet deze dan geconfigureerd worden?

Het valt me overigens op, dat wanneer de KPN Box met 4G USB-dongle en zonder glasverbinding wordt opgestart, de 4G-verbinding niet actief wordt. Ik zou verwachten dat dit wel gebeurt als de glasverbinding het niet doet.

 

Je kan je vraag beter op het zakelijk forum van KPN stellen want daar zijn ook medewerkers van KPN actief met meer kennis van het product KPNeen.

Ik zal wel alvast wat vragen van je proberen te beantwoorden. Op de box12 kan het even duren (tot 15 minuten) voordat de backup actief wordt als de glasverbinding weg is. Als er geen bereik is waar de box staat zal het helemaal niet werken.

Voor het gebruik van een eigen router heb je 2 mogelijkheden.

Zoals je al gebrobeerd hebt kan je je eigen router rechtstreeks op het glas aansluiten. Er zal dan in de eigen router wel een failover ingesteld moeten worden om de 4g backup te gebruiken. Afhankelijk van je router kan je de usbdongel van kpn ergens insteken of je zal een losse 4g router moeten gebruiken.

Andere optie is gebruik maken van routed subnet. Hierbij sluit je je eigen router aan achter de box12. Op de wan poort van je eigen router stel je dan als fixed ip het 3e ipadres in uit de reeks die je hebt gekregen. (1e ip adres is gereserveerd en 2e is voor de box12) Er moet dan wel door KPN een reeks ipadressen op je verbinding geactiveerd zijn.

Hierbij heb je wel het probleem dat de 4g backup niet zal werken voor clients achter je eigen router. Clients rechtstreeks op de box 12 zullen wel internet hebben bij uitval van de glasverbinding.


Neem even contact op met 0800-0403 en vraag naar de mogelijkheden. Misschien een uitgebreide IP reeks en dan met routed subnet werken? Maar u stelt uw vraag nu op een consumenten forum. Vragen omtrent KPN EEN kunt u op ons zakelijk forum stellen. https://zakelijkforum.kpn.com


Bedankt.

Ik had 0800-0403 al geprobeerd, maar daar wordt aangegeven dat ze geen ondersteuning kunnen geven omdat er een eigen router wordt gebruikt. Daarvoor moet er een support-plus abonnement oid worden aangeschaft. Raar, want in het verkooptraject werd aangegeven dat een eigen router altijd mogelijk is.

Heb de vraag op het zakelijk forum geplaatst. Ik ben benieuwd.