Skip to main content

KPN heeft zich  teruggetrokken als aanbieder via GlasvoorNOP in de Noordoostpolder. Jammer, want het internet over koper van KPN in de polder ervaren wij als onvoldoende en niet goed te gebruiken om thuis te werken en zeker met meerdere personen. Is KPN nog te vermurwen niet per april 2022 te stoppen?

 

Bij NOP was nog niets geplaatst dus het is niet zo dat ze al van alles hadden gedaan en nu ineens de stekker eruit trekken.

Dit is volgens mij niet juist. In 3 van de 10 dorpen heeft Glasvoornop vorig jaar aangelegd en levert kpn nog wel diensten. Maar naar ik heb begrepen kunnen ook daar geen nieuwe abo's meer worden afgesloten.

Overigens schijnt de gemeenteraad nog niet op de hoogte te zijn, hoewel de gemeente één en de 3 deelnemende partijen is, naast dus tot voor kort o.a. kpn. Ik ken iemand van de fractie van CU-SGP en die willen binnenkort dan ook vragen stellen. Ben benieuwd wat daar uit komt. Zo als het er nu voor staat is het Glasvoornop project een nagenoeg zinloze investering geworden met nog maar 4 van de oorspronkelijke 20 providers, die feitelijk ook nog eens niet veel voorstellen. 


 

Bij NOP was nog niets geplaatst dus het is niet zo dat ze al van alles hadden gedaan en nu ineens de stekker eruit trekken.

Dit is volgens mij niet juist. In 3 van de 10 dorpen heeft Glasvoornop vorig jaar aangelegd en levert kpn nog wel diensten. Maar naar ik heb begrepen kunnen ook daar geen nieuwe abo's meer worden afgesloten.

Overigens schijnt de gemeenteraad nog niet op de hoogte te zijn, hoewel de gemeente één en de 3 deelnemende partijen is, naast dus tot voor kort o.a. kpn. Ik ken iemand van de fractie van CU-SGP en die willen binnenkort dan ook vragen stellen. Ben benieuwd wat daar uit komt. Zo als het er nu voor staat is het Glasvoornop project een nagenoeg zinloze investering geworden met nog maar 4 van de oorspronkelijke 20 providers, die feitelijk ook nog eens niet veel voorstellen. 

 

Dan ben ik toch heel benieuwd welke drie dorpen jij bedoelt. Ik zit hier te kijken maar ik zie echt alleen maar PoP's die KPN Netwerk zelf heeft geplaatst voor nieuwbouw. Of PoP's net buiten een dorp en die zijn van Fiber Flevo.


Uit m'n hoofd: Creil, Rutten en Nagele. Die zijn vorig jaar allemaal aangesloten door glasvoornop met kpn als één van de 20 mogelijke providers. En daar zijn bestaande DSL abo's omgezet en nieuwe abo's afgesloten.

 

En in sommige dorpen, zoals Ens en Tollebeek, heeft KPN Netwerk zelf in nieuwbouwprojecten glasvezel aangelegd. 


Veel dank Henk2304 voor je reacties. In ben daar heel blij mee. Ook ben ik heel benieuwd naar de reactie van de gemeenteraad. 


Veel dank Henk2304 voor je reacties. In ben daar heel blij mee. Ook ben ik heel benieuwd naar de reactie van de gemeenteraad. 

Naar ik heb begrepen stelt de verantwoordelijk wethouder zich op het standpunt dat hij het aan de marktpartijen wil overlaten. Er wordt hier dus een kostbaar glasvezelnetwerk aangelegd dat eigenlijk al vrijwel nutteloos is voordat het goed en wel klaar is. Er zullen vast een paar mensen overstappen, maar de meeste mensen zullen het oude kopernetwerk blijven gebruiken of voor hogere snelheden overstappen op Ziggo's "giganet". Vermoedelijk niet toevalligerwijs kreeg ik van die laatste vandaag een op naam gestelde wervingsfolder in de bus: die ruiken hun kans bij deze wanvertoning. 


