Skip to main content

Ik kreeg onlangs bericht van kpn dat mijn internetsnelheid gratis wordt verhoogd van 200 Mbit/s naar 1 Gbit/s.

Dat is mooi en fijn, maar ik heb al zolang ik mij kan herinneren een Experia Box v10 waarvan ik lees dat deze dit niet aankan maar dat hiervoor de Box 12 alleen geschikt is.

Om van het aanbod gebruik te maken zou ik dus graag mijn Box 10 willen omruilen voor een Box 12.

De v10 is geschikt voor die snelheid ​@Ton56 .

​@Ton56  1 Gbit/s kan de Experia box v10 gewoon aan

dus ben ik bang dat je hem niet kan omruilen omdat je modem gewoon werkt

De V10 en de Box12 hebben beiden een WAN-aansluiting van 1Gb/s. Alleen als je een abo van 4 Gb/s wilt afnemen krijg je een Box 14. Maar dan moet je glasvezelaansluiting daar ook geschikt voor zijn (XGS-PON) en dat hebben alleen de wat meer recente aansluitingen.

Verder gaat kpn echt geen gratis snelheidsverhogingen aanbieden als dat inhoudt dat ze dan vervolgens ook modem/routers moeten vervangen. 

Beste ​@Ton56,

Hieronder vind je de specificaties van de V10:

Daar zie je bij 4 Ethernetpoorten staan: 1Gbps.

Dank voor alle reacties !

Ik doelde ook op de kennelijk niet aanwezige mogelijkheid van de box 10 om ook de wifi snelheid te verhogen naar 1 Gbit/s ?

Dank voor alle reacties !

Ik doelde ook op de kennelijk niet aanwezige mogelijkheid van de box 10 om ook de wifi snelheid te verhogen naar 1 Gbit/s ?

Dat is voor KPN geen reden voor omruilen Ton56. KPN garandeert de snelheid niet via WiFi. Alleen op een bekabeld aangesloten apparaat. Als jij via WiFi 1 gbit wilt halen zal je daar zelf met andere apparatuur voor moeten zorgen.

OK, maar welke wifi-snelheid kan ik maximaal verwachten van de box 10 ?

De Experiabox v10 ondersteund WiFi 5. Volgens deze site kan je 1,3 gbit halen met WiFi 5:

https://www.daancomputers.nl/blogs/wat-is-het-verschil-tussen-wifi-5-en-wifi-6/

Maar niemand haald dat hoor. Als je in de buurt van de helft komt mag je al blij zijn.

Dat de v10 wifi 5 802.11 ac ondersteund zegt eigenlijk niet veel. Als er geen kanaal breedte van 160Mhz kan worden in gesteld is die  op die website genoemde bandbreedte niet haalbaar. Ik dacht maar weet het niet zeker dat 80 Mhz het hoogste is.

Verder speelt het aantal antennes in de v10 en de clienten mee.

Tussen de 433 en 867 Mbps zijn realistischere verwachtingen.

Dat hoopte ik ook na bericht van kpn dat mijn internetsnelheid wordt verhoogd van 200 Mbit/s naar 1 Gbit/s.

Ik haal echter op wifi nog geen 200 Mbit/s. 🙄

De snelheid hangt natuurlijk ook sterk af van uw positie tov het modem. Als u in de woonkamer zit en het modem staat in de meterkast dan gaat dat natuurlijk ten koste van de snelheid. Kunt u daar iets over vertellen?

Net naast het modem gestaan meet download 168 Mbit/s, geen andere gebruikers.

Normaal in de woonkamer (5 meter van de meterkast) ongeveer hetzelfde resultaat.

Je kunt zwarte SuperWiFi's bij KPN kopen of huren. Deze ondersteunen WiFi 6. Dan moet wel ook je eigen apparatuur WiFi 6 ondersteunen. 

Ik vind het gewoon jammer dat de verhoging van de snelheid alleen voor de bekabelde verbindingen van toepassing is en niet voor de wifi zoals ik had gedacht en gehoopt. 

Beste ​@Ton56 snelheidsmetingen en -aanpassingen gebeuren altijd op basis van bekabeld aangesloten.

A;ls je een 200/200Mbit/s glasvezelaansluiting hebt, moet je ook met wifi met gemak 200Mbit/s download kunnen halen.

Ik zou dan de wifi-instellingen even nalopen via onderstaande richtlijnen:

en

Normaal in de woonkamer (5 meter van de meterkast) ongeveer hetzelfde resultaat.

Hoe en met welk apparaat meet je dit? 

Met de laatste ui 6.1 van Samsung kan ik het niet meer vinden maar ondanks dat ik een 200 Mb abonnement heb kan ik met de juiste instellingen intern met gemak  boven de 300 Mbps halen via wifi.

Nu heb ik het zo ingesteld dat via wifi maximaal 68 Mbps mogelijk is. Meer dan genoeg voor de tablets.

Maar is de snelheidsverhoging in gegaan? Want op wifi moet je minimaal 20% verlies rekenen. Dus als jij nu een 200Mb abonnement hebt is 168mb op wifi heel netjes. 

Hey ​@Ton56. Dat zijn fijne berichten als je gratis een snelheidsupgrade kan verwachten. Alleen het is nog wel even wachten daarop ben ik bang. Ik heb je gegevens erbij gepakt die je hebt ingevuld in je profiel en dan zie ik dat je momenteel nog op een 200/200 Mbit/s snelheidsprofiel zit. Dan is een snelheid via de Wifi van 168 Mbit/s heel netjes zoals Ik_Combineer hierboven ook aangeeft. 

Heb je een mail of een brief van ons ontvangen? Ik zie heel eerlijk de communicatie over de snelheidsupgrade niet terug onder je gegevens. Nu hoeft dat niet alles te zeggen, dus ik ben benieuwd of je een deel van de mail of brief kunt laten zien? Je kunt dan je persoonlijke gegevens bedekken of weghalen. 

Maar is de snelheidsverhoging in gegaan? Want op wifi moet je minimaal 20% verlies rekenen. Dus als jij nu een 200Mb abonnement hebt is 168mb op wifi heel netjes. 

Ik begrijp wat je zegt, alleen met "moet" en "minimaal" ben ik het niet helemaal eens. Ik haal op m'n Samsung A54 regelmatig zo goed als 500 Mb/s down en up, via een V10 op een aantal meters en achter 2 deuren in de meterkast (500 Mb/s abo), gelijk aan een bekabelde speedtest. Ik weet dat Wi-Fi vaak (soms veel) langzamer is dan bekabeld, maar dat is dus geen wet van Meden en Perzen. 

​@Arjan van KPN 

Arjan, ik heb de aankondiging in de vorm van een kaart in een aan mij geadresseerde envelop ontvangen.

Ik vind het gewoon jammer dat de verhoging van de snelheid kennelijk zonder hierover duidelijk te zijn geweest alleen voor de bekabelde verbindingen van toepassing is en zoals nu blijkt niet voor de wifi zoals ik had gedacht en gehoopt. 

Ik zie verder niet in wat dit met mijn profiel te maken heeft, de actie lag volgens de informatie op de kaart volledig bij kpn, men was blij met mij als klant en ik hoefde er niets voor te doen.

Natuurlijk is het ook voor de Wi-Fi. Kabel en Wi-Fi maken immers gebruik van dezelfde internetaansluiting. Maar afhankelijk van omgevingsonstandigheden in en om je huis kan Wi-Fi minder snel zijn dan bekabeld. Zoals ik boven ook al aangaf. De maximum (abo) snelheid haal je zeker via een kabel en via Wi-Fi kan het iets tot veel langzamer zijn, maar dat hoeft niet per se. 

WiFi is gewoon heel erg afhankelijk van de lokale omstandigheden. Dus KPN geeft daar geen enkele garantie over.

KPN kan daar ook geen enkele garantie op geven want ze kunnen absoluut geen invloed uitoefenen op de omgevingsfactoren, zoals (gewapend) betonnen vloeren, muren, magnetrons, Wi-Fi van de buren en ga zo maar door. 

​@Arjan van KPN 

Arjan, ik heb de aankondiging in de vorm van een kaart in een aan mij geadresseerde envelop ontvangen.

Ik vind het gewoon jammer dat de verhoging van de snelheid kennelijk zonder hierover duidelijk te zijn geweest alleen voor de bekabelde verbindingen van toepassing is en zoals nu blijkt niet voor de wifi zoals ik had gedacht en gehoopt. 

Ik zie verder niet in wat dit met mijn profiel te maken heeft, de actie lag volgens de informatie op de kaart volledig bij kpn, men was blij met mij als klant en ik hoefde er niets voor te doen.

De snelheid wordt in ieder geval binnen een maand verhoogt nadat jij de brief(kaart) in de bus hebt ontvangen. En zoals ​@Henk2304 ook aangeeft, zal je Wifi snelheid ook omhoog gaan. Hoeveel dat zal zijn is afhankelijk van allerlei factoren, maar je moet het wel degelijk gaan merken. 

Als je denkt dat je wifi traag is, kijk dan even naar het gebruikte protocol van de client (het ontvangende apparaat) en naar deze pagina

https://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Reageer