Skip to main content
Beantwoord

KPN kabels van buren lopen door mijn kelder - mogen deze verwijderd worden?

• 17 februari 2025
  • 8 reacties
  • 374 keer bekeken

Daryl van Leeuwen
Nieuwkomer

Hallo,

ik zit met een probleem in verband met een verbouwing. In mijn kelder lopen meerdere KPN-kabels (ongeveer 4-5) van mijn buren aan de linker kant naar mijn buren aan de rechterkant. Dit betekend dat deze kabels via mijn woning lopen, zoals te zien is op de bijgevoegde foto. 

aangezien ik mijn kelder wil uitbreiden, zitten deze kabels in de weg. Mijn vraag is:

kunnen deze kabels door KPN worden verwijderd of verplaatst, aangezien de kabels van hen zijn?

is er een alternatief zodat de buren nog steeds verbinding behouden zonder dat de kabels door mijn kelder lopen? 

ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn. Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

Daryl van Leeuwen

Beste antwoord door Ik_Combineer

Ik moet zeggen dat ik de foto nogal vaag vindt. Maar zeer waarschijnlijk zal het advies zijn om een koof eromheen te maken. Als u in een glasvezel uitrol gebied woont van KPN is er een kans dat deze verwijderd mogen worden, maar hiervoor zal een een aanvraag moeten doen bij mijnaansluiting.nl.

Bekijk origineel

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36640 reacties
  • 17 februari 2025

Hallo ​@Daryl van Leeuwen ,

Daryl van Leeuwen schreef:

In mijn kelder lopen meerdere KPN-kabels (ongeveer 4-5) van mijn buren aan de linker kant naar mijn buren aan de rechterkant. 

Waarschijnlijk zijn die kabels niet alleen voor jouw directe buren, maar voor veel meer adressen uit jouw buurt. Zo heb ik dwars door mijn tuin en onder mijn huis ook een KPN-kabel lopen die naar andere adressen gaat.  

Zoiets was er al voordat de huizen werden opgeleverd. 

Je mag ze uiteraard niet verwijderen. Ten eerste zijn ze niet jouw eigendom. Ten tweede heeft dan de hele buurt geen internet meer. 

Je zal ermee moeten dealen. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1200 reacties
  • 17 februari 2025

Misschien kan kpn netwerk ze tegen een flinke prijs anders organiseren ​@Ik_Combineer of wordt dat pertinent niet gedaan 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4409 reacties
  • Antwoord
  • 17 februari 2025

Ik moet zeggen dat ik de foto nogal vaag vindt. Maar zeer waarschijnlijk zal het advies zijn om een koof eromheen te maken. Als u in een glasvezel uitrol gebied woont van KPN is er een kans dat deze verwijderd mogen worden, maar hiervoor zal een een aanvraag moeten doen bij mijnaansluiting.nl.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3479 reacties
  • 17 februari 2025
Ik_Combineer schreef:

Ik moet zeggen dat ik de foto nogal vaag vindt.

Ik vind het lijkt op een kelder in een flatgebouw (woningbouwvereniging of VVE), dus het is niet zo zelfsprekend dat men daar een verbouwing mag uitvoeren, wijziging aan KPN kabels al helemaal niet.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4409 reacties
  • 17 februari 2025
TDN schreef:
Ik_Combineer schreef:

Ik vind het lijkt op een kelder in een flatgebouw (woningbouwvereniging of VVE), dus het is niet zo zelfsprekend dat men daar een verbouwing mag uitvoeren, wijziging aan KPN kabels al helemaal niet.

Maar dan vindt ik het weer bijzonder dat er naast het stopcontact een ISRA punt lijkt te zitten. Ben erg nieuwsgierig op topicstarter wat meer van het verhaal en/of foto’s kan delen.

Daryl van Leeuwen
Nieuwkomer
Ik_Combineer schreef:
TDN schreef:
Ik_Combineer schreef:

Maar dan vindt ik het weer bijzonder dat er naast het stopcontact een ISRA punt lijkt te zitten. Ben erg nieuwsgierig op topicstarter wat meer van het verhaal en/of foto’s kan delen.

Ik geef er even een feedback op.

dit is onze kelder, van onze koopwoning. Geen flat of dergelijke. 

er lopen 4 tot 5 kabels door van huis naar huis voor onze straat, 14 huizen. 

onze kelder is niet meer waterdicht en is maar 1,70 hoog. Nutteloze ruimte wat alleen maar als opslag dient. Wij willen dit gaan verdiepen tot 2,30, nu loopt precies dat stukje kabel in de weg bij de deuropening, de rest stoor ik mij niet aan. 

aangezien het de kabels van kpn zijn en ze dwars door mijn woning heen lopen vroeg ik me af wat er mogelijk is. 

hopend hier een duidelijk antwoord op kunnen geven. 

• 685 reacties
  • 17 februari 2025

Probeer eerst eens of de kabels nog actief zijn. KPN monteurs hadden (ik weet niet of dat nog zo is) de gewoonte om bij vervanging van een topologie de oude kabels te laten zitten. Zo had ik dus koper, ISDN en ADSL in de meterkast zitten wat helemaal geen werking meer had sinds wij fiber hebben. Ik heb het steeds gewoon maar zelf weggehaald. De communicatiestructuur van KPN met particuliere klanten in niet alledaagse zaken is gewoon altijd tegen een muur oplopen, dus dit via KPN doen lukt zelden. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8363 reacties
  • 17 februari 2025

Beste ​@Daryl van Leeuwen via https://www.mijnaansluiting.nl/home

kun je een offerte aanvragen voor het verplaatsen van de kabel(s).