Naar ik heb begrepen stelt de verantwoordelijk wethouder zich op het standpunt dat hij het aan de marktpartijen wil overlaten.

Hij kan ook niet anders. Wat kan die wethouder er (nu nog) aan doen? Volgens mij niets.

Er wordt hier dus een kostbaar glasvezelnetwerk aangelegd dat eigenlijk al vrijwel nutteloos is voordat het goed en wel klaar is. 

Heeft de gemeente er aan meebetaalt? 


Glasvoornop is ons gepresenteerd als een samenwerkingsverband tussen gemeente, woningbouwvereniging en (tot voor kort) KPN. Die laatste kan zich blijkbaar eenvoudig terugtrekken zonder dat de 2 andere partners daar wat tegen kunnen of willen doen. En daarmee zijn bijna alle providers plotseling ook onbereikbaar geworden. Alleen een 4-tal kleinere, die geen gebruik maken van het netwerk van KPN, blijft over: niet bijster interessant voor de gemiddelde gebruiker. 


Glasvoornop is ons gepresenteerd als een samenwerkingsverband tussen gemeente, woningbouwvereniging en (tot voor kort) KPN. Die laatste kan zich blijkbaar eenvoudig terugtrekken zonder dat de 2 andere partners daar wat tegen kunnen of willen doen. 

Die 2 andere partners hadden van tevoren moeten zorgen dat er een dichtgetimmerd contract met KPN was. Blijkbaar was dat er niet. En daar is nu niets meer aan te doen.


Glasvoornop is ons gepresenteerd als een samenwerkingsverband tussen gemeente, woningbouwvereniging en (tot voor kort) KPN. Die laatste kan zich blijkbaar eenvoudig terugtrekken zonder dat de 2 andere partners daar wat tegen kunnen of willen doen. 

Die 2 andere partners hadden van tevoren moeten zorgen dat er een dichtgetimmerd contract met KPN was. Blijkbaar was dat er niet. En daar is nu niets meer aan te doen.

Het verdient uiteraard geen schoonheidprijs en vooral de gewekte verwachtingen zijn natuurlijk heel vervelend voor de getroffen abonnees.

Ik vind het dan ook heel vervelend voor @Henk2304.

Ik ben zeer benieuwd wat de beweegredenen van kpn zijn geweest om zich terug te trekken. Ik ben alleen bang dat we dat nooit te weten zullen komen.


Veel dank Henk voor je antwoord en de moeite die je hebt gedaan, Inmiddels is GlasvoorNOP in het vijfde dorp bezig, dus we wachten maar af of we de overstap naar een andere provider (moeten) maken….


Vandaag zie ik dat de melding dat KPN zich heeft teruggetrokken verdwenen is van de website van glasvoornop.nl. Maar de lijst van providers bestaat helaas nog steeds maar uit 4 aanbieders, de rest is nog steeds grijs. 


dus we wachten maar af of we de overstap naar een andere provider (moeten) maken….

Een aantal jaren geleden, in de tijd dat KPN het kopernetwerk ging uitbouwen ten koste van de aanleg van glasvezel, heb ik ooit tijdens een strategiebijeenkomst van kpn een hartstochtelijk pleidooi gehouden om toch maar vooral weer in te zetten op glasvezel. Ik zou mijn eigen overtuiging verloochenen als ik nu niet zou overstappen: liever glasvezel zonder kpn dan kpn zonder glasvezel. 't Is niet anders. 


dus we wachten maar af of we de overstap naar een andere provider (moeten) maken….

Een aantal jaren geleden, in de tijd dat KPN het kopernetwerk ging uitbouwen ten koste van de aanleg van glasvezel, heb ik ooit tijdens een strategiebijeenkomst van kpn een hartstochtelijk pleidooi gehouden om toch maar vooral weer in te zetten op glasvezel. Ik zou mijn eigen overtuiging verloochenen als ik nu niet zou overstappen: liever glasvezel zonder kpn dan kpn zonder glasvezel. 't Is niet anders. 

Stel 1 van die kleinere providers zou op termijn diep in het rood gaan of failliet dreigen te gaan, dan staan er waarschijnlijk wel grote partijen klaar om te komen ‘redden’. Het vuile werk van kabels in de grond graven is dan al gedaan en dan is het handje-klap denk ik aangaande de ooit gemaakte aanlegkosten, in diverse buitengebieden zo’n 2000 euro vastrecht per aansluiting, maar in bulk bij rijtjeshuizen ruim minder dan de helft. KPN is ‘beroemd’ om deze methode, zie XS4ALL en Solcon zo uit mijn hoofd.


@tmoesel , Solcon kan ik niet zeggen, maar XS4ALL heeft zichzelf in de schoot van de vijand geworpen omdat ze cash flow nodig hadden om uit te breiden, ze hadden ook een soort status aparte en konden daardoor hun eigen boontjes doppen en dachten eigenlijk onaantastbaar te zijn en hun eigen identiteit en diensten te mogen behouden.

Maar kleine providertjes die leveren over een vreemd netwerk zit KPN niet op wachten, leuk een paar klantjes erbij maar wat gaat het gebruik van die kabel kosten, veel interessanter is het netwerk of grotere providers (zie OXXIO) die hun klanten overdoen naar hun die op KPNnetwerk leveren.

Maar de tijd dat er providers worden overgenomen zal wel voorbij zijn, goedkoper om ze zelf nieuw te installeren en de helft niet te krijgen dan alles te moeten doen met hun oude apparatuur die weer net niet lekker werken, in de Regefiber/Lijbrand tijd toen KPN ze massaal overnam en in Telfort stopten werd er gebruik gemaakt van dezelfde apparatuur, was dus een simpele handeling, die overigens een grote werd toen men Telfort ging omzetten van de oude Lijbrand systemen richting de KPN systemen, moesten alle aansluitingen en apparatuur omgewisseld worden.


Volgens mij gaat dit zwaar off-topic maar de voorbeelden die worden gegeven kloppen in ieder geval niet.

@tmoesel XS4All heeft nooit eigen kabels gelegd, Solcon ook niet. Beiden zijn zeker wel overgenomen en daar kan je van alles over vinden maar het had niets te maken met aanleg van kabels of iets anders zoals je reactie wel suggereert.

@Doornekamp33 Oxxio is niet overgenomen door KPN. Oxxio wilde af van hun internet en TV klanten omdat het niet opleverde wat ze wilden. En zij kwamen bij KPN met de vraag om de klanten over te nemen. Niet andersom.

 

De reden dat de melding over KPN van de GlasvoorNOP website is verdwenen is dat het niet klopte en dat GlasvoorNOP niet het recht had om dat zo op hun website te schrijven. Niet meer, niet minder.

 


Klopt @Ward_ En omdat het klanten bestand wel interessant was hebben ze er gehoor aan gegeven, ook een geluk dat OXXIO al met KPN apparatuur werkt een simpele overname, denk dat oxxio wat lastiger van zijn klanten was afgekomen als dit anders was geweest.

Linksom of rechtsom, het blijft een overname😉😉n

En dat glas voor nop verhaal kun je leuk brengen, maar KPN leverd over glas voor nop in een paar kernen en stopt daar mee, dus big brother laat de dwerg vallen, en daarmee oordeel ik niet over de reden, kan ook aan de dwerg liggen.


@espel en @Ward_ ,

 

De KPN postcodecheck van een paar willekeurige adressen in Creil (en ook Rutten) laat dit zien:

 

Dat zijn dus de eerste twee dorpen waar glasvoornop.nl heeft aangelegd.

In het derde dorp, Nagele, waar glasvoornop.nl eind vorig jaar de aanleg afgerond heeft, zie ik wat anders:

En dat is toch op z'n minst vreemd, omdat tot nu toe FiberFlevo alleen in de buitengebieden heeft aangelegd en niet in de dorpen (op een paar dorpsscholen als uitzondering na).

In mijn eigen dorp, waar de aanleg nog in volle gang is, wordt bij de postcodecheck alleen het kopernetwerk aangeboden. 

 


@Henk2304 Heb je de adres-of contactgegevens van Glasvezel voor NOP al eens vergeleken met die van Fiber Flevo.. ?

Misschien dat dat enig inzicht biedt….


@Ward_ ,da's inderdaad opmerkelijk, voor beiden Postbus 42 in Emmeloord. Dus beiden hebben hetzelfde postadres! Met een beetje geluk wordt onder de vlag van glasvoornop.nl de boel aangelegd door fiberflevo.nl en kunnen we via die laatste toch gewoon kpn als provider kiezen?! Hoop doet leven.

Vandaag is de doorvoer kabel onder onze oprit doorgeschoten. Het begin is er dus. 


Op een vraag aan GlasvoorNop over deze kwestie kreeg ik het volgende antwoord:

 

"Wanneer u glasvezelinternet wenst is dat op dit moment alleen nog mogelijk via de 4 genoemde providers welke op onze website staan.

Mogelijk dat KPN volgend jaar tóch besluit om wel te leveren, maar dat weten we niet zeker.

Een provider is vrij om te leveren over welk netwerk zij willen.

 

Fiberflevo heeft alleen aansluitingen in het buitengebied, daar valt uw adres niet onder.

 

Ik heb vervolgens de vraag gesteld waarom de postcodecheck op kpn.com voor adressen ín het dorp Nagele dan toch aangeeft dat levering via FiberFlevo gaat plaats vinden, maar daarop heb ik geen reactie meer gekregen. Wellicht ligt dat politiek gevoelig omdat FiberFlevo (en FiberNH, ook zelfde adres) formeel alleen in de buitengebieden levert en daarvoor een extra bijdrage bovenop de abonnementsprijs rekenen (die voor een paar duizend (!) euro ook ineens afgekocht kan worden). Als nu zou blijken dat FiberFlevo in de dorpen gratis glasvezel ("voor nop” ) levert, zou dat zomaar tot protesten vanuit de buitengebieden kunnen leiden. Misschien dat daarom de "dekmantel” GlasvoorNOP is gecreëerd. Maar dat is allemaal giswerk mijnerzijds.

 

  

De reden dat de melding over KPN van de GlasvoorNOP website is verdwenen is dat het niet klopte en dat GlasvoorNOP niet het recht had om dat zo op hun website te schrijven. Niet meer, niet minder.

In de tijd dat GlasvoorNOP gelanceerd werd (begin 2021) ging KPN ook leveren via FiberFlevo. Dat was oorspronkelijk, de eerste jaren van FiberFlevo, niet het geval (Solcon, ook KPN, deed al wel meteen mee). Wellicht dat GlasvoorNOP van het begin af aan al gebruik maakt van het netwerk van FiberFlevo (ze moeten toch ergens hun signaal vandaan halen) en op basis daarvan dezelfde providers aanbood.

 

De glasvezel ligt inmiddels naast de voordeur. 


Ik heb vervolgens de vraag gesteld waarom de postcodecheck op kpn.com voor adressen ín het dorp Nagele dan toch aangeeft dat levering via FiberFlevo gaat plaats vinden, maar daarop heb ik geen reactie meer gekregen. Wellicht ligt dat politiek gevoelig omdat FiberFlevo (en FiberNH, ook zelfde adres) formeel alleen in de buitengebieden leveren en daarvoor een extra bijdrage bovenop de abonnementsprijs rekenen (die voor een paar duizend (!) euro ook ineens afgekocht kan worden). Als nu zou blijken dat FiberFlevo in de dorpen gratis glasvezel ("voor nop” ) levert, zou dat zomaar tot protesten vanuit de buitengebieden kunnen leiden. Misschien dat daarom de "dekmantel” GlasvoorNOP is gecreëerd. Maar dat is allemaal giswerk mijnerzijds.

 

 

 

 

Waarom vraag je dat laatste niet gewoon? Met een mailtje of zoiets?


Waarom vraag je dat laatste niet gewoon? Met een mailtje of zoiets?

Dat heb ik al gedaan, zie:

Ik heb vervolgens de vraag gesteld waarom de postcodecheck op kpn.com voor adressen ín het dorp Nagele dan toch aangeeft dat levering via FiberFlevo gaat plaats vinden, maar daarop heb ik geen reactie meer gekregen.

Die vraag ging niet alleen over de postcodecheck maar ook over het waarom van twee (feitelijk zelfs 3) firma's met maar één postadres. Daarop is dus niet meer gereageerd. Oh, en FiberFlevo en FiberNH hebben een (vrijwel identiek) telefoonnummer op de website staan, GlasvoorNOP niet.


 

Ik zit hier te kijken maar ik zie echt alleen maar PoP's die KPN Netwerk zelf heeft geplaatst voor nieuwbouw. Of PoP's net buiten een dorp en die zijn van Fiber Flevo.

Afgelopen week ontdekte ik een kast die me tot nu toe nog niet was opgevallen. Maar er zijn daar sinds kort veel graafactiviteiten voor glasvezel, dus ben ik gisteren eens gaan kijken:

 

De gegevens van de kast zijn:

@Ward_ , ik neem aan dat dat onze PoP is?

Afgelopen vrijdag werden we bezocht door iemand die zich bij het voorstellen versprak ?): hij zei dat hij namens FiberFlevo (euh Glasvoornop) kwam. Bij navraag bleek het dus om Glasvoornop te gaan. Ik heb hem verteld dat ik nog geen zin had in één van de overgebleven 4 providers, ook al omdat ik nu met ruim 200/60 Mb/s BVVDSL geen klagen heb. Voor de overstap zou ik m'n hele huisnetwerk moeten gaan aanpassen en daar heb ik nog even geen zin in. Bovendien kunnen de 4 providers geen 4k-televisie leveren. Nu is dat op dit moment nog niet interessant, maar wat niet is kan nog komen; ik heb 't een tijdje gehad maar wacht nu af totdat er meer 4k-zenders komen. Ik heb van buren in de straat gehoord dat ze vrijwel dezelfde motivering hebben gebruikt, zodat er - althans hier in de straat - nog niet veel animo is voor Glasvoornop.

Ik hoop dat KPN en Glasvoornop alsnog spoedig tot een vergelijk komen (Glasvoornop is toch feitelijk FiberFlevo en die hebben wel KPN) en anders dat Glaspoort hier snel ook gaat aanleggen (als die tenminste een vergunning van de gemeente krijgen om vrijwel alle dorpen in de polder opnieuw op de schop te laten gaan).


Deze kast is de PoP die inderdaad vlak bij Tollebeek staat. Maar ook al zit jouw woning daarop aangesloten: Je adres is niet leverbaar via KPN. Het lijkt er sterk op dat deze PoP zowel het buitengebied bedient (en die adressen staan wel bij KPN als leverbaar) als het dorp (en die staan niet bij KPN).

Er zitten dus 2 operators in de PoP kast. KPN WBA en een andere.

 

Er zijn 21 woningen in Tollebeek zelf die wel KPN kunnen krijgen en dat zijn de nieuwbouwwoningen op de plek van de voormalige Mariaschool omdat dat al eerder als nieuwbouw was gedaan.

En wat je laatste opmerking betreft: Ik hoop met je mee.


Maar dezelfde PoP en FiberFlevo (levert wel KPN) en Glasvoornop (levert geen KPN meer, maar nog wel in Creil en Rutten) zijn praktisch één en toch verschillen in levering. Is dat nou onwil en zo ja, van wie dan